Kws Kws skrev:
En märklig fastighetsbildning! Är det så att det finns en plan över området? Troligen är vägar och väg till sjön markerade som gatumark. Inga tomter kan bildas utan utfartsrätt. Du kan fortfarande äga gatumarknaden men säkerligen har nr 8 o 10 servitut! Vem sköter underhållet av tillfartsvägarna?
Området är inte detaljplanerat. 8 och 10 har servitut där det står att de står för alla kostnader relaterade till vägen, så där kommer jag billig undan. Underhållet sköts alltså av de som har servitut, 3st fastigheter.
 
Grannen satt upp ett stängsel på en allmänning mellan våra fastigheter på den sidan som gränsar mot vår fastighet. Det finns inga grindar för allmänheten. Jag har varit i kontakt med kommunen, länsstyrelsen och naturvårdsverket, ingen bryr sej och de hänvisar till varandra. Jag kan inte ta bort stängslet eftersom det inte är mitt. Jag önskar dina grannar lycka till med att få bort ett stängsel. Och om de gör åverkan på det så är det bara att polisanmäla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kws Kws skrev:
En märklig fastighetsbildning! Är det så att det finns en plan över området? Troligen är vägar och väg till sjön markerade som gatumark. Inga tomter kan bildas utan utfartsrätt. Du kan fortfarande äga gatumarknaden men säkerligen har nr 8 o 10 servitut! Vem sköter underhållet av tillfartsvägarna?
Kanske inte helt smidig, men inte ovanlig.
Har själv på nära håll bevittnat en liknande ombildning av fastigheter som resulterade i en liknande karta där det blir lite småsnuttar här och var som drar iväg där man i princip tvingas "låna" grannens mark ett par meter här och där för att få ihop livet.

Hur lantmäteriet tänker ibland kan man fundera på. Men det sitter visst inte i benmärgen att ett streck skall vara rakt. 🤔
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bästa sättet att ge igen på folk som bråkar är att inte tllmötesgå dem genom att ge dem något att bråka om.

Inga staket på deras genväg, inga "trädgårdiseringar" av din strand (vilket för övrigt vore ett brott mot strandskyddet, det är INTE utsläckt i strandlinjen, endast på din andra fastighet med stugan), inga andra "ge igen"-grejer heller.
 
R Rewrap skrev:
Hej alla! Jag har en fråga jag har klurat på ett tag. På bilden nedan så äger jag båda fastigheter markerade med "X". Som ni ser är nummer 10 och nummer 8 skilda av en liten remsa av min fastighet. I praktiken ett 3 meter brett grässtråk med ett dike i mitten. Jag använder detta för att komma fram till sjön där jag har min båt.

Idag så använder grannarna på 10 och 8 hål i staket markerat med det blåa för att gå emellan varandras fastigheter. Båda fastigheter ägs av samma släkt. Detta har jag inte haft något emot.

Då grannarna på nummer 8 är väldigt svåra att ha att göra med och har satt stopp för flera byggplaner / förhalat processer hos kommunen och allmänt är upprörda och beter sig som svin över att jag köpte den lilla remsan före de kunde så är jag sugen på att sätta stopp på deras genväg.

Vilken rätt har jag att göra det? De har inget servitut på den aktuella remsan. Grannarna argumenterar att det faller under allemansrätten att de får gå där. Hur ligger det till?

[bild]
Gränsen är som kriget mellan Ryssland och Ukraina. Om ni bombar oss, så bombar vi tillbaks. Finns det inga kvinnor i de här husen som kan lösa problemet genom att samtala med varandra?
 
K kraftstället skrev:
Gränsen är som kriget mellan Ryssland och Ukraina. Om ni bombar oss, så bombar vi tillbaks. Finns det inga kvinnor i de här husen som kan lösa problemet genom att samtala med varandra?
Jag har en granne som är kvinna, och hon är som Putin, Stalin, Hitler och Kim Jong-un tillsammans. Så det löser nog inga problem😉 Hennes man brukade försöka sopa upp det hon hade ställt till med, men han dog och då blev problemen än värre. Men jag håller absolut med om att man inte skall eskalera problemet, vilket den här tråden verkar sträva efter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M Matskarl21 skrev:
Jag har en granne som är kvinna, och hon är som Putin, Stalin, Hitler och Kim Jong-un tillsammans. Så det löser nog inga problem😉 Hennes man brukade försöka sopa upp det hon hade ställt till med, men han dog och då blev problemen än värre. Men jag håller absolut med om att man inte skall eskalera problemet, vilket den här tråden verkar sträva efter.
Nej, jag förstår inte varför folk tror att kvinnor alltid skulle vara bra på att lösa konflikter. Vi är väl som folk är mest, en del är galna och makthungriga helt enkelt.
 
K Kane skrev:
Har du läst definitionen på tomt?
Det är väl inte exakt definierat. Gränsen är lite flytande och beroende på omständigheter. Det område runt huset som man kan betrakta som privat. I normala fall, när det gäller vanliga villor och fritidshus, helt enkelt den tomtmark som hör till. Allemansrätten gäller praktiken mest i skogs- och jordbruksområden.
 
P perarne123 skrev:
Det är väl inte exakt definierat. Gränsen är lite flytande och beroende på omständigheter. Det område runt huset som man kan betrakta som privat. I normala fall, när det gäller vanliga villor och fritidshus, helt enkelt den tomtmark som hör till. Allemansrätten gäller praktiken mest i skogs- och jordbruksområden.
Den gäller ju även på fastigheter bebyggda med bostadshus, både i teorin och praktiken. Få är vi som promenerar med en fastighetskarta, så det kan vara svårt att veta vems mark som vägen eller stigen skär genom :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Flomi skrev:
Surprise! 😅
Jag tror att remsan, pga diket blev avstyckad som ALLMÄNNING, som även du hade tillgång till, utan att köpa. Det är nog så att du har betalat för en rättighet som du redan hade, men som de inte ville att du skulle vara medveten om. Jag tycker du skall framhärda detta och begära pengarna tillbaka med råge, för bedrägeriet.
 
lenaaria witthoff lenaaria witthoff skrev:
Jag tror att remsan, pga diket blev avstyckad som ALLMÄNNING, som även du hade tillgång till, utan att köpa. Det är nog så att du har betalat för en rättighet som du redan hade, men som de inte ville att du skulle vara medveten om. Jag tycker du skall framhärda detta och begära pengarna tillbaka med råge, för bedrägeriet.
Nja, allmänning vet jag inte. Däremot har min fastighet med stugan på servitut för gångväg ner till sjön samt brygga och båtplats. Jag är den enda i området som har det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Varför avstyckades remsan då ,tror du?
Finns det andra som skulle vilja nyttja den också förutom de som tagit sig väg?
 
lenaaria witthoff lenaaria witthoff skrev:
Varför avstyckades remsan då ,tror du?
Finns det andra som skulle vilja nyttja den också förutom de som tagit sig väg?
Nej, resterande tomter i området har alla egen strandlinje. Det avstyckades just för att min stugtomt skulle ha väg ner till vattnet och plats för en brygga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Den gäller ju även på fastigheter bebyggda med bostadshus, både i teorin och praktiken. Få är vi som promenerar med en fastighetskarta, så det kan vara svårt att veta vems mark som vägen eller stigen skär genom :)
Det var det jag menade. Kan man ses från huset är man för nära, man har rätt till ett privat område runt sin bostad. Man får ju inte promenera över någons gräsmatta eller tälta bakom huset, det fattar de flesta.
 
R Rewrap skrev:
Precis vad jag försökte göra. Men då hotas det med att det kommer anmälas till kommunen för brott mot strandskyddet. Förstår ni vilken löjlig nivå detta ligger på?
Det är inget hinder att ha en sittgrupp där. Däremot fast anläggningar. Dina grannar verkar intressanta. Jag skulle inte göra det enkelt för dem men vara korrekt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.