2 663 läst · 99 svar
3k läst
99 svar
Elbilar för ungdomar
Man kunde ju hoppas att man lagt samma regler på mopedbilar som på A-traktorer. De går lika fort med är väldigt mycket farligare. Hur mycket lobby låg bakom det här beslutet. Jag gissar att mopedbilssäljarna inte vill ha konkursens med något folk kan göra själva.
Det som kostar i en elbil är batteriet. Vill vi maximera nyttan av elektrifiering av biloarken bör vi fokusera på de som kör mycket men ändå skulle klara sig med litet batteri. Bilar som körs i närmiljön. Exempelvis bilar för ungdomar.
Knappast a-traktorer som körs mycket.F Frågan skrev:Man kan så klart ifrågasätta om elektrifieringen av bilar är rätt åtgärd men det verkar ju vara dit vi är på väg. Och då gäller det att börja i rätt ände. Att använda befintliga bilar är ju ofta en bra strategi men den planen räcker ju inte för evigt. Att bygga dem i Kina är inget jag önskar och det behöver vi reglera generellt. Gäller inte bara detta område. Och visst är det bra tänkt men kan säkert förbättras med gamla rostiga mothugg 😉
Byt ut pendlingsbilar istället. Och sen när dom är tio femton år kommer dom bli a-traktorer. Ser fram emot första tesla-traktorn jag ser.
Men hur menar du att man skall fokusera på det? Och inte är det väl speciellt många mil som körs i mopedbilar och A-traktorer? Produkten finns för dem som har råd.F Frågan skrev:
Med tanke på hur många år moppebilar funnits och de har fortfarande inte brytt sig om säkerhet i skiten så lär det inte hända med just de bilarna du sett.F Frågan skrev:
Jag är helt emot iden. För det är ivägen överallt. Och de enda som vill tillverka skrotet är kina, och vi vill inte ha mer kinaskit i landet.
Det finns inget behov av dessa heller speciellt i städer. Och där det är långa sträckor så kommer inte "billiga" batterier räcka.
Problemet med pendlingsbilar är att användaren ofta vill ha möjligheten att köra till släkten, landet eller fjällen och då växer kravet på batteriet.O [old rusty] skrev:
Det trotts att det sitter en gräsklipparmotor i dem. Om du byter ut det mot en elektrisk drivlina lär den bli ännu dyrare.
Jag ser inte logiken i att det ska vara lägre körkortskrav på mopedbilar än traktorer.
De som är inblandade i olyckor tycks ju i allmänhet vara bilar. De får inte 15åringar köra i dag heller.
Jag ser inte logiken i att det ska vara lägre körkortskrav på mopedbilar än traktorer.
De som är inblandade i olyckor tycks ju i allmänhet vara bilar. De får inte 15åringar köra i dag heller.
A-traktorer har definitivt en plats som ungdomsbilar. Bra återanvändning. Bra för att lära sig mecka. Oftast bra krocksäkerhet. Och som påpekats så kommer elektrifieringen dit om 10 år. Men för snabbare elektrifiering och att erbjuda ett alternativ för den som vill ha ny bil så behöver man styra om den typiska mopedbilsköparen.
Volym pressar pris. Om man styr volymen mot elbil så pressas priset. Det dyra i en elbil är ju batteriet. Ungdomsbilar behöver inget stort batteri.D Daniel 109 skrev:Det trotts att det sitter en gräsklipparmotor i dem. Om du byter ut det mot en elektrisk drivlina lär den bli ännu dyrare.
Jag ser inte logiken i att det ska vara lägre körkortskrav på mopedbilar än traktorer.
De som är inblandade i olyckor tycks ju i allmänhet vara bilar. De får inte 15åringar köra i dag heller.
Fast det dyra i moppebilen är väl inte drivlinan? Den är väl dyr för att den kan vara dyr.
En plastram runt en åkgräsklippare borde inte kosta 250'
Men det finns väl flera små elmoppebilar på g.
Bland annat Citroën AMI https://www.citroen.se/om-citroen/konceptbilar/ami-one.html och Fiat Topolino https://www.vibilagare.se/nyheter/fiat-topolino-tillbaka-som-eldriven-mikrobil
Båda sägs starta kring 10 000 eur.
En plastram runt en åkgräsklippare borde inte kosta 250'
Men det finns väl flera små elmoppebilar på g.
Bland annat Citroën AMI https://www.citroen.se/om-citroen/konceptbilar/ami-one.html och Fiat Topolino https://www.vibilagare.se/nyheter/fiat-topolino-tillbaka-som-eldriven-mikrobil
Båda sägs starta kring 10 000 eur.
Om man jämför med utvecklingen av cyklar med hjälpmotor så ser man en lyckad hantering. Där är det ingen som frågar efter en cykel med en förbränningsmotor som puttrar igång i uppförsbacken. Där är elcykel det självklara valet.
Vill du förbjuda mopedbilar med förbränningsmotor? Vill du lägga en straffskatt på dem? Vill du skärpa avgaskraven? Vill du införa subventioner för att göra de eldrivna mopedbilarna billigare?F Frågan skrev:
Slutmålet att mopedbilar i den mån de alls behövs skall vara eldrivna är ju lovvärt. Men hur tänker du dig att komma dit?
Dör får det ju inte vara något annat om det ska klassas som cykel.