MathiasS MathiasS skrev:
På vissa ställen läser jag att det är en fördröjning i av och påslag med xbb, i alla fall på en del bilar. Det låter oerhört irriterande?
Påslag dröjer på både min firmabil samt privata, kanske en tiondels sekund, kanske 5 hundradelar. Man märker fördröjningen, inte mer. Avslag dröjer inte alls.
 
Har ett par halogen extra ljus sittandes i snart ett år som jag inte installerat, men valde halogen för jag gillar den färgen (bättre för äldre ögon med gulare ljus i mörkret, samt det matchar existerande) och av den orsaken som nämts att jag inte vill tappa mörkerseendet. Men egentligen ger heljusen på de bilar jag kör med helt bra ljus. Har egentligen inget att klaga om med heljuset på.

Då jag satt och funderade på mina behov så egentligen de tillfällen jag mest vill ha mera ljus är då jag kör med halvljus och det är både mörkt, regnigt och mycket mötande trafik. Det är värsta körsituationen. Men det är också just den situationen man ändå inte kan fläska på extra med ljus... Så två halogenlampor till varav en vinklas inåt mot skogen så man kan se eventuella djur räcker förmodligen över 100% av behoven.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Isakare Isakare skrev:
Apropå ljus.
Fick en ny Transit -17, H7 bakom lins med totalt värdelöst halvljus, köpte riktigt bra lampor, men det blev ingen större skillnad, köpte LED lampor och det blev lite bättre. Transiten jag fick -21 har xenon och bra halvljus.
Bilderna är tagna samma kväll, det är inte blött på vägen som det ser ut att vara på de 2 första bilderna (Ford H7/Ford LED)
Den 3e bilden är en Opel Zafira generation 1, H7 reflektor.
[bild][bild][bild]
Halogen bakom lins är kasst, jag xenonkonverterade en sådan bil och det blev väldigt stor förbättring, iom linserna inget problem med bländning heller.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Påslag dröjer på både min firmabil samt privata, kanske en tiondels sekund, kanske 5 hundradelar. Man märker fördröjningen, inte mer. Avslag dröjer inte alls.
Ok. Har man mycket ljus i fronten kan man inte riskera att hamna i otakt med sig själv..... Tror att CANM8-produkten är ett bättre val om det inte är väldigt krångligt att komma åt rätt tråd på bilen.....
 
D djac skrev:
Halogen bakom lins är kasst, jag xenonkonverterade en sådan bil och det blev väldigt stor förbättring, iom linserna inget problem med bländning heller.
Jo, satte i LED på särbons Toyota med lins, tror lampan hette HB9.
Skillnaden blev så stor att man knappt märker helljuset.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
XBB dongle är en bra styrning för bilar du inte vill klippa å klistra i. Dvs om det påverkar garantier som tex. Volvo. Inte den billigaste men troligen den mest idiotsäkra mot att göra fel.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
En jätteirriterad sak jag tycker med bilar.
Det är när idioter ska skruva med de. Har en mazda 6 och alla som vet hur korkade bromsar en mazda har vet ju vad jag menar med att man är lite spänd när man ska lossa oket.
Chockad som jag var så lossa den här korkade glidpinneskruven jädrans lätt, den där uppe. Den där nere var lite rundad och jag tänkte att jag får lossa allt och sätta i skruvstäd.

Men så när jag vred oket så jag såg kolven, så inser jag att fan vilken idiot det var där innan. Det är ju skruvkolv på denna korkade bil. Där en korkad idiot antagligen har tagit en korkad polygrip och vridit sönder damaskfan så att det är större hål än i ett par strumpor efter 2 veckor.

Ett korrekt verktyg kostar ca 70 kr. Så nu åker jag på att köpa ett nytt ok :p Hade önskat att biltema hade då mekonomen vill tömma hela plånboken.

Så en vecka till nästa gång :D
 
R Rkarlsson skrev:
En jätteirriterad sak jag tycker med bilar.
Det är när idioter ska skruva med de. Har en mazda 6 och alla som vet hur korkade bromsar en mazda har vet ju vad jag menar med att man är lite spänd när man ska lossa oket.
Chockad som jag var så lossa den här korkade glidpinneskruven jädrans lätt, den där uppe. Den där nere var lite rundad och jag tänkte att jag får lossa allt och sätta i skruvstäd.

Men så när jag vred oket så jag såg kolven, så inser jag att fan vilken idiot det var där innan. Det är ju skruvkolv på denna korkade bil. Där en korkad idiot antagligen har tagit en korkad polygrip och vridit sönder damaskfan så att det är större hål än i ett par strumpor efter 2 veckor.

Ett korrekt verktyg kostar ca 70 kr. Så nu åker jag på att köpa ett nytt ok :p Hade önskat att biltema hade då mekonomen vill tömma hela plånboken.

Så en vecka till nästa gång :D
Varför måste du byta ok?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Vet inte vad för priser vi pratar om, men rostskyddsbehandlad inkl. bygel hemma vid din dörr på Onsdag för under 2.000kr.

Valde en 2017 Mazda 6 höger fram

[länk]

Autodoc's billigaste 900kr

[länk]
Har en 2006. Och trodo hade ok för runt 650 kr =) Får bli 2 sådana, I med handbromsen sitter i de och den är totalt obefintlig så får båda bytas för att slippa hålla på.
Bygel har jag en liggandes sen en bil jag bytt på innan =)
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför måste du byta ok?
Kolven gick inte att rubba, och glidpinnen sitter stenhårt i oket. Damasken såg ut som någon kastat ner i en mixer så kolven är helt genomrostad.
 
C
R Rkarlsson skrev:
En jätteirriterad sak jag tycker med bilar.
Det är när idioter ska skruva med de.
Du menar när man lämnar den på verkstan?

😄
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du menar när man lämnar den på verkstan?

😄
Jag killgissar och tror att den lille firman jag köpte bilen av har varit på bromsarna bak innan besiktningen då den gick genom i november. Jag köpte den billigt i december och den strular nu.
Så ja, denna firma/verkstad har garanterat varit där och pillat då översta glidskruvbulten gick för lätt för att vara en mazda 6 :D
Idioter helt enkelt haha.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Så ja, denna firma/verkstad har garanterat varit där och pillat då översta glidskruvbulten gick för lätt för att vara en mazda 6 :D
Sist jag hade min på (märkes-)verkstan hade de fyllt på en liter för lite kylarvätska och sladden till ena ABS-sensorn hängde och dinglade löst under bilen. Alltid nåt som händer varje gång... En gång monterade deras s.k. "däckverkstad" ett däck bak-och-fram och satte klämvikter på alu-fälgarna.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sist jag hade min på (märkes-)verkstan hade de fyllt på en liter för lite kylarvätska och sladden till ena ABS-sensorn hängde och dinglade löst under bilen. Alltid nåt som händer varje gång... En gång monterade deras s.k. "däckverkstad" ett däck bak-och-fram och satte klämvikter på alu-fälgarna.
Har faktiskt varit med om en volvo verkstad som bytte växellåda till en splittny. Den rasade efter 25 mil och bärgare fick hämta bilen så den fick en ny låda. Han som skruvade dit den hade missat något, vad kommer jag inte ihåg.

Själv är man väl för noggrann när man skruvar så det tar längre tid än det behöver. Jag brukar rengöra ganska rejält om jag tex tar bromsar eller om man byter något stag eller liknande.
Har ju fått en volvo s70 -00 som jag ska fixa upp lite =) Alltid kul med småpill om inte idioter varit på innan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.