Var och en använder sina personliga sparpengar, som fylls på med 8000 kronor i månaden, efter egen vilja och ansvar. Räcker inte sparpengarna, så blir det ingen resa. Inga lån eller förskott. Det har aldrig varit hänt oss. Vi har alltid anpassat våra utgifter, så att vi kunnat spara.
 
M mellansorken skrev:
Var och en använder sina personliga sparpengar, som fylls på med 8000 kronor i månaden, efter egen vilja och ansvar. Räcker inte sparpengarna, så blir det ingen resa. Inga lån eller förskott. Det har aldrig varit hänt oss. Vi har alltid anpassat våra utgifter, så att vi kunnat spara.
Spännande upplägg, intressant att höra om lite olika modeller.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du missförstod mig kanske? Säg att ena parten har köpt personliga saker för 8000 kr en månad och ska ut och resa med sina vänner, måste den parten då få godkänt av sin partner att använda mer än 8000 kr just denna månad?
Gjorde jag?

För de flesta så ingår det 12 månader per år.
Så i fallet 8000kr per månad, 96 000kr/år.
Väljer man att bränna allt varje månad och sen planerar en större utgift och blir förvånad när det inte går ihop är man ekonomisk analfabet och borde kanske ha en god man istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
M mellansorken skrev:
Månadspengen har de senaste åren legat på 8000 kronor var, vilket är knappa 10 % av våra inkomster efter skatt (vi är ingenjörer).
Ligger ni båda norr om 140' i månaden?
Vilken bransch?
 
O [old rusty] skrev:
Gjorde jag?

För de flesta så ingår det 12 månader per år.
Så i fallet 8000kr per månad, 96 000kr/år.
Väljer man att bränna allt varje månad och sen planerar en större utgift och blir förvånad när det inte går ihop är man ekonomisk analfabet och borde kanske ha en god man istället.
Nu är det klargjort, det var inte solklart innan, därav frågan.
 
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Av princip anser jag att bäst är att ha gemensam ekonomi fullt ut. Det innebär dock att man också kan ha åsikter om vad den andre bränner pengar på förstås och kräver alltså att man har hyfsat samma spendermönster. Det funkar ju inte om en är narkotikaberoende och den andre snålar på allt...

Vi delar på allt, oavsett vem som tjänar mest och/eller har för utgifter eller inkomst överhuvudtaget. Om en blir arbetslös påverkar det hela familjen, om en vinner på lotto likaså. Hade vi kunnat hade vi även bett våra arbetsplatser att fördela intjänad pension 50/50. Tyvärr går inte det.

Med det sagt, om man nu har börjat med att fördela efter inkomst och den ena parten alltid betalt mer anser jag förstås att det rimliga är att fortsätta på detta viset!

Sen kan man resonera som så att fram tills idag har förhållandet varit "nytt" och från och med idag delar vi jämnt på allt. Då gäller det oavsett om A eller B i framtiden tjänar mer eller mindre. Om barn och/eller köp av boende börjar komma in i bilden är det ännu en orsak att ta nya beslut.
Ponera att du träffar en ny. Hen har 5 msek at lägga in i ett gemensamt hus. Du har noll kronor.

Ponera att ni bryter upp efter 1 år och säljer huset. Har du då rätt till 2,5 msek iom att ni har gemensam ekonomi?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
M mellansorken skrev:
Vi kör med gemensam ekonomi och månadspeng. Månadspengen har de senaste åren legat på 8000 kronor var, vilket är knappa 10 % av våra inkomster efter skatt (vi är ingenjörer). Denna siffra måste bedömas utifrån vad som anses vara gemensamt respektivt enskilt, vilket jag tror skiljer sig rejält mellan olika hushåll. Bara som exempel betalade vi bilen gemensamt (fast jag står som ägare), men cyklarna enskilt. SL-kort och underhåll av och tillbehör till cyklarna gemensamt. Jag har betalat vår musikanläggning enskilt, trots att även de andra i familjer lyssnar ibland. TV:n är gemensam. Jag har det starkare vinintresset, men köper flaskorna på gemensamma kortet.

Vi är gifta. De första åren av förhållandet räknade vi procent, men från och med att vi köpte bostad, innan vi gifte oss, övergick vi till gemensam ekonomi.
Ni drar alltså 140k brutto var? Får man fråga vad ni gör exakt?
 
Clarken37 skrev:
Ponera att du träffar en ny. Hen har 5 msek at lägga in i ett gemensamt hus. Du har noll kronor.

Ponera att ni bryter upp efter 1 år och säljer huset. Har du då rätt till 2,5 msek iom att ni har gemensam ekonomi?
Är dom gifta och inte har äktenskapsförord så är det väl precis vad som händer?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Är dom gifta och inte har äktenskapsförord så är det väl precis vad som händer?
De allra flesta skriver något i sådana här lägen. Men då är det ju inte längre en delad ekonomi
 
Nä, jag menade vi vardera får 10 % av våra samlade inkomster om cirka 80 000 kronor efter skatt. Det enkla svaret - att vi har typiska löner för yrket plus barnbidrag - är det rätta: Ockhams rakkniv: :)

Apropå otydlighet försöker jag undvika uttrycket "delad ekonomi" eftersom delad kan tolkas som såväl uppdelad (separated) som gemensam (shared).
 
Det finns två vettiga alternativ. Antingen delar man på alla pengar som finns kvar, eller så betalar man utifrån hur mycket man har kvar efter skatt.

Det senare är dock orättvist för den som tjänar mindre. Detta leder till förslag nummer tre, dvs att man "betalar ut lön" i paritet med inkommande lön när allt gemensamt är betalt. Men det blir en del att räkna. Excel rekommenderas...

Edit: jag och frugan har delat lika på kvarvarande pengar sedan dagen vi flyttade ihop. Jag har alltid tjänst mycket bättre än vad hon gör, men å andra sidan gör hon mer matlagning mm hemma.

Samma dag som man skaffar barn så ger man upp och delar allt lika ändå...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns två vettiga alternativ. Antingen delar man på alla pengar som finns kvar, eller så betalar man utifrån hur mycket man har kvar efter skatt.

Det senare är dock orättvist för den som tjänar mindre. Detta leder till förslag nummer tre, dvs att man "betalar ut lön" i paritet med inkommande lön när allt gemensamt är betalt. Men det blir en del att räkna. Excel rekommenderas...

Edit: jag och frugan har delat lika på kvarvarande pengar sedan dagen vi flyttade ihop. Jag har alltid tjänst mycket bättre än vad hon gör, men å andra sidan gör hon mer matlagning mm hemma.

Samma dag som man skaffar barn så ger man upp och delar allt lika ändå...
Sexigt att sitta varje månad med en excel för att det ska bli ”jämnt”.

Känns som att gå på restaurang och inte vilja splitta notan för att man då går 20 sek back
 
Unikt namn
Clarken37 skrev:
Sexigt att sitta varje månad med en excel för att det ska bli ”jämnt”.

Känns som att gå på restaurang och inte vilja splitta notan för att man då går 20 sek back
Behöver det ekonomiska vara sexigt?
Du kanske kan para ihop själva utdelningen med en exotisk dans då.
Man i kostym kastar pengar, bär solglasögon, verkar nöjd, festlig eller överdådig stämning, rörlig bild, gif-format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Clarken37 skrev:
Sexigt att sitta varje månad med en excel för att det ska bli ”jämnt”.

Känns som att gå på restaurang och inte vilja splitta notan för att man då går 20 sek back
Så därför delar man pengarna jämnt efter att allt är betalt. Som jag sade var lösningen som vi har hemma.

Numera gör vi bägge av ned pengar efter förstånd och det blir alltid pengar över, då någon rättvisa behövs definitivt inte...
 
Clarken37 skrev:
Ponera att du träffar en ny. Hen har 5 msek at lägga in i ett gemensamt hus. Du har noll kronor.

Ponera att ni bryter upp efter 1 år och säljer huset. Har du då rätt till 2,5 msek iom att ni har gemensam ekonomi?
I det fallet brukar jag rekommendera ett skuldbrev. Exempelvis att Jag i det fallet lånar 2,5 Msek av min respektive till en viss ränta (ex rörlig ränta på Nordea - 1%enhet, eller statslåneränta + 1%).

Därefter äger vi allt gemensamt och delar ekonomi helt och hållet. Man kan ju alltid skriva papper på saker som har rent emotionellt eller släkt-värde som första gitarren, fotoalbumen, farsans vigselring osv. Kanske har lite monetärt värde men i princip 0 jämfört med det emotionella.

OM vi sen delar oss efter ett år så gör man upp bodelning, värderar huset (som kanske tack vara mitt arbete numera är värt 3 miljoner mer), räknar ut vad min skuld är värd och kan sen dela på oss på rimliga villkor.

Då försvinner problem såsom att jag annars inte vill lägga pengar eller arbete i hennes hus, vi ska försöka komma fram till vad jag ska betala för "hyra" osv osv osv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.