Det kan väl inte vara svårt att ordna ventilation i det tredje rummet? Eftersom det är ett sovrum vill du ha tilluft där, så du behöver inga fläktar el likn. Frånluften tas ju ut från badrum och kök. Och visst fanns det fönster i rummet? I våra sovrum (lgh från 1974) har vi ventilationsöppningar i fönsterkarmarna. Funkar utmärkt.
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Mäklare har vad jag fått höra inte rätt att lämna viktig information för tätt inpå kontraktskrivningen. Buden som inkommit hade antagligen inte inkommit om bostadsrätten annonserats som två rum alternativt två rum plus ett rum utan ventilation.
Eftersom du har fått information från mäklaren om förhållandena innan kontraktsskrivning och ändå skrivit på är det svårt att hur du skulle få rätt mot mäklaren. Du har valt att ingå ett avtal med kunskap om förhållandena. Vilka bud som finns förutom ditt är ointressant så länge som dessa är från verkliga budgivare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du menar med tanke på alla bostadsrättsstyrelser som vill leka dominanslekar med sina grannar utan lagstöd?

Men då vill jag påminna om samfällighetsföreningar. De är mycket mer begränsade i sina befogenheter och får enligt lag enbart förvalta sina gemensamhetsanläggningar. Men det hindrar inte föreningarna/styrelserna för att inrätta sig som någon sorts kvartersordningsmän trots att de enligt lag är förbjudna att göra det. Det sitter så djupt hos många att vilja bestämma över sitt grannskap.
Amen to that...
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
9 kap 10 § bostadsrättslagen som anger att rumantal ska anges. Där anges att lägenhetsförteckningen löpande ska hållas aktuell:

"Underrättas föreningen om att en bostadsrätt pantsatts eller ändras någon uppgift i förteckningen, skall detta genast antecknas."

D v s när uppgiften om rumsantal ändras skall detta genast antecknas.

Lagtexten:

[bild]

Jag läser att ändamålet med den lagstadgade lägenhetsförteckningen är att bostadsrättsföreningen ska tvingas hålla koll på de uppgifter som lagen anger gällande lägenheterna. Något som är viktigt om en lägenhet skall pantsättas. Det ska således vara aktuella uppgifter och inte historiska. (Vill vi gräva djupare i ändamålet får vi läsas propositionstexten...)
Jo men ser inget som säger att en boende kan kräva att en ombyggnad från 2 till 3 rum måste föras in i registret. Vi säger att de får bygga om (vi kan ju bara säga att de själva ansvarar för ventilationen) men vi förändrar inte förteckningen.
 
Claes Sörmland
Patrik Br Patrik Br skrev:
Jo men ser inget som säger att en boende kan kräva att en ombyggnad från 2 till 3 rum måste föras in i registret. Vi säger att de får bygga om (vi kan ju bara säga att de själva ansvarar för ventilationen) men vi förändrar inte förteckningen.
Styrelsen ska följa bostadsrättslagen gällande att lägenhetsförteckningen ska hållas aktuell alldeles oavsett vad en enskild medlem tycker. Det finns alltså inget att kräva här, utan styrelsen ska se till att föreningen följer lagen och där slutar det.

Om ni bryter mot lagen så kan ni troligen komma undan med det. Men du som styrelsemedlem kan dömas till böter enligt 10 kap. 3 § bostadsrättslagen om du inte för lägenhetsförteckning eller meddelar oriktig eller vilseledande uppgift i utdrag från denna som ges till bostadsrättshavaren/mäklaren.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsen ska följa bostadsrättslagen gällande att lägenhetsförteckningen ska hållas aktuell alldeles oavsett vad en enskild medlem tycker. Det finns alltså inget att kräva här, utan styrelsen ska se till att föreningen följer lagen och där slutar det.

Om ni bryter mot lagen så kan ni troligen komma undan med det. Men du som styrelsemedlem kan dömas till böter enligt 10 kap. 3 § bostadsrättslagen om du inte för lägenhetsförteckning eller meddelar oriktig eller vilseledande uppgift i utdrag från denna som ges till bostadsrättshavaren/mäklaren.
Det känns som om vi pratar förbi varandra, Vi har ett lägenhetsregister förstås och i det står alla uppgifter som nämns i lagen.
Det jag inte hittar i lagtexten är skyldigheten att ändra antalet rum pga att någon gjort en klädkammare till ett rum eller liknande. Vi kan inte lägga oss i planlösningen men det antal rum som våra lägenheter hade när de byggdes ligger fast.
 
Claes Sörmland
Patrik Br Patrik Br skrev:
Det känns som om vi pratar förbi varandra, Vi har ett lägenhetsregister förstås och i det står alla uppgifter som nämns i lagen.
Det jag inte hittar i lagtexten är skyldigheten att ändra antalet rum pga att någon gjort en klädkammare till ett rum eller liknande. Vi kan inte lägga oss i planlösningen men det antal rum som våra lägenheter hade när de byggdes ligger fast.
Jag hänger inte riktigt med på vad du saknar i lagtexten. Så här läser jag det:

Lagtexten lyder "ändras någon uppgift i förteckningen, skall detta genast antecknas."

En uppgift som måste finnas i lägenhetsförteckningen enligt lagtexten är antalet rum. Ändras antalet rum och det kommer till föreningens kännedom som en uppgift så ska det genast antecknas enligt lagtexten. Ett sätt som det kan komma till föreningens kännedom är att bostadsrättshavaren meddelar styrelsen uppgiften. Då uppstår skyldigheten för styrelsen att tillse att uppgiften om det nya antalet rum genast antecknas.

Om styrelsen inte gör det så bryter man mot lagen. Om man dessutom lämnar ut ett utdrag från lägenhetsföreteckningen med en felaktig uppgift om antal rum, trots att man har fått den korrekta uppgiften så kan man bötfällas för detta.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
J
Jag gissar att Patrik undrar vad för "verkshöjd" som krävs för att man skall klassa utrymmet som ett rum. För att dra det till det yttersta, någon sätter upp en kartongvägg mitt genom ett barnrum, halva fönstret till vart "rum". Är det ett nytt? Knappast. Tidigare exempel, ett dressing room (klädkammare saknar fönster), till ett nytt rum. Kanske är detta ok? Eller tar man bara medlemmens ord för fakta och ökar på utan att bedöma rimligheten?
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik Br och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hänger inte riktigt med på vad du saknar i lagtexten. Så här läser jag det:

Lagtexten lyder "ändras någon uppgift i förteckningen, skall detta genast antecknas."

En uppgift som måste finnas i lägenhetsförteckningen enligt lagtexten är antalet rum. Ändras antalet rum och det kommer till föreningens kännedom som en uppgift så ska det genast antecknas enligt lagtexten. Ett sätt som det kan komma till föreningens kännedom är att bostadsrättshavaren meddelar styrelsen uppgiften. Då uppstår skyldigheten för styrelsen att tillse att uppgiften om det nya antalet rum genast antecknas.

Om styrelsen inte gör det så bryter man mot lagen. Om man dessutom lämnar ut ett utdrag från lägenhetsföreteckningen med en felaktig uppgift om antal rum, trots att man har fått den korrekta uppgiften så kan man bötfällas för detta.
Då kommer ju frågan in vem som kan besluta om det är ett extra rum eller inte. Det exempel vi har behandlat är ett rum i vardagsrummet med fönster endast ut mot detsamma och inbyggnad av en avsats ovanför en trappa med ett fönster på ca 30*30 cm.
 
  • Gilla
Förvaltare och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag gissar att Patrik undrar vad för "verkshöjd" som krävs för att man skall klassa utrymmet som ett rum. För att dra det till det yttersta, någon sätter upp en kartongvägg mitt genom ett barnrum, halva fönstret till vart "rum". Är det ett nytt? Knappast. Tidigare exempel, ett dressing room (klädkammare saknar fönster), till ett nytt rum. Kanske är detta ok? Eller tar man bara medlemmens ord för fakta och ökar på utan att bedöma rimligheten?
Typ så, man vill ju ha något mer än att en boendes åsikt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Patrik Br Patrik Br skrev:
Då kommer ju frågan in vem som kan besluta om det är ett extra rum eller inte. Det exempel vi har behandlat är ett rum i vardagsrummet med fönster endast ut mot detsamma och inbyggnad av en avsats ovanför en trappa med ett fönster på ca 30*30 cm.
Ja det kan säkert finns praktiska problem i enskilda fall. I TS fall verkar sådana problem inte finnas.

Jag skulle nog tillämpa dessa kriterier:

1. Ändringen måste vara av beständig natur. T ex en ny permanent vägg eller annan avdelning av permanent natur.
2. Ytan måste vara minst 7 kvm. (Även om detta inte är ett lagkrav i PBL så sammanfaller det med kriteriet i lägenhetsregistret.)
3. Det ska finnas dagsljusinsläpp. (Återigen så sammanfaller det med kriteriet i lägenhetsregistret.)

Jag har svårt att tro att jag skulle dömas till böter om jag tillämpade dessa enkla regler i lägenhetsregistret och lämnade utdrag från det med den grunden. Och det är lätt att övertyga medlemmarna om lagefterlevnad med dessa kriterier.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det kan säkert finns praktiska problem i enskilda fall. I TS fall verkar sådana problem inte finnas.

Jag skulle nog tillämpa dessa kriterier:

1. Ändringen måste vara av beständig natur. T ex en ny permanent vägg eller annan avdelning av permanent natur.
2. Ytan måste vara minst 7 kvm. (Även om detta inte är ett lagkrav i PBL så sammanfaller det med kriteriet i lägenhetsregistret.)
3. Det ska finnas dagsljusinsläpp. (Återigen så sammanfaller det med kriteriet i lägenhetsregistret.)

Jag har svårt att tro att jag skulle dömas till böter om jag tillämpade dessa enkla regler i lägenhetsregistret och lämnade utdrag från det med den grunden. Och det är lätt att övertyga medlemmarna om lagefterlevnad med dessa kriterier.
Jag är också intresserad, då vår förening rent hypotetiskt skulle kunna ställas inför en liknande situation. En lägenhet har ett rum i torndelen i ett sekelskifteshus med väldigt högt i tak. Det finns ett sovloft halvvägs upp i taket, och man kallar den lägenheten lite slarvigt för en 2,5a. Tydligen är loftet för kallt för att sova i på vintern och för varmt på sommaren, direkt under takbjälkarna, men säg att man bygger en vägg, istället för spjälor mot resten av vardagsrummet, då har man säkert 7 kvm.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jocke Best skrev:
Jag är också intresserad, då vår förening rent hypotetiskt skulle kunna ställas inför en liknande situation. En lägenhet har ett rum i torndelen i ett sekelskifteshus med väldigt högt i tak. Det finns ett sovloft halvvägs upp i taket, och man kallar den lägenheten lite slarvigt för en 2,5a. Tydligen är loftet för kallt för att sova i på vintern och för varmt på sommaren, direkt under takbjälkarna, men säg att man bygger en vägg, istället för spjälor mot resten av vardagsrummet, då har man säkert 7 kvm.
Låter knepigt. Är det fönster i loftdelen och en trappa upp och den är avskiljd från rummet under så varför inte kalla den för ett rum om den nu är 7 kvm? Om nu bostadsrättshavaren inte motsätter sig att det är ett rum och har goda argument för det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kloka ord. Och dessutom slutar det ändå i att det är en bedömningsfråga och den som bedömer i första instans är tingsrätten. Det är alltså vad de individerna tycker som avgör hur det går. Inga objektiva grunder kan förutse utfallet i en komplicerad tvist som denna.
Precis.
En vän köpte en tomt med nedgrävt avdall och förbud att genomföra markarbeten utan sanering. INGET får göras på tomten i princip

Kontaktade en erfaren advokat. Liten text ”Vid schaktning skall försiktighet iaktas” räckte för att det blir väsentlig risk att man förlorar en stämning.

därmed kom de undan med 10.000 för advokat. Men visar hur komplext detta är.

I Sverige är det inte riskfritt att stämma hejvilt som man kan se på tvprogram från väst
P polaris78 skrev:
Jag har just läst ett stort antal inlägg i tråden en gång till

Med ovanstående rad i trådens första inlägg så har du ju redan egentligen skrivit på ett kontrakt där det står att du köpt en tvårummare

Och att det idag finns en vägg som funkar som rumsdelare i ett av rummen, jag gissar att det syns relativt tydligt redan på visning att rummet är efterkontruerat och inte original i lägenheten

Jag tvivlar att du kommer komma nånstans alls med detta och att det stog en säng därinne och att du då tolkar det som ett sovrum och sen hänvisar till att sovrum måste ha ventiallation känns som om man greppar efter varje halmstrå för att göra allt till nån annans fel / problem..

Man kan lika gärna hävda att det stod en säng där för det är ett gästrum som bara används nån gång ibland och att man ser till att inte stänga dörrar osv


Jag tror inte du kommer vinna mot varken säljare eller mäklare eller föreningen i att få som du vill.. att mäklaren möjligen informerat sent men ändå innan kontraktet var påskrivet..
Att du väljer att skriva på för att säkra köpet så har du ändå nånstans gjort ett val

Att man själv har en tänkt använding för ett rum som sen har en teoretisk defekt i avsaknad ventilation för det är efterkonstruerat gör ju inte att alla andra har begått nåt fel eller brott..

Att du anser att lägenheten är värd mindre och kanske hade gått för ett lägre slutpris om den hade marknadsfört som en tvårummare med möjlighet att gränsa av nåt rum är ju såklart en ren spekulation..

Att det funnits flera budgivare tyder ju på att det fanns fler som ville köpa

Dessutom finns det ju rätt många varianter på att i efterhand fixa ventilationen- ofta svåra att se och tänka sig om man inte är van med den typen av ändringar men att anta att alla åtgärder skulle vara bullriga , fulare osv känns ju som att man gör problemet oändligt mycket större än det egentligen är. ja ibland behövs en vent trumma dras men det kan ofta göras där man ser det minst om man tänker till lite och sen bygg in och måla / tapetsera in den och den är nära osynlig när den väl sitter där

Du har ju trots allt fått infon om att det står 2 rum innan du skriver på kontraktet.. att man sen inte förstår exakt vad det innebär , ja man hade chansen att backa ur där
Trådens bästa svar
 
  • Gilla
Ahlsells-listpriser och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore mycket konstigt om mäklaren inte får vidarebefordra viktig information om lägenheten som hen får reda på samma dag som kontraktet ska skrivas. Det vore snarast lagbrott om hen inte vidarebefordrade informationen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsen ska följa bostadsrättslagen gällande att lägenhetsförteckningen ska hållas aktuell alldeles oavsett vad en enskild medlem tycker. Det finns alltså inget att kräva här, utan styrelsen ska se till att föreningen följer lagen och där slutar det.

Om ni bryter mot lagen så kan ni troligen komma undan med det. Men du som styrelsemedlem kan dömas till böter enligt 10 kap. 3 § bostadsrättslagen om du inte för lägenhetsförteckning eller meddelar oriktig eller vilseledande uppgift i utdrag från denna som ges till bostadsrättshavaren/mäklaren.
Om en vägg satts upp ska det stå i föreningens lägenhetsförteckning då? Det verkar finnas fler kriterier för att få föreningen att ändra så att lägenheten registreras som tre rum. Enligt Lantmäteriet minst 7 kvm, dagsljus. Enligt Boverket ventilation. Har även hört något om visst antal kvm samt matplats. Hittar inte denna information någonstans. Vet du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.