Dom har ju särskilda stålborstar som du får köpa extra om du ska ha det till stenplattor…
Dom som ingår är till för trä och altantvätt
 
C crazytok skrev:
Dom har ju särskilda stålborstar som du får köpa extra om du ska ha det till stenplattor…
Dom som ingår är till för trä och altantvätt
Jag köpte borstarna som är för sten och plattor men dessa är inte av stål som jag hade hoppats utan av plast.
 
  • Förpackning med Kärcher extra starka rullborstar för rengöring av sten och plattor, besvikelse över plastmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser man, jag trodde också att dom var i stål… :surprised:
 
Halloj!
Ni som kört några år med såpaskuren trall och denna maskin.
Hur skulle ni säga att resultatet är jämnförbart med att skura för hand med hård skurborste?
Då kan man lägga på lite vikt/kraft.
Tänkte försöka slippa det iår :sweat::strong:
 
P
Johannes Kullgren Johannes Kullgren skrev:
Halloj!
Ni som kört några år med såpaskuren trall och denna maskin.
Hur skulle ni säga att resultatet är jämnförbart med att skura för hand med hård skurborste?
Då kan man lägga på lite vikt/kraft.
Tänkte försöka slippa det iår :sweat::strong:
Bättre resultat med mindre slit med maskinen enligt mig.

Kör inte när det har regnat och trallen är gonomblöt, då tar den lite för bra.
(Gjorde vi första gången av vana eftersom det är enklare när man skrubbar för hand)
 
  • Gilla
Johannes Kullgren
  • Laddar…
Johannes Kullgren Johannes Kull [QUOTE="Johannes Kullgren skrev:
Halloj!
Ni som kört några år med såpaskuren trall
Då k/QUOTE]
Tveklöst bättre på alla sätt. Definitivt mildare för träet än högtryck, mindre skvättande på väggarna.

Tyvärr har jag inte kört med det från början, jag har en del skador från högtryckstvätt, men annars ser det fint ut efter tre år med såpa. Mjuk, lätt vattenavvisande yta med gråvit ton.

Men titta inte för noga på snickeriet ...

Edit: men borstarna för sten vet jag inte riktigt om det är lika bra. Där har nog högtryck sin plats. Vinsten där är också mindre skvättande.
 
  • Trädäck med gråvit ton efter underhåll med såpa, lite skador syns, färre skvättar på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Kullgren
  • Laddar…
Tack för responsen! Får nog bli en investering!
Har också skurat efter regn när trallen är mör tidigare! :D


P PsychoCheF skrev:
Bättre resultat med mindre slit med maskinen enligt mig.

Kör inte när det har regnat och trallen är gonomblöt, då tar den lite för bra.
(Gjorde vi första gången av vana eftersom det är enklare när man skrubbar för hand)
 
Om man vill borsta sten eller betong är stålborstar olämpligt, det hårdaste jag skulle fundera på att använda är mässing även om det också sliter ffa på betong och mjukare stensorter.
 
  • Gilla
gr00ve
  • Laddar…
Nu har jag provat PCL4 på våra sjöstensplattor. Det är oväntat tungt, ordentlig styrketräning för båda armarna, magen och låren, men resultatet är tillfredsställande! Plattorna till vänster i bild körde jag igår, de högra väntade fortfarande på att bearbetas. Rengjorda sjöstensplattor till vänster jämfört med obehandlade till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Kullgren
  • Laddar…
Håller med, den är tung. Någon som känner till någon liknande, lättare, borste men avsedd för fasader (med mjukare borste givetvis)?
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Testade för första gången idag. Vattnade trallen och lade på såpa med tryckspruta. Bra riv i borstarna, gick ganska bra att backa. Jag kör med maskinen igång hela tiden även vid back.
Detta för att ta lite av det som missas då det är ett mellanrum på borstarna. Men då kommer vattnet på fel håll så det vill till att förvattna ordentligt så det inte kör torrt.
[bild]
A Arne_F skrev:
Har i ett antal år försökt hitta ett bra sätt att rengöra diverse trädäck. Högtryckstvätt har fått trall att se lite bättre ut tillfälligt, men har antagligen gjort mer skada än nytta. Att bara spraya på ogräsättika har inte funkat hos mig. Hårt arbete med extra grov skurborste och div kemikalier har funkat bättre, men trots ihärdigt skurande med mer eller mindre lyckade försök att tejpa fast en vattenspruta på skurborsten, så har stora delar av ytan förblivit mörka och tråkiga.

Jag köpte en T-cleaner med hopp om att det åtminstone skulle bli lite lättare att få det lite snyggare. Det visade sig dock inte bli lite snyggare. Resultatet överträffade allt jag kunde föreställa mig :)

Jag började med att spola av ytan med vatten. Fortsatte med att rolla på trallrent (från Biltema), och körde sen T-cleaner. Det var lite trixigt att hålla reda på slang och sladd, men resultatet blev rena miraklet. Jag trodde aldrig jag skulle få så bra resultat utan att behöva byta trall.

[bild]

[bild]
Är T-cleaner ansluten till högtryckstvätt då? Tittade på PCL4 den kör utan.
 
S Sol60 skrev:
Är T-cleaner ansluten till högtryckstvätt då? Tittade på PCL4 den kör utan.
T-cleaner är PCL4, det är fulla namnet.
 
Körde min altan häromdagen med en Pcl 4, blev helt klart rent å fint, lite luddig yta men tror det slits bort efter någon dag.

Köpte trallrent på Biltema och sprutade ut med tryckspruta, körde ca 5m2 i taget.

Trätrall med mönster, steg, möbler, gräs, hus och glasparti under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett 1-liters rengöringsmedel för trall och terrasser, märkt med prisinformation på en e-handelssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp luddfjunet försvinner i väder o vind.
 
Köpte förra året en Ryobi multiborste (https://www.jula.se/catalog/tradgar...41qIaxMtf7TvmMQezTxoCm_kQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds)

Men efter att ha kört den på vår större altan våren 2023 tyckte jag man nästan var tvungen att slita lika mycket som när man skurar med manuell borste. Man fick trycka ganska eller väldigt rejält ner i trät för att det skulle bli rent. Slutresultatet blev väl dock bra.

Nu är frågan om denna från Kärcher är enklare och man slipper trycka den neråt av hela sin tyngd så man inte är helt slut efter användning? Någon som testat bägge varianter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.