Mikael_L
X xLnT skrev:
Slipen är enfas.
Jo, men internt kan den ha en trefasmotor, som skapar den tredje fasen med hjälp av en kondensator, som förskjuter fasläget på strömmen (som går till den fasen).

Men jag ser inte just nu varför det skulle påverka en JFB i en annan grupp, men jag ska fundera lite.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, men internt kan den ha en trefasmotor, som skapar den tredje fasen med hjälp av en kondensator, som förskjuter fasläget på strömmen (som går till den fasen).

Men jag ser inte just nu varför det skulle påverka en JFB i en annan grupp, men jag ska fundera lite.
Så verkar fallet vara.

Etikett med teknisk information om en motor, förklaringar av måttenheter och säkerhetsvarningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej xLnT

Jag har nu kommit hem, så jag kan försöka fortsätta min hypotes, om störvägar, switchbrus, EMC-filter och jordfelsbrytare.

Om vi först tittar på bilden du la upp i inlägg #4 här i tråden.

Du ansluter slipen i UC 1 och har jordfelsbrytare i varje UC.

I UC 2 och i UC 3 finns ett antal apparater med EMC-filter anslutna med kondensatorer mot skyddsledare.

Antag att slipen vid tillslag skapar transienter, och drift ”alstrar” störfrekvenser mellan fas och nolla, som jordfelsbrytaren är känslig för.

Antag sedan att de EMC-filter som sitter i apparater i UC 2 och i UC 3 genom sina kondensatorer (och EMC-filtrens eventuella samlade resonansfrekvenser jag skrev om i inlägg #25) sedan sluter dessa störfrekvenser till skyddsjord

Detta sker genom att störfrekvenser i form av en ström går från fasen på UC1 och via mätkärnan på jordfelsbrytaren i UC 2 respektive i UC 3 och till skyddsjord genom EMC-filtrens kondensatorer.

Om slipen, som har en enfasmotor, i den t.ex, har har kolborstar i kommutatorn, eller någon form av varvtalsstyrning, då kan detta ge upphov till (alstra) ”stokastiskt förekommande" störsignaler under drift, och dessutom transienter vid start och stopp.

Detta skulle kunna orsaka att jordfelsbrytare i UC 2 respektive i UC 3 ibland löser ut.

Kom ihåg att dessa "transienter och störsignaler" är inte jordfelsbrytarna konstruerade för att agera på.

Hur de agerar (om de löser ut eller inte) beror alltså på en mängd faktorer.
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Så verkar fallet vara.

[bild]
Hur har det gått med detta? Har det fungerat fint sen du lämnade tillbaka slipen? Eller har du upplevt andra mystiska fenomen?
 
V Vardagsrum skrev:
Hur har det gått med detta? Har det fungerat fint sen du lämnade tillbaka slipen? Eller har du upplevt andra mystiska fenomen?
JFB har inte löst ut sen jag lämnade tillbaka slipen (den är funktionstestad efteråt).
 
A
Låter som slipen inte hade godtagbar EMC och borde kasseras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.