Man kunde ju hoppas att man lagt samma regler på mopedbilar som på A-traktorer. De går lika fort med är väldigt mycket farligare. Hur mycket lobby låg bakom det här beslutet. Jag gissar att mopedbilssäljarna inte vill ha konkursens med något folk kan göra själva.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
F
Det som kostar i en elbil är batteriet. Vill vi maximera nyttan av elektrifiering av biloarken bör vi fokusera på de som kör mycket men ändå skulle klara sig med litet batteri. Bilar som körs i närmiljön. Exempelvis bilar för ungdomar.
 
F Frågan skrev:
Man kan så klart ifrågasätta om elektrifieringen av bilar är rätt åtgärd men det verkar ju vara dit vi är på väg. Och då gäller det att börja i rätt ände. Att använda befintliga bilar är ju ofta en bra strategi men den planen räcker ju inte för evigt. Att bygga dem i Kina är inget jag önskar och det behöver vi reglera generellt. Gäller inte bara detta område. Och visst är det bra tänkt men kan säkert förbättras med gamla rostiga mothugg 😉
Knappast a-traktorer som körs mycket.
Byt ut pendlingsbilar istället. Och sen när dom är tio femton år kommer dom bli a-traktorer. Ser fram emot första tesla-traktorn jag ser.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Det som kostar i en elbil är batteriet.
Ungdommar har inte råd.
 
F Frågan skrev:
Det som kostar i en elbil är batteriet. Vill vi maximera nyttan av elektrifiering av biloarken bör vi fokusera på de som kör mycket men ändå skulle klara sig med litet batteri. Bilar som körs i närmiljön. Exempelvis bilar för ungdomar.
Men hur menar du att man skall fokusera på det? Och inte är det väl speciellt många mil som körs i mopedbilar och A-traktorer? Produkten finns för dem som har råd.
 
F Frågan skrev:
Det vore illa om man inte inkluderar krav och förutsättningar för bättre krocksäkerhet. Och ja visst blir det inte billigt men det är ju inte dagens mopedbilar heller. Standardiserade regler ger i alla fall förutsättningar för volym och prispress.
Med tanke på hur många år moppebilar funnits och de har fortfarande inte brytt sig om säkerhet i skiten så lär det inte hända med just de bilarna du sett.

Jag är helt emot iden. För det är ivägen överallt. Och de enda som vill tillverka skrotet är kina, och vi vill inte ha mer kinaskit i landet. ;)

Det finns inget behov av dessa heller speciellt i städer. Och där det är långa sträckor så kommer inte "billiga" batterier räcka.
 
F
O [old rusty] skrev:
Knappast a-traktorer som körs mycket.
Byt ut pendlingsbilar istället. Och sen när dom är tio femton år kommer dom bli a-traktorer. Ser fram emot första tesla-traktorn jag ser.
Problemet med pendlingsbilar är att användaren ofta vill ha möjligheten att köra till släkten, landet eller fjällen och då växer kravet på batteriet.
 
F
F fribygg skrev:
Ungdommar har inte råd.
Visst har de råd. Kryllar av mopedbilar. De är inte billiga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det trotts att det sitter en gräsklipparmotor i dem. Om du byter ut det mot en elektrisk drivlina lär den bli ännu dyrare.

Jag ser inte logiken i att det ska vara lägre körkortskrav på mopedbilar än traktorer.

De som är inblandade i olyckor tycks ju i allmänhet vara bilar. De får inte 15åringar köra i dag heller.
 
F
A-traktorer har definitivt en plats som ungdomsbilar. Bra återanvändning. Bra för att lära sig mecka. Oftast bra krocksäkerhet. Och som påpekats så kommer elektrifieringen dit om 10 år. Men för snabbare elektrifiering och att erbjuda ett alternativ för den som vill ha ny bil så behöver man styra om den typiska mopedbilsköparen.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det trotts att det sitter en gräsklipparmotor i dem. Om du byter ut det mot en elektrisk drivlina lär den bli ännu dyrare.

Jag ser inte logiken i att det ska vara lägre körkortskrav på mopedbilar än traktorer.

De som är inblandade i olyckor tycks ju i allmänhet vara bilar. De får inte 15åringar köra i dag heller.
Volym pressar pris. Om man styr volymen mot elbil så pressas priset. Det dyra i en elbil är ju batteriet. Ungdomsbilar behöver inget stort batteri.
 
Unikt namn
F
Om man jämför med utvecklingen av cyklar med hjälpmotor så ser man en lyckad hantering. Där är det ingen som frågar efter en cykel med en förbränningsmotor som puttrar igång i uppförsbacken. Där är elcykel det självklara valet.
 
F Frågan skrev:
Men för snabbare elektrifiering och att erbjuda ett alternativ för den som vill ha ny bil så behöver man styra om den typiska mopedbilsköparen.
Vill du förbjuda mopedbilar med förbränningsmotor? Vill du lägga en straffskatt på dem? Vill du skärpa avgaskraven? Vill du införa subventioner för att göra de eldrivna mopedbilarna billigare?

Slutmålet att mopedbilar i den mån de alls behövs skall vara eldrivna är ju lovvärt. Men hur tänker du dig att komma dit?
 
Dör får det ju inte vara något annat om det ska klassas som cykel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.