R Rewrap skrev:
måste söka strandskyddsdispens, oklart om det blir beviljad.
Grunden för att få dispens för en brygga är 7 kap. 18 c § p. 3 miljöbalken. Om nyttan av en brygga anses stor för fastigheten och det inte går att lösa bryggrätten på en befintlig grannbrygga skulle jag säga att det finns rimligt gods förutsättningar för dispens. Och då det uppenbarligen skapats en väg ner till vattnet för att ta upp och lägga i båt är väl inte bryggbehovet särskilt långsökt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det är rätt ovanligt att diken har inrättas som en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Är man ute på landet och det handlar om äldre markavattning så är det inte helt ovanligt med gamla dikesföretag. Men sällan i småhuisområden.
I det här fallet är diket privat och han har påtagit sig skötseln utan att kräva ersättning. Och han får ändå inte vara ifred! Jag lutar åt bedrägeri.
 
R Rewrap skrev:
För att jag fortfarande måste söka strandskyddsdispens, oklart om det blir beviljad. Men det kanske andra här har koll på?

Jag tror att det är svårt att få.
Att få strandskyddsdispens för brygga ÄR svårt, då det bryter mot allmänhetens möjlighet att tex paddla knot elelr simma just där och bryggan kan även skugga djur och växter i vattnet på ett negativt sätt. Men eftersom du har servitut för en brygga finns ju ändå möjligheten. Ju mindre brygga du ansöker om, desto större chans. Eventuellt något större chans för en brygga som bara ligger i över sommaren,. men inte i min kommun, Länsstyrelsen säger nej till det mesta här.
 
P
R Rewrap skrev:
Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.
Som Kapsyl föreslog: Om du muddrar en kanal i markremsan så kan du ha din båt närmare din stuga.
P polaris78 skrev:
lika nekande som du till att tagit bort bron
TS ska förstås tala om för sina grannar att han har tagit bort en eventuell spång som grannarna har byggt. Det är ingenting han behöver smyga med. Allemansrätten ger inte allmänheten rätt att bygga saker på annans mark.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
R Rewrap skrev:
Det gäller en liten flytbrygga, möjligtvis en grillplats, ta ned något träd och plantera lite blommor nere vid vattnet.

Det hotas direkt med att det ska anmälas till kommunen för att jag då bryter mot strandskyddet.
Har grannarna strandskyddsdispens för sina bryggor?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Men att jävlas med dem hjälper knappast.
Ja, förmodligen inte, men det finns en chans att grannarna lär sig hyfs och vett.
 
P
K kraftstället skrev:
Gränsen är som kriget mellan Ryssland och Ukraina. Om ni bombar oss, så bombar vi tillbaks.
Riktigt så enkelt är det nog inte. Analogin med kriget i Ukraina är väl inte helt fel, men precis som där finns det en angripare och en försvarare. TS försvarar sitt territorium mot en invasion.
 
P
lenaaria witthoff lenaaria witthoff skrev:
Jag tror att remsan, pga diket blev avstyckad som ALLMÄNNING, som även du hade tillgång till, utan att köpa. Det är nog så att du har betalat för en rättighet som du redan hade, men som de inte ville att du skulle vara medveten om. Jag tycker du skall framhärda detta och begära pengarna tillbaka med råge, för bedrägeriet.
Menar du att markremsan var en marksamfällighet?

@Rewrap
Vem köpte du markremsan av? Var den en enskild fastighetsägare eller en grupp?
 
P
R Rewrap skrev:
Nja, allmänning vet jag inte. Däremot har min fastighet med stugan på servitut för gångväg ner till sjön samt brygga och båtplats. Jag är den enda i området som har det.
Det servitutet är väl överspelat sen du köpte marken?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte innom synhåll som är gränsen. Hemfridszonen är inte då stor.

Allt som gör ett intryck av att vara hemfridszon är otillåtet.
Förstod inte det sista🤔
 
G Genoveva skrev:
Förstod inte det sista🤔
För stors fingrar. ”d” ska vara ”s” i ”då”
 
  • Gilla
  • Haha
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har grannarna strandskyddsdispens för sina bryggor?
Nej. Eller, "delvis". De har byggt om sina bryggor till något betydligt större än vad de var förut. Det har de inte dispens för.

P pmd skrev:
Menar du att markremsan var en marksamfällighet?

@Rewrap
Vem köpte du markremsan av? Var den en enskild fastighetsägare eller en grupp?
Köpte det av en enskilt fastighetsägare. Inga samfälligheter eller liknande fanns. Däremot belastad med servitut för väg och för båtplats + brygga vid sjön.
P pmd skrev:
Det servitutet är väl överspelat sen du köpte marken?
Så är det givetvis. Men jag tänker låta det stå kvar ifall jag mot förmodan skulle få för mig att sälja den ena fastigheten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
R Rewrap skrev:
Nej. Eller, "delvis". De har byggt om sina bryggor till något betydligt större än vad de var förut. Det har de inte dispens för.
Så praktiskt. Då kan du förklara för dem att det kan bli besvärligt för dem om någon skulle få för sig att att påtala det för länsstyrelsen.
 
P pmd skrev:
Så praktiskt. Då kan du förklara för dem att det kan bli besvärligt för dem om någon skulle få för sig att att påtala det för länsstyrelsen.
Jag har redan hotat med det, men vill å andra sidan inte uppmärksamma länsstyrelsen på området mer än absolut nödvändigt. De har också skitit i hotet och fortsatt.
 
P
Då vet de ju vad som händer om de bråkar om att du möblerar lite och lägger en flytbrygga utan för in strandremsa …
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.