85 303 läst · 107 svar
85k läst
107 svar
Någon testat Kärcher Pcl 4?
Tryckspruta på 5 liter och hälften vatten hälften såpaHappy75smile skrev:Hur gjorde du med såpa och vattnet för få 50/50?
hur gjorde du med 50/50? Kopplade du in någon annan maskin?
Ni som köpt denna och använder med såpa, hur gör ni, är nyfiken. och hur lång tid tog det för er och hur stor trall är det?
vi har en trall på 60kvm därför undrar jag hur lång tid det lär att ta...
Vilken typ av såpa använder ni?vad heter den?
Jag tror att det är 45-50m2 totalt. Tog väl en dag inkl diverse pauser för mat och så. Jag har ett par trappor och annat knix som tar lite extra tid. På med Trallrent i tryckspruta, kanske blöta med slang om det är varmt först, vänta i några minuter (verkar snabbt!) och sedan köra på med PCLen. Jag körde väl en 3-4m2 i taget med medel innan jag gick på med maskinen.
Vi köpte en PLC 4 i våras och använde Sioox. PLCn gjorde verkligen jobbet med att rengöra trallen. Blev himla bra!!!
Min första upplevelse av PCL-4 är blandad.A Arne_F skrev:Har i ett antal år försökt hitta ett bra sätt att rengöra diverse trädäck. Högtryckstvätt har fått trall att se lite bättre ut tillfälligt, men har antagligen gjort mer skada än nytta. Att bara spraya på ogräsättika har inte funkat hos mig. Hårt arbete med extra grov skurborste och div kemikalier har funkat bättre, men trots ihärdigt skurande med mer eller mindre lyckade försök att tejpa fast en vattenspruta på skurborsten, så har stora delar av ytan förblivit mörka och tråkiga.
Jag köpte en T-cleaner med hopp om att det åtminstone skulle bli lite lättare att få det lite snyggare. Det visade sig dock inte bli lite snyggare. Resultatet överträffade allt jag kunde föreställa mig
Jag började med att spola av ytan med vatten. Fortsatte med att rolla på trallrent (från Biltema), och körde sen T-cleaner. Det var lite trixigt att hålla reda på slang och sladd, men resultatet blev rena miraklet. Jag trodde aldrig jag skulle få så bra resultat utan att behöva byta trall.
[bild]
[bild]
Vi har två altaner byggda vid olika tillfällen. Den ena ca. 10-12 år gammal med mycket smuts och gammal olja, den andra två år gammal och oljad en gång, förra året.
På den nyare trallen fungerade PCL-4 otroligt bra. Den blev som ny och lika bra som på de bilder tidigare insändare lagt upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däremot på den äldre mer ingrodda trallen blev resultatet tyvärr inte lika bra.
På de första två bilderna syns ingen jätteskillnad, bara att trallen blivit mer typ flammig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På den sista, som är tagen från en annan vinkel (mot ljuset), ser man den stora skillnaden, dock med samma flammiga resultat.
Logga in
Skapa konto
I verkligheten känns det dock mer som de första bilderna, dvs. inte så bra.
Jag har förbehandlat med Biltemas Trallrent (vilket en av de insändare som fått bra resultat även gjort).
Så här i efterhand tror jag en starkare produkt som löser den gamla oljan bättre krävs för ett jämnare och bättre resultat. Ska köpa en sådan och testa att köra ett andra varv.
Tidsmässigt lade jag ned ca. en timme från början till slut på de 10 kvm som bilderna visar. Dock återstår ca. 70 kvm, så en hel del jobb kvarstår....tjo hoo!
Redigerat:
Mitt överraskande goda resultat var på ca 6 år gammal trall som aldrig oljebehandlats, men som skurats 1-2 gånger tidigare med manuella metoder. På den trallen var jag noga med att vända kärnsidan uppåt vid monteringen.
Jag har även kört PCL4 på ett äldre trädäck vid entrén, som jag monterade för ca 13 år sedan. Även där blev det ljusare och snyggare, men inte i samma klass. Trallen var påtagligt sliten både före och efter behandlingen. Kan bero på 13 års avsaknad av underhåll, eller att jag inte brydde mig om att lägga kärnsidan uppåt...
Jag har även kört PCL4 på ett äldre trädäck vid entrén, som jag monterade för ca 13 år sedan. Även där blev det ljusare och snyggare, men inte i samma klass. Trallen var påtagligt sliten både före och efter behandlingen. Kan bero på 13 års avsaknad av underhåll, eller att jag inte brydde mig om att lägga kärnsidan uppåt...
Köpt en sådan här maskin nu, och den är ju magisk! Visst, det tar tid och man får gå över ytorna många många ggr för att det skall bli riktigt jämnt och fint. Men slutresultatet blir ju underbart fint!
Lite frågor dock... efter att ha kört med maskinen så blir ju trät ganska ”luddigt” eller vad man ska säga. Är det lämpligt att kanske slipa lite lätt för att få det helt lent innan ytbehandling?
Vilken behandling av altanen efter tvätt rekommenderar ni? Linoljesåpa eller något annat?
Lite frågor dock... efter att ha kört med maskinen så blir ju trät ganska ”luddigt” eller vad man ska säga. Är det lämpligt att kanske slipa lite lätt för att få det helt lent innan ytbehandling?
Vilken behandling av altanen efter tvätt rekommenderar ni? Linoljesåpa eller något annat?