pacman42 pacman42 skrev:
Med 45km i timmen så kommer A-traktorerna att bli väldigt vanliga. Men det går inte idag att bygga om elbilar till A-traktorer...
Varför skulle inte det gå menar du?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då måste man in i deras datorer och begränsa hastigheten. Dagens lösningar bygger på att bara koppla i/ut tändstiften.
Så du menar att varje (bensin) A-traktor som ligger mot 30km/h (dvs alla, hela tiden) ligger och misständer? Inte undra på att dom plockar bort katalysatorerna, blir ju efterbrännkammare till slut.
Och stereon krävs väl för att slippa bluddret och ryckandet?

Och dieslar är ju lite svårare att stänga av tändstiften på förstås..

Låter som en dålig lösning. Eller att det inte riktigt stämmer.
 
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad tankar du elbilen med?
El från ett fossileldat elkraftverk.
 
F fribygg skrev:
Gav erfarenheten från elmoppen mersmak, vill, vågar och kan ungdomarna köpa en beg elbil för hundra tusen eller är det för mycket pengar?

Om tio femton år lär det finnas färre begagnade fossilbilar för rimliga pengar att välja på och då kanske även vi vuxna måste överväga en eldriven "Twizy" för de lokala resorna.
Jag har faktiskt funderat på att köpa en Twizy 80 (maxhastighet 84 km/h) för att åka till jobbet och låta ett av barnen köra min bil istället. Twizyn är sjukt rolig att köra...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Så du menar att varje (bensin) A-traktor som ligger mot 30km/h (dvs alla, hela tiden) ligger och misständer? Inte undra på att dom plockar bort katalysatorerna, blir ju efterbrännkammare till slut.
Och stereon krävs väl för att slippa bluddret och ryckandet?

Och dieslar är ju lite svårare att stänga av tändstiften på förstås..

Låter som en dålig lösning. Eller att det inte riktigt stämmer.
Det är precis så det fungerar. Jag läste på för att kunna bygga en A-traktor innan vi köpte en Twizy istället.
 
F Frågan skrev:
El från ett fossileldat elkraftverk.
Den så kallade miljöpartistiska cirkeln är sluten.😅
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är precis så det fungerar. Jag läste på för att kunna bygga en A-traktor innan vi köpte en Twizy istället.
Nej, så fungerar det inte. Det är väldigt vanligt att man programmerar om bilens ECU. Att klippa tändningen är inte en vanlig lösning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är precis så det fungerar. Jag läste på för att kunna bygga en A-traktor innan vi köpte en Twizy istället.
Då är jag ledsen att berätta att det var ett bra tag sen eller så hittade du en klåpare till chippare..

Och utveckla gärna hur dieslar stryps.
 
F Frågan skrev:
El från ett fossileldat elkraftverk.
Vore inte egna solceller eller vindkraft att föredra?
 
O [old rusty] skrev:
Då är jag ledsen att berätta att det var ett bra tag sen eller så hittade du en klåpare till chippare..

Och utveckla gärna hur dieslar stryps.
D Daniel 109 skrev:
Nej, så fungerar det inte. Det är väldigt vanligt att man programmerar om bilens ECU. Att klippa tändningen är inte en vanlig lösning.
Då har man uppenbarligen tagit fram alternativa lösningar, alla kit jag tittade på när jag funderade på att bygga till barnen (är sex år sedan) byggde på att man gick in på tändningen på bensinbilar. Hur man gjorde med diesel har jag ingen aning om då jag inte tittade på några sådana kit.

Alla A-traktorer vi provkörde i samband med detta ströp också tändningen. Man lärde sig väldigt snabbt att hålla igen lite på gasen för att inte nå upp till 33km/h (alla verkade ligga väldigt nära 10% felmarginal vilket godkänns/godkändes vid typbesiktningen), nådde man strypningen så skuttade ju A-traktorerna fram på vägen.
 
En sak till: jag undersökte möjligheterna att chippa upp vår Twizy 45 till en Twizy 80 då det enbart är mjukvaran som skiljer dessa två åt. Det gick inte, all mjukvara är låst så att det inte går att göra. Det hade säkert inte gått att typa om den ändå, men hade det gått att lösa med mjukvaran så hade det varit värt att undersöka i alla fall.
 
F
F fribygg skrev:
Vore inte egna solceller eller vindkraft att föredra?
Jo. Jag tänker att el produceras så som el produceras och att det är ett annat diskussionsområde. Jag tar dock hellre el producerat i ett kraftverk med bra rening än 17.000 gräsklipparmotorer knattrande runt i närmiljön utan rening.
 
F Frågan skrev:
Jo. Jag tänker att el produceras så som el produceras och att det är ett annat diskussionsområde. Jag tar dock hellre el producerat i ett kraftverk med bra rening än 17.000 gräsklipparmotorer knattrande runt i närmiljön utan rening.
Men är det inte lite svårt att få tag i fossil-el i Sverige?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Men är det inte lite svårt att få tag i fossil-el i Sverige?
Nej nej. Det är jätteenkelt.
Kör bara förbi närmaste biltema och köp ett bensindrivet elverk och sen närmaste bensinstation och fyll upp.
Sen är det bara hem och puttraigång med nära 100% fossilproduktuon av el

Så mycket enklare än att bara stoppa sladden i väggen.....😆
 
F
Första google-träffen "Fördelning av elproduktionen - 2021 stod vattenkraften för 70,6 TWh, drygt 42 procent av totalen. Kärnkraften stod samtidigt för 51 TWh, cirka 30 procent, vilket var en ökning med åtta procent jämfört med 2020. Värmekraften gick starkt framåt under 2021 och producerade 15,5 TWh, runt 9 procent."
Jag antar att eftersom all el vi konsumerar inte är producerad i Sverige att fördelningen justeras något men marginellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.