Nissens Nissens skrev:
Nä, det spelar ju roll vem som äger bostaden. Den som äger den skall förstås betala mer. Så ts har kanske aldrig betalat ”för mycket” - och skall i så fall även fortsättningsvis beyala mest oavsett inkomst… alternativt ändra ägarförhållandena…
Så kanske det är men det var inget som framgick i frågeställningen. TS kanske är miljardär och det framgick heller inte i frågeställningen. Så jag gav min åsikt baserat på vad som efterfrågades och vilka fakta som fanns på bordet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
J Jerry Hedebratt skrev:
Så kanske det är men det var inget som framgick i frågeställningen. TS kanske är miljardär och det framgick heller inte i frågeställningen. Så jag gav min åsikt baserat på vad som efterfrågades och vilka fakta som fanns på bordet.
Jo, jag förstår det, men det är mer sannolikt att ts utelämnar informationen att det är han som äger bostaden än att han är miljardär. Någon måste äga bostaden (om det inte är hyres), men ingen måste vsra miljardär…
 
Vi har fördelat det på följande vis.
Bostadslån+ränta delas 50/50 då ägandeskapet är 50/50

Resten av gemensamma utgifter som försäkringar, el, mat osv har vi räknat ut hur mycke som behövs till detta och då har vi räknat ut % sats som vi ska lägga in på ett service konto. I varåt fall ca.60% av lönen efter 50/50 delen är bortaget. Rättvisast så och båda är nöjda med upplägget. Vill man ha mer kvar i plånboken när du har dina 40% till precis vad du vill får man skaffa högre lön. Rättvisare än så kan det inte bli känner vi.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hur gör ni med pensionssparande när allt är på ett konto?
Plocka ni lika mycket pengar var och pensionsspara?
Det är ju mer "effektivt" med 1 med tanke på ränta på ränta osv.
 
S snickar skrev:
Hur gör ni med pensionssparande när allt är på ett konto?
Plocka ni lika mycket pengar var och pensionsspara?
Det är ju mer "effektivt" med 1 med tanke på ränta på ränta osv.
Att inte pensionsspara är ett ypperligt alternativ i mina ögon.
Och med pensionsspara menar jag då ett bundet sparande hos någon bank.

Vi har en separat pengahög för långtidssparande och valt att ha det obundet.
Vid ev. skilsmässa delas ju det 50/50 som allt annat.


S snickar skrev:
Det är ju mer "effektivt" med 1 med tanke på ränta på ränta osv.
Sen tror jag du tänkte fel här?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
I vårt hushåll tjänar jag flera hundra procent mer än hustrun, dock är alla pengar våra gemensamma och disponeras fritt av båda. Självklart prioriterar vi fasta räkningar och återkommande utgifter före nöje och resor. ”Mitt” och ”ditt” tycker jag inte passar i ett äktenskap, men vad jag förstår är TS sambo trots att kallar partnern ”frugan” så kanske andra regler gäller…
Instämmer helt. Vi gifte oss 1976 och har aldrig funderat. Allt i en påse även om jag har för mig att det i äktenskapsbalken står något om ”efter förmåga”. Innebär att den som tjänar mest betalar mer till det gemensamma boet. Eller ska den som tjänar mindre äta mindre? Om en är hemma med barnen mer? Nej, gud så krångligt/egensinnigt. Varför gifta sig då?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Instämmer helt. Vi gifte oss 1976 och har aldrig funderat. Allt i en påse även om jag har för mig att det i äktenskapsbalken står något om ”efter förmåga”. Innebär att den som tjänar mest betalar mer till det gemensamma boet. Eller ska den som tjänar mindre äta mindre? Om en är hemma med barnen mer? Nej, gud så krångligt/egensinnigt. Varför gifta sig då?
Alltså även om ena tjänar mindre men betalar lika mycket så blir det ju ändå föda nog för alla i hushållet att äta sig mätta.

Vi delar allt lika utom bilarna då jag äger de och hon har inte körkort. Men hushållets fasta kostnader.
Maten köper vi ju inte var för sig, utan det som är i kylskåpet får vem som helst äta, förutom mina matlådor.... :p
 
Jag skrev som ett skämt förstås. Tycker det är jobbigt väga maten och äta enl formel mot kroppsvikt.🥹🥰
 
R Rkarlsson skrev:
Alltså även om ena tjänar mindre men betalar lika mycket så blir det ju ändå föda nog för alla i hushållet att äta sig mätta.

Vi delar allt lika utom bilarna då jag äger de och hon har inte körkort. Men hushållets fasta kostnader.
Maten köper vi ju inte var för sig, utan det som är i kylskåpet får vem som helst äta, förutom mina matlådor.... :p
Jag är bilparken och den betalas bara. Här finns bara en gemensam plånbok. Jag förstår inte ett äktenskap med delad milllmeterkassa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Jag är bilparken och den betalas bara. Här finns bara en gemensam plånbok. Jag förstår inte ett äktenskap med delad milllmeterkassa.
Här har vi 2. Vi är ej gifta och kommer ej gifta oss.

Och hennes pengar är hennes och mina är mina. Vill vi köpa något gemensamt så gör vi det. Vill jag köpa en tv men inte hon så gör jag det. Vill hon köpa något men inte jag så gör hon det. Men för de pengar vi har över efter de fasta kostnaderna.
 
Vi kör med gemensam ekonomi och månadspeng. Månadspengen har de senaste åren legat på 8000 kronor var, vilket är knappa 10 % av våra inkomster efter skatt (vi är ingenjörer). Denna siffra måste bedömas utifrån vad som anses vara gemensamt respektivt enskilt, vilket jag tror skiljer sig rejält mellan olika hushåll. Bara som exempel betalade vi bilen gemensamt (fast jag står som ägare), men cyklarna enskilt. SL-kort och underhåll av och tillbehör till cyklarna gemensamt. Jag har betalat vår musikanläggning enskilt, trots att även de andra i familjer lyssnar ibland. TV:n är gemensam. Jag har det starkare vinintresset, men köper flaskorna på gemensamma kortet.

Vi är gifta. De första åren av förhållandet räknade vi procent, men från och med att vi köpte bostad, innan vi gifte oss, övergick vi till gemensam ekonomi.
 
M mellansorken skrev:
Vi kör med gemensam ekonomi och månadspeng. Månadspengen har de senaste åren legat på 8000 kronor var, vilket är knappa 10 % av våra inkomster efter skatt (vi är ingenjörer). Denna siffra måste bedömas utifrån vad som anses vara gemensamt respektivt enskilt, vilket jag tror skiljer sig rejält mellan olika hushåll. Bara som exempel betalade vi bilen gemensamt (fast jag står som ägare), men cyklarna enskilt. SL-kort och underhåll av och tillbehör till cyklarna gemensamt. Jag har betalat vår musikanläggning enskilt, trots att även de andra i familjer lyssnar ibland. TV:n är gemensam. Jag har det starkare vinintresset, men köper flaskorna på gemensamma kortet.

Vi är gifta. De första åren av förhållandet räknade vi procent, men från och med att vi köpte bostad, innan vi gifte oss, övergick vi till gemensam ekonomi.
Vad gör ni när någon vill köpa något för mer än 8000kr själva?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad gör ni när någon vill köpa något för mer än 8000kr själva?
Hmmm.... Lurigt. Tänk om det endå fanns något system eller taktik för att flytta utgifter om inkomster i tiden.. Åååå...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sparande
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Ja, vi sparar både personligen och gemensamt. En vanlig månad brukar vi nog bara använda 2000-4000 kronor om vi inte köper något särskilt. CSN, fackavgifter och liknande som betalas per kvartal ger variation. Då finns det utrymme för ny musikanläggning om totalt 40 000 kronor senaste året, men så hade jag ju haft den gamla i femton år.

Vid en eventuell skilsmässa spelar det kanske roll om den ena har lagt personliga pengar på upplevelser och liknande och den andra på ting med restvärde. Vår månadspeng och våra faktiska personliga utgifter är små nog för att det inte ska vara ett väsentligt problem. Då är ojämnt intjänad pension och enskild egendom större puckar.

Jag borde kanske ha skrivit "personligt" istället för "enskilt" i mitt förra inlägg, eftersom jag inte menade att månadspengen blir "enskild egendom" i juridisk bemärkelse.
 
Redigerat:
O [old rusty] skrev:
Hmmm.... Lurigt. Tänk om det endå fanns något system eller taktik för att flytta utgifter om inkomster i tiden.. Åååå...

[länk]
Du missförstod mig kanske? Säg att ena parten har köpt personliga saker för 8000 kr en månad och ska ut och resa med sina vänner, måste den parten då få godkänt av sin partner att använda mer än 8000 kr just denna månad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.