13th Marine 13th Marine skrev:
Fast att byta en modul är ju mer som att byta en del i motorn, och det händer ju på förbränningsbilar med.
Jag tolkade det som att vi pratade om kompletta batteribyten, att byta enskilda celler eller mindre moduler är ju en betydligt lägre kostnad än ett komplett batterIbyte.
Det är ju inte det. Det är ett batteri de byter. De sitter ju ändå 12 batterier i rackaren. Och bara en modul kostar ju runt 20 tusen.
Nu är ju vw smarta och har så man kan byta enskilda. Det var väl inte så förr på första moderna elbilarna.

Att byta alla 12 hade ju kostat som en begagnad id3 ja. Och det är en anledning att jag aldrig skulle köpt en 8 år gammal elbil :)

Nämn en sak på motorn som kostar 20 000 i delar utan arbete, eller tanken. Jag kan inte riktigt komma på något jämförbart i pris.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju inte det. Det är ett batteri de byter. De sitter ju ändå 12 batterier i rackaren. Och bara en modul kostar ju runt 20 tusen.
Nu är ju vw smarta och har så man kan byta enskilda. Det var väl inte så förr på första moderna elbilarna.

Att byta alla 12 hade ju kostat som en begagnad id3 ja. Och det är en anledning att jag aldrig skulle köpt en 8 år gammal elbil :)

Nämn en sak på motorn som kostar 20 000 i delar utan arbete, eller tanken. Jag kan inte riktigt komma på något jämförbart i pris.
Jadu, farsan fick en offert på att fixa kamkedjorna på sin Ådi V6a, 77kkr.
Hur det fördelades på material och arbete vet jag ej.

Jag hade nog själv inte heller köpt en 8år gammal elbil idag, kanske mest för att jag inte köper så gamla bilar längre, men jag tänker att de kommande åren kommer vi nog få betydligt bättre data på batteriernas livslängd.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadu, farsan fick en offert på att fixa kamkedjorna på sin Ådi V6a, 77kkr.
Hur det fördelades på material och arbete vet jag ej.

Jag hade nog själv inte heller köpt en 8år gammal elbil idag, kanske mest för att jag inte köper så gamla bilar längre, men jag tänker att de kommande åren kommer vi nog få betydligt bättre data på batteriernas livslängd.
Och de skedde självklart efter garantin tyvärr på audin? Eftersom de byggt en motor på helt fel vis. Det var det som hände på passaterna med, skillnaden var att vi hann köra till kedjan blev för lång och växellådan var skrot. Det håller jag med om att VAG sög på.

Bland de första moderna så tror jag de flesta går till skroten snart och batterierna blir lagringsenheter istället om de inte återvinner det. De som kommer ut idag kan såklart vara skillnad.

Men billigt är de då inte om man inte har garanti och slipper betala.

Har problem med min åf, de vägrar av nån anledning byta en simpel sak som krängningshämmare. Dock blir det deras problem då jag bokat återlämning på den och jag hoppas de erkänner på förbesiktningen och fixar den till nästa som skall köpa den eller vad de nu gör med bilar man lämnar tidigare.
 
R Rkarlsson skrev:
Och de skedde självklart efter garantin tyvärr på audin? Eftersom de byggt en motor på helt fel vis. Det var det som hände på passaterna med, skillnaden var att vi hann köra till kedjan blev för lång och växellådan var skrot. Det håller jag med om att VAG sög på.

Bland de första moderna så tror jag de flesta går till skroten snart och batterierna blir lagringsenheter istället om de inte återvinner det. De som kommer ut idag kan såklart vara skillnad.

Men billigt är de då inte om man inte har garanti och slipper betala.

Har problem med min åf, de vägrar av nån anledning byta en simpel sak som krängningshämmare. Dock blir det deras problem då jag bokat återlämning på den och jag hoppas de erkänner på förbesiktningen och fixar den till nästa som skall köpa den eller vad de nu gör med bilar man lämnar tidigare.
Jadå, försäkringsbolaget ville inte heller ta det "konstruktionsfel", Ådi svarar "ta det med försäkringsbolaget", jag fattar inte att nästa bil farsan köpte var ytterligare en Ådi med V6.

Frågan är efter hur lång tid, Leafen byter man ju enskilda celler på, eGolfen såg jag klipp när någon bytte moduler.
Ärligt talat tror jag detta kommer lösa sig.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadå, försäkringsbolaget ville inte heller ta det "konstruktionsfel", Ådi svarar "ta det med försäkringsbolaget", jag fattar inte att nästa bil farsan köpte var ytterligare en Ådi med V6.

Frågan är efter hur lång tid, Leafen byter man ju enskilda celler på, eGolfen såg jag klipp när någon bytte moduler.
Ärligt talat tror jag detta kommer lösa sig.
Det var en modig far du har. Jag hade aldrig köpt en dyr VAG bil med tanke på hur mycket olja de verkar dricka enl kollegor som kör med rätt nya sådana. En hade problem med bakljuset, det var bara det att det var styrbox och var riktigt dyrt.

Självklart kommer det bli enklare med elbilarna, ännu bättre när icke märkesbundna verkstäder kommer eskalera och ta över dessa jobben. Det kommer till 100% bli mycket billigare än nu när det nästan är monopol på vem som gör jobben.

Jag pausar iallafall elbil i 1-1,5 år sen får jag se vad som erbjuds och till vilket pris =)
 
https://www.vibilagare.se/nyheter/batteribyte-i-mercedes-hybrid-kostar-190-000-kr

Mercedes behandling av sina kunder håller samma låga nivå idag som 2000-2005 när de hade enorma problem med rost. Dom är tyvärr inte ensamma om detta. 😂 Så länge folk köper skiten så sker ingen förändring. Badkarskurvan (förhöjd felintensitet i början och slutet av livslängden för tekniska prylar) gör inget undantag för batterier.
 
R Rkarlsson skrev:
Det var en modig far du har. Jag hade aldrig köpt en dyr VAG bil med tanke på hur mycket olja de verkar dricka enl kollegor som kör med rätt nya sådana. En hade problem med bakljuset, det var bara det att det var styrbox och var riktigt dyrt.

Självklart kommer det bli enklare med elbilarna, ännu bättre när icke märkesbundna verkstäder kommer eskalera och ta över dessa jobben. Det kommer till 100% bli mycket billigare än nu när det nästan är monopol på vem som gör jobben.

Jag pausar iallafall elbil i 1-1,5 år sen får jag se vad som erbjuds och till vilket pris =)
Han gillar övermotoriserade fordon 🙄
En kollega hade en av Audis oljedrickande motorer "ska vara så" när den nästan drack mer olja än bensin, de tog in och fixade bilen efter han hotat med att ställa sig och bilen utanför dem och berätta om det för alla som skulle gå in.

Det händer mycket på elbilsfronten, jag skickade vidare den nästan 8år gammal hybriden (Passat GTE) då jag inte ville sitta med den komplexa drivlinan utan maskinskadeförsäkring, fick dessutom ett bra inbytespris.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Han gillar övermotoriserade fordon 🙄
En kollega hade en av Audis oljedrickande motorer "ska vara så" när den nästan drack mer olja än bensin, de tog in och fixade bilen efter han hotat med att ställa sig och bilen utanför dem och berätta om det för alla som skulle gå in.

Det händer mycket på elbilsfronten, jag skickade vidare den nästan 8år gammal hybriden (Passat GTE) då jag inte ville sitta med den komplexa drivlinan utan maskinskadeförsäkring, fick dessutom ett bra inbytespris.
Gör han det finns det mycket trevligare bilar. Cadillac är fina att köra ;) Har själv haft en och var tvungen att sälja då dragkrok blev ett måste och en ny till den jag hade gick loss då på runt 20 tusen.
Tyvärr är åf där lite halv tjuriga med, iallafall när man ville köpa lite delar och skruva själv så jag fick köpa på andra ställen.

Ja det är bra de utvecklar sig framåt. Jag hoppas ändå på att alla andra bilar vill gå på tekniken mer (och vw chassit) för hade man haft en vw med leder som håller och teknik som var 20 år fram hade de varit lite trevligare.
det lutar dock åt tesla om ingen annan hinner efter till samma pris som en m3 med dragkrok.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jadu, farsan fick en offert på att fixa kamkedjorna på sin Ådi V6a, 77kkr.
Hur det fördelades på material och arbete vet jag ej.

Jag hade nog själv inte heller köpt en 8år gammal elbil idag, kanske mest för att jag inte köper så gamla bilar längre, men jag tänker att de kommande åren kommer vi nog få betydligt bättre data på batteriernas livslängd.
Det börjar ju dyka upp resultat nu på hårdkörda Tesla som gått som Taxi och utifrån det så verkar ju ändå drivlinan stå pall, verkar ju ändå förekomma en hel del som kommer upp i 40-50.000 mil med helt ok kapacitet trots frekvent snabbladdning under 7-8 år.

Tror att det i takt med att begagnatmarknaden ökar kommer börja dyka upp renodlade batteriservicefirmor där man kan åtgärda fel på batteriet snarare än att byta ut det.

Dessa bilar kan då fungera som helt ok pendlarbil eller andrabil.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det står "kan bytas", inte ska bytas om kapaciteten understiger 70%, inom 8 år får man förmoda.
Du får nog läsa de detaljerade villkoren för att få reda på vad det där "kan" betyder.
Gissningsvis så garderar de sig med ett "kan" istället för "ska" ifall kunden har misshandlat batteriet på extraordinära sätt.

Det är inte konstigare än att du "kan" få motorn på din avgasbil utbytt när den omfattas av maskingarantin, men "kanske inte" om du låtit bilen stå igång på fullgas varje natt.
 
J Jonasdzm skrev:
7000 kr/mån för att försäkra en tesla i sthlm?
[länk]
Är ju beroende av ålder på person enligt artikeln!!
"En begagnad Tesla Model 3 från 2020 kostar mellan 25 000 och 31 500 kronor om året att försäkra för en äldre person med låg risk."

Och så detta med jämförelse med en Volvo.
"För en ung bilägare i Stockholm är priset för helförsäkring 82 788 kronor per år hos Tesla märkesförsäkring hos Trygg-Hansa. Motsvarande kostnad för Volvo V60 är 35 000 kronor. "

Och så brukar det finnas även mil/år som påverkar. Så priset blir ganska individuellt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
J Jonasdzm skrev:
7000 kr/mån för att försäkra en tesla i sthlm?
[länk]

Hade jag försäkrat en där jag bor hade det landat på 1400kr/mån.

Min disel kostar 500kr/mån.

Tur de skiljer på äpplen och päron.
Förvisso halvförsäkring, men jag betalar 234 kr i månaden för min elbil.
 
Ja jäklar.

Tecknade nyss en försäkring på id4an från 2021, helförsäkring på LF. Strax över 400kr i mån.
Knappade in en M3 2020 från blocket, 852kr, ca det dubbla.
 
  • Wow
JanneJanne123
  • Laddar…
Storsockret
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jäklar.

Tecknade nyss en försäkring på id4an från 2021, helförsäkring på LF. Strax över 400kr i mån.
Knappade in en M3 2020 från blocket, 852kr, ca det dubbla.
För mig är det ytterligare nästan dubbelt upp på vår Model 3 :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.