I dagarna har jag slipat och oljat in trägolv med en maskin som har en vanlig 1-fas elmotor.
Vid upprepade tillfällen har två olika UPSer larmat för "On battery power in response to distorted input." för att sedan återgå till normal drift. Detta beror förmodligen bara på spänningsfallet som uppstår när jag startar slipen och är normalt.

Vad som inte är normalt är att två olika JFB har löst ut som inte tjänar uttaget slipen varit ansluten i, utan suttit i andra undercentraler som inte har någon JFB överordnad. Hur kommer det sig? Den ena JFB löser oftare än den andra dessutom.
Den JFB som tjänar uttaget som slipen varit ansluten i har aldrig löst ut.

Jag har väldigt god kontroll över min elanläggning, men skulle vara intresserad av vilka teorier ni har om varför dessa löser ut? Den ena JFB har aldrig löst ut tidigare och tjänar väldigt få förbrukare.
 
Tommty
Spontan gissning är att antingen har du läckström PEN -> N Mellan aktuella JFB och den som löser.

Eller om dina andra 2 JFB har högre bakgrundsläckströmmar än den som slipen är inkopplad på och strömmen hittar en annan väg som är under toleransen av JFB som slipen är inkopplad på, men högre på de andra.
 
Tommty Tommty skrev:
Spontan gissning är att antingen har du läckström PEN -> N Mellan aktuella JFB och den som löser.

Eller om dina andra 2 JFB har högre bakgrundsläckströmmar än den som slipen är inkopplad på och strömmen hittar en annan väg som är under toleransen av JFB som slipen är inkopplad på, men högre på de andra.
Jag är medveten om att det förmodligen finns läckströmmar i anläggningen (som då är så låga att JFB inte löser ut).
Så din teori är att det finns högre läckströmmar bakom en av de två JFB som löser ut och att slipen skulle läcka precis så mycket så ibland löser denna ut, men vid enstaka tillfälle (tex när slipen blivit varm) skulle den läcka mer ström så den andra också löser ut?

Jag är (eller kanske ska skriva har varit) av den uppfattningen att en JFB bara påverkas av vad som sker på ena sidan av den? Att något som finns uppströms (så att säga) inte påverkar dess funktion.
 
Enkel skiss som visar förutsättningarna. Jag har ingen JFB i HC, den är ren distribution. Där är PE och N byglade.
Det sitter JFB i varje UC, slipen var ansluten till UC1, JFB i UC2 löste ut flest gånger, JFB i UC3 löste ut få gånger.

Enkelt blockdiagram visande en central nod "HC" kopplad till tre underordnade noder "UC1", "UC2", "UC3" via "5G6"-anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommty
X xLnT skrev:
Jag är medveten om att det förmodligen finns läckströmmar i anläggningen (som då är så låga att JFB inte löser ut).
Så din teori är att det finns högre läckströmmar bakom en av de två JFB som löser ut och att slipen skulle läcka precis så mycket så ibland löser denna ut, men vid enstaka tillfälle (tex när slipen blivit varm) skulle den läcka mer ström så den andra också löser ut?

Jag är (eller kanske ska skriva har varit) av den uppfattningen att en JFB bara påverkas av vad som sker på ena sidan av den? Att något som finns uppströms (så att säga) inte påverkar dess funktion.
JFB påverkas när balansen mellan fas och nolla är högre än 30mA, saknas det 30mA eller mer tillbaka genom nollan eller faserna så slår jordfelsbrytaren ifrån.

I första exempelet så kan returströmmen från slipen (nollan) gå tillbaka in i jordfelsbrytaren (som inte slog av) för att sedan gå via PEN skenan ut via en jordkabel och därefter ha kontakt med nollan som är inkopplad någon av de andra JFB som slog ifrån, på så sätt kommer aldrig JFB som driver slipen att påverkas, för allt är OK enligt den.

Andra exemplet är bakgrundsläckströmmarna på övriga JFB ligger på exempelvis 20mA, och den som driver slipen har 0mA. Sedan läcker slipen 15mA över till någon av de andra JFB.

Andra exemplet känns mer långsökt då jag ser ingen egentlig anledning till varför 2 matningar med olika JFB skulle vara i närheten av varandra. Men tog med det iallafall.
 
Tommty Tommty skrev:
JFB påverkas när balansen mellan fas och nolla är högre än 30mA, saknas det 30mA eller mer tillbaka genom nollan eller faserna så slår jordfelsbrytaren ifrån.

I första exempelet så kan returströmmen från slipen (nollan) gå tillbaka in i jordfelsbrytaren (som inte slog av) för att sedan gå via PEN skenan ut via en jordkabel och därefter ha kontakt med nollan som är inkopplad någon av de andra JFB som slog ifrån, på så sätt kommer aldrig JFB som driver slipen att påverkas, för allt är OK enligt den.

Andra exemplet är bakgrundsläckströmmarna på övriga JFB ligger på exempelvis 20mA, och den som driver slipen har 0mA. Sedan läcker slipen 15mA över till någon av de andra JFB.

Andra exemplet känns mer långsökt då jag ser ingen egentlig anledning till varför 2 matningar med olika JFB skulle vara i närheten av varandra. Men tog med det iallafall.
Om du kollar på skissen jag la till, förändrar det ditt svar något?
Det sitter ett jordtag anslutet i HC, så eventuella läckströmmar mot PE borde väl mest troligt ta den vägen istället för vidare ut till någon UC (i betydligt klenare PE)?
 
Tommty
X xLnT skrev:
Om du kollar på skissen jag la till, förändrar det ditt svar något?
Det sitter ett jordtag anslutet i HC, så eventuella läckströmmar mot PE borde väl mest troligt ta den vägen istället för vidare ut till någon UC (i betydligt klenare PE)?
Nej, inte vad jag kan se just nu iallafall.

Lånar en bild från bo. som kanske visaliserar det lite mer:
Handritad skiss av teknisk anordning med rör, flödesvägar och etiketterade komponenter ”JFR1”, ”JFR2” och ”F”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: angående dina UPSer: sitter dessa ihop eller separata?
 
Redigerat:
Tommty Tommty skrev:
Nej, inte vad jag kan se just nu iallafall.

Lånar en bild på bo. som kanske visaliserar det lite mer:
[bild]
Det var så jag förstod dig också, enligt bilden.
Jag kan ellära för dåligt för att avgöra om det är rimligt eller inte.
Jag försöker förstå varför (läck)strömmen skulle vilja leta sig hela vägen ut till A (som har högre resistans) istället för att dräneras mot jord.
Jag tycker det är en bra teori och inget jag avfärdar direkt :)

Edit: UPSerna är separata, skyddar olika delar.
Den ena ligger bakom en av JFB som löst ut, den andra ligger bakom en JFB som inte löst ut.
 
Tommty
X xLnT skrev:
Det var så jag förstod dig också, enligt bilden.
Jag kan ellära för dåligt för att avgöra om det är rimligt eller inte.
Jag försöker förstå varför (läck)strömmen skulle vilja leta sig hela vägen ut till A (som har högre resistans) istället för att dräneras mot jord.
Jag tycker det är en bra teori och inget jag avfärdar direkt :)

Edit: UPSerna är separata, skyddar olika delar.
Den ena ligger bakom en av JFB som löst ut, den andra ligger bakom en JFB som inte löst ut.
Grenströmmar. när det är paralellt så delar strömmarna upp sig. Annars skulle bara apparaten som har lägst motstånd att fungera och inget annat när allt är inkopplat samtidigt.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Om du läser mitt inlägg #5 här under frågeställningen ”Kaffekokaren påverkar jordfelsbrytaren!” så liknar det andra störsituationer jag mött ett antal gånger och även genomfört laborationer med teknologer i EMC-undervisning.
[länk]

Tyvärr är inte alltid återkopplingen så bra om de som har bekymmer, till slut hittar orsaken.
Min frågeställning rörde sig mer varför andra JFB parallellt löste ut men inte den som tjänade förbrukaren.

Jag tycker detta är märkligt i ett hushåll med relativt få förbrukare.
Hur hanterar man sånt här i större miljöer?
 
Om det i centralen där jordfelsbrytaren löser finns ett jordfel mellan nolla och jord kan det hända att en stor ström i nollan får jordfelströmmen att komma över jordfelsbrytarens gräns. Sitter nolla och jord ihop i huvudcentralen utan något emellan kan det fortfarande finnas ett jordfel mellan nolla och sann jord. Hur stora belastningar finns i centralen där jordfelsbrytaren löser?
 
X xLnT skrev:
Min frågeställning rörde sig mer varför andra JFB parallellt löste ut men inte den som tjänade förbrukaren.
xLnT

Det jag skrev handlar om att jordfelsbrytare kopplade t.ex. till en mikrovågsugn (med EMC-filter) som inte användes, men är ansluten i ett vägguttag, i huset

Denna jordfelsbrytare till t.ex. en mikrovågsugn kopplade parallellt, (på samma fas) kan lösa ut vid en inkopplingstransient på den fasen i samma hus.
 
A Avemo skrev:
Om det i centralen där jordfelsbrytaren löser finns ett jordfel mellan nolla och jord kan det hända att en stor ström i nollan får jordfelströmmen att komma över jordfelsbrytarens gräns. Sitter nolla och jord ihop i huvudcentralen utan något emellan kan det fortfarande finnas ett jordfel mellan nolla och sann jord. Hur stora belastningar finns i centralen där jordfelsbrytaren löser?
Vi pratar om några hundra watt.
Den JFB som löst ut flest gånger löser även ut ibland vid strömavbrott/bortkoppling från elnät, men inte alltid.
Den centralen har även lite utomhusanslutningar, så större risk för överledning. Men låter ju mer troligt med läckströmm. Där finns tex en UPS, frysbox, vinkyl, kompressor, induktionshäll, tvättmaskin, torktumlare mm som kanske läcker lite ström
 
M Martin Lundmark skrev:
xLnT

Det jag skrev handlar om att jordfelsbrytare kopplade t.ex. till en mikrovågsugn (med EMC-filter) som inte användes, men är ansluten i ett vägguttag, i huset

Denna jordfelsbrytare till t.ex. en mikrovågsugn kopplade parallellt, (på samma fas) kan lösa ut vid en inkopplingstransient på den fasen i samma hus.
Jag försöker förstå hur det är aktuellt i mitt fall?
Specifikt micron sitter ansluten i UC1 där JFB inte löst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.