122 163 läst · 528 svar
122k läst
528 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Man kan dock exempelvis mecka med bromssystem på bilen helt utan certifiering eller utbildning, vilket tveklöst kan påverla andra människor.P pmd skrev:
Förutom att det är OMÖJLIGT då, du måste vara certifierad och göra arbeten genom en firma i branchen.P pmd skrev:
Ja, det vore ju en fungerande lösning, man borde göra samma för elinstallationer.P pmd skrev:
Bilar måste besiktigas regelbundet för att få användas i trafik.GlennB skrev:
Jag tänkte mig ett framtida, mindre korrupt, Sverige, där människors rättigheter inte är beroende av vilket slags bolag de är anställda av.GlennB skrev:
Det finns flera områden. Användning av växtskyddsmedel, t.ex.GlennB skrev:
Inte alla bilar, men framförallt kan du köra omkring i minimum 14 månader utan kontroll med felaktigt ihopsatta bromsar. (och 2 år på bilar älre än 30år, eller i all evighet på bilar äldre än 50 år.)P pmd skrev:
Ja här verkar vi vara ganska överens, tyvärr tror jag inte något av detta kommer att hända, även om vi båda tycker så.P pmd skrev:
Finns det andra katagorier av bilar än sådana som är 50 år eller äldre som inte behöver besiktigas?GlennB skrev:
(50-åriga bilar måste f.ö. ha besiktigats utan anmärkning senast 2 år innan de fyller 50 för att undantaget ska gälla).
Ja, regelbunden besiktning. Jag tror att det är av tveksam nytta med högre besiktningsfrekvens. Då skulle nog regelbunden besiktning av förare göra mer nytta.GlennB skrev:
Ja, bilar nyare än 3 år förstås, och diverse andra undantatg, som nybyggda replikor eller bilar som befinner sig på öar utan väg eller färjeförbindelser.P pmd skrev:
Vanlig missuppfattning, men så är inte fallet, det gäller för att dom automatiskt skall bli besiktningsbefriade, men om man har en bil som inte är godkänt besiktigad mellan den var 48 och 50 så går det bra att göra en besiktning när som helst efter 50årssdagen som då blir den sista. Jag äger själv en MC där jag gjorde så när den var 41 år gammal (det är 40 år som gäller för besiktningsfrihet på MC) och den är numera besiktninsgbefriad för gott. (och skattebefriad, och kostar typ 600:- helförsäkrad helår..)P pmd skrev:
För att komma lite mer on topic så skulle det kunna vara ett alternativ att ha en besiktning efter installation av värmepump istället för att att ha kravet på ett företag som gjorde det, men det skulle väl knappast bli billigare antar jag.
Var i tyskland för ett par veckor sen och vid middagen pratades elpriser. De flesta i villa verkade värma med gas eller "fast bränsle". Detta var "öst" tyskland. En i församlingen hade ett relativt nybyggt (par)hus och han hade värmepump (tror det var jord eller bergvärme). Han hade även en separat elmätare för värmen med (nu minns jag inte exakt vad han sa men ungefär) 25% av priset mot hushållselen. Typ 10 cent kilowatten. Värme med värmepump hade alltså nån form av subvention som jag förstod det. Men "värmepump kan man bara ha på nya hus" var hans syn, "gamla hus kräver 80 grader ut i radiatorerna"... Han var lite förundrad när jag sa jag bodde i ett 110 år gammalt hus med värmepump. Men de flesta tyska där hus ville han mena var av "sten" och oisolerade. Många verkade tills relativt nyligen ha eldat med "kol".torparavgrund skrev:Jag har i samtal med utlänningar insett att t.ex bergvärmepumpar verkar nästan okända bland husägare utomlands. Tänker man efter, är det inte ganska märkligt att bara i lilla Sverige har vi minst tre storskaliga tillverkare av bergvärmepumpar? (CTC, Nibe, Termia, vet också att jag sett en och från mindre svenska företag också).
Själv fraktade jag bort ett släpvagnslass med kocks när vi köpte huset (utanför stockholm), under en trappa var det fyllt med kocks i gamla jutesäckar och på nyckeln till det utrymmet stod det "kolkällaren". Så även i Sverige har det eldats med kol, fast jag misstänker det var på 50-talet eller tidigare? Tyskarna höll nog på betydligt längre?
Nåväl, detta var väl väl OT. Men de Luft-Luft som Jula säljer är nog extremt vanliga i många länder, men då huvudsakligen som AC aggregat. Är väl bara nån liten extra värmeslinga som får läggas till för kalla marknader?
Det finns luft/luft värmepumpar på hotell i Turkiet som ger både värme och kyla, så det är nog likadana apparater. Men som du skriver är kanske vissa mer anpassade eller utvalda för nordiska förhållanden vilket gjort dom mer populära här på senare år med ökade priser på uppvärmningsenergi.J JohanLun skrev:Var i tyskland för ett par veckor sen och vid middagen pratades elpriser. De flesta i villa verkade värma med gas eller "fast bränsle". Detta var "öst" tyskland. En i församlingen hade ett relativt nybyggt (par)hus och han hade värmepump (tror det var jord eller bergvärme). Han hade även en separat elmätare för värmen med (nu minns jag inte exakt vad han sa men ungefär) 25% av priset mot hushållselen. Typ 10 cent kilowatten. Värme med värmepump hade alltså nån form av subvention som jag förstod det. Men "värmepump kan man bara ha på nya hus" var hans syn, "gamla hus kräver 80 grader ut i radiatorerna"... Han var lite förundrad när jag sa jag bodde i ett 110 år gammalt hus med värmepump. Men de flesta tyska där hus ville han mena var av "sten" och oisolerade. Många verkade tills relativt nyligen ha eldat med "kol".
Själv fraktade jag bort ett släpvagnslass med kocks när vi köpte huset (utanför stockholm), under en trappa var det fyllt med kocks i gamla jutesäckar och på nyckeln till det utrymmet stod det "kolkällaren". Så även i Sverige har det eldats med kol, fast jag misstänker det var på 50-talet eller tidigare? Tyskarna höll nog på betydligt längre?
Nåväl, detta var väl väl OT. Men de Luft-Luft som Jula säljer är nog extremt vanliga i många länder, men då huvudsakligen som AC aggregat. Är väl bara nån liten extra värmeslinga som får läggas till för kalla marknader?
OK, jag formulerade mig lite väl kortfattat. Frågan skulle ha varit: Finns det andra kategorier av bilar än sådana som är 50 år eller äldre som inte behöver besiktigas regelbundet?GlennB skrev:
Alla bilar blir äldre än 3 år om de inte hinner skrotas innan dess.
Att replikor inte behöver besiktigas visste jag inte om. Vilket lagrum reglerar det?
Att bilar som inte är i trafik inte behöver besiktigas är kanske inte så relevant i sammanhanget.
Jag misstänker ändå att dagens regelverk för skruvande på bilar fungerar bra, och att ytterligare reglering knappast skulle förbättra trafiksäkerheten mätbart.
Hårklyverier. Bilen måste ha genomgått en godkänd besiktning senast två år innan den blir besiktningsbefriad. Ingen praktisk skillnad.GlennB skrev:
Det kanske skulle fungera, men jag tycker nog att ett licensförfarande skulle vara bättre. Alltså att alla som vill skulle få certifiera sig. Det vore då bra med en enklare certifieringsprocess för enklare värmepumpsinstallationer.GlennB skrev:
På tal om det.electroluxaren skrev:
Borde man inte kunna beställa en värmepump från Jula i Norge då?
https://www.jula.no/
Mikael_L skrev:
Norge försöker ju vara som EU fast utan att betala medlemsavgiften...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.no/catalog/bygg-og...g/varmepumper-luftluft/luftvarmepumpe-022111/
Det var i frånluftvärmepumpar de fick smörjproblem. De använde ju fel olja. Eller har du annan info?electroluxaren skrev:det blir precis som med R32 det funkade heller inte innan i norden men med många många tekniskat abrovinklar funkar det rätt bra nu
R290 kördes i sverige för 10-20 år sedan i luft vatten det fungerade men det blev smörjproblem innan de upptäckte att de inte tänkt rätt.
R290 används i kommersiellas frysar uta problem
men det är klart att det kommer aldrig bli så bra som på R22 tiden
R290 är ett utmärkt köldmedium, väldigt likt R22. Finns inga effktivitetsproblem med de temperaturer som är aktuella i värmepumpar, frysar etc., tvärtom.C Comfort Thomas skrev: