F Frågan skrev:
Målgruppen har som sagt råd.
Jag tror det är ett fåtal ungdomar som har dryga 100papp över till en sån Renault, förmodligen ännu färre som tar fram en dryg halvmille till en Tesla och reggar den som långsamtgående fordon.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina barn hade en Renault Twizy mopedbil. Fungerade jättebra, även om jag fick vara kreativ för att få upp värmen i den. Jag använde 12V kupevärmare, elsists och rörisolering för att täta runt dörrarna. Nu har bägge B-körkort så nu är den såld.
Vad kostade Twizy ägandet per mil ungefär?
 
F fribygg skrev:
Vad kostade Twizy ägandet per mil ungefär?
Tja, billigt var det inte. 25kr per mil ungefär, som en vanlig bil. Elförbrukningen var ju extremt låg så det var ju i huvudsak värdeminskningen.

Edit: Där vi bor fungerar inte kollektivtrafiken för att ta sig till gymnasieskolorna, så mopedbilen användes dagligen för att ta sig till bra kollektivtrafik. Samt att den användes för att ta sig till kompisar, fritidsaktiviteter osv. Utifrån mitt perspektiv var den värd varenda krona, jag fick plötsligt en massa mer fritid.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte de mängderna mopedbilar. De A-traktorer jag ser är i allmänhet av modeller som börjar försvinna bland bilarna.
På en vanlig annons site hittar jag en hel del under 20000kr
Då bor du inte på landsbygden som jag gör. Mopedbilar och A-traktorer är mycket vanligare än mopeder idag. Men då har vi å andra sidan väldigt dålig kollektivtrafik trots den relativa närheten till Göteborg.

En A-traktor under 20 000 kr är ett renoveringsobjekt som inte går igenom besiktningen. Mopedbilen behöver inte besiktas. Ungdomarna här i trakten kör i princip alla bilar som är nyare än 15 år. Grannflickan körde fram till häromveckan när hon tog körkort en Volvo V70 Fas2 som kostar en bit över 100 kkr på Blocket. Det är många Audi, BMW och Mercedes också där jag bor. Med de nya reglerna så är det många som gör A-traktor av den bil de tänker köra när de fyller 18, de typar om den till A-traktor och typar tillbaka den till bil när de tar B-kortet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tja, billigt var det inte. 25kr per mil ungefär, som en vanlig bil. Elförbrukningen var ju extremt låg så det var ju i huvudsak värdeminskningen.

Edit: Där vi bor fungerar inte kollektivtrafiken för att ta sig till gymnasieskolorna, så mopedbilen användes dagligen för att ta sig till bra kollektivtrafik. Samt att den användes för att ta sig till kompisar, fritidsaktiviteter osv. Utifrån mitt perspektiv var den värd varenda krona, jag fick plötsligt en massa mer fritid.
Ni hade väl sannolikt fått en högre milkostnad med bensin eller diesel så el verkar ha varit ett vettigt val. En begagnad fosildriven personbil reggad som långsamtgående fordon vore knappast billigare, men det är ju verkligen inte alla ungdommar som kan få fram dryga hundra tusen till moppebil.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det är en mycket liten del av befolkningen som kan lägga 100000kr för att slippa cykla.
Googling säger 17.000 mopedbilar i Sverige. Hur många i EU verkar lite svårare att få koll på. Med en vettig spec på biltypen borde fler användningsområden kunna täckas in. Brevbärare, hemtjänst m.m. i förorter och tätorter.
 
F
F fribygg skrev:
Ni hade väl sannolikt fått en högre milkostnad med bensin eller diesel så el verkar ha varit ett vettigt val. En begagnad fosildriven personbil reggad som långsamtgående fordon vore knappast billigare, men det är ju verkligen inte alla ungdommar som kan få fram dryga hundra tusen till moppebil.
Håller med. Men målgruppen är de som har köpt en moppebil. Och de har ju tydligen råd.
 
F
Hittills så har vi fokuserat styrning mot elektrifiering av svenssons vardagsbil och då kanske främst tjänstebil. Eftersom kravspecen då inkluderar möjlighet till en fjällresa per år så har vi typ 70-80kWh batterier i varje bil som sällan utnyttjas mer än 10-20% i vardagen. Bättre att lägga fokus på ungdomsbilar som roterar i närheten av hemmet och som relativt lätt skulle kunna specas så att normalanvändningen är 50-80% av batterikapaciteten.
 
F Frågan skrev:
Googling säger 17.000 mopedbilar i Sverige. Hur många i EU verkar lite svårare att få koll på. Med en vettig spec på biltypen borde fler användningsområden kunna täckas in. Brevbärare, hemtjänst m.m. i förorter och tätorter.
I Göteborg kör det runt många mopedbilar med PostNords logga på. Även med andra budfirmors loggor på (exempelvis matbud).
 
F Frågan skrev:
Problemet är klimatkrisen. Kontinuerlig övervakning känns 1984. Men ja en viktgräns känns inte självklar.
Vad tankar du elbilen med?
 
F Frågan skrev:
Googling säger 17.000 mopedbilar i Sverige. Hur många i EU verkar lite svårare att få koll på. Med en vettig spec på biltypen borde fler användningsområden kunna täckas in. Brevbärare, hemtjänst m.m. i förorter och tätorter.
Detta att jämföra med nära fem miljoner personbilar. Och 56000 av den märkliga kvarlevan A-traktor. Givetvis är det en god sak om dessa 17000 mopedbilar till merparten elektrifieras. Men det känns som en liten källa till utsläpp i sammanhanget.
 
F Frågan skrev:
Med en vettig spec på biltypen borde fler användningsområden kunna täckas in. Brevbärare, hemtjänst m.m. i förorter och tätorter.
Så används väl elfordon redan i dag? Inget som behöver regleras eller subventioneras.
 
F Frågan skrev:
Hittills så har vi fokuserat styrning mot elektrifiering av svenssons vardagsbil och då kanske främst tjänstebil. Eftersom kravspecen då inkluderar möjlighet till en fjällresa per år så har vi typ 70-80kWh batterier i varje bil som sällan utnyttjas mer än 10-20% i vardagen. Bättre att lägga fokus på ungdomsbilar som roterar i närheten av hemmet och som relativt lätt skulle kunna specas så att normalanvändningen är 50-80% av batterikapaciteten.
Det finns ett problem med att ha så låg batterikapacitet, det är batteriet som definierar bilens livslängd. Jag har kört min laddhybrid till och från jobbet i drygt fem år. Nu fick jag ett nytt batteri på batterigarantin. För denna typ av use-case så är inte 5000 laddcykler tillräckligt (jag har laddat 2ggr per dag). Bättre batteriet krävs.
 
A Avemo skrev:
Detta att jämföra med nära fem miljoner personbilar. Och 56000 av den märkliga kvarlevan A-traktor. Givetvis är det en god sak om dessa 17000 mopedbilar till merparten elektrifieras. Men det känns som en liten källa till utsläpp i sammanhanget.
Med 45km i timmen så kommer A-traktorerna att bli väldigt vanliga. Men det går inte idag att bygga om elbilar till A-traktorer...
 
F Frågan skrev:
Hittills så har vi fokuserat styrning mot elektrifiering av svenssons vardagsbil och då kanske främst tjänstebil. Eftersom kravspecen då inkluderar möjlighet till en fjällresa per år så har vi typ 70-80kWh batterier i varje bil som sällan utnyttjas mer än 10-20% i vardagen. Bättre att lägga fokus på ungdomsbilar som roterar i närheten av hemmet och som relativt lätt skulle kunna specas så att normalanvändningen är 50-80% av batterikapaciteten.
Varför skulle samhället lägga sig i fordonsvalet? Låt folk välja själva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.