M Mr Person skrev:
Jag och frugan skickar alla inkomster på samma konto som sköter alla gemensamma utgifter. Sedan har vi varsitt konto med kort där vi får likastor summa varje månad och det är gör-vad-du-vill pengar som den andra ska sikta i om det går till verktyg, fiskespö eller nagellack och handväskor.

Större eller mellanstora samt gemensamma "lyx"-utlägg tar vi gemensam överläggning och fi ansiering på. Tv, båtmotor, pool etc.

Spelar ingen roll vem av oss som tjänar mest för tillfället.
Hur mycket får ni personligen varje månad av inkomsten i % ?
 
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Jag och min fru delade alltid alla utgifter 50/50 även när hon pluggade! Varför ska vissa åka bananskal och den andra jobba röven av sig?

Jag är underbetald och jobbar extremt mycket övertid, och de gör jag ju för att jag ska ha råd med hobbyer osv. Inte för att dela med mig av mina pengar 🫡

Många bekanta har gjort som vissa här påstår och sen blivit lämnade på gatan. Hur smart är man då!? Nä man ska va rädd om sitt eget 👍🏼
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
den med högre inkomst skyldig att skjuta till pengar så båda makarna kan leva efter samma levnadsstandard.
Nej så är det inte.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
T Tela80 skrev:
Men man är försörjningsskyldig för sin maka/make om man är gift. Så även om pengarna per automatik inte är den andres så är den med högre inkomst skyldig att skjuta till pengar så båda makarna kan leva efter samma levnadsstandard.
Nja, riktigt så är det inte heller. Men det är inte helt osant heller. Du har inte någon direkt ersättningsskyldighet för din make/maka. Men om du/din maka blir utan pengar, kan denne inte få några bidrag sålänge den andre har pengar.
Men, även om vi förenklat säger att du har försörjningsskyldighet, så är det ändå väldigt långt från att behöva dela lika.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man betalar enligt betalningsförmåga. Annars går det inte. Fast att dela helt lika går inte heller. Det blir någonting däremellan. Enligt förmåga.
 
  • Gilla
Jess.P
  • Laddar…
K Kaian86 skrev:
Jag och min fru delade alltid alla utgifter 50/50 även när hon pluggade! Varför ska vissa åka bananskal och den andra jobba röven av sig?

Jag är underbetald och jobbar extremt mycket övertid, och de gör jag ju för att jag ska ha råd med hobbyer osv. Inte för att dela med mig av mina pengar 🫡

Många bekanta har gjort som vissa här påstår och sen blivit lämnade på gatan. Hur smart är man då!? Nä man ska va rädd om sitt eget 👍🏼
Har ni gemensamma barn?
Har ni inte det så gör du såklart vad du vill med din tid.
Har ni gemensamma barn är det i min värld inte längre lika självklart att den del av inkomsten dom kommer från övertid enbart kan läggas på egna intressen
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket får ni personligen varje månad av inkomsten i % ?
Vi får samma summa, så % till respektive lön varierar. Men i storleksordningen 20% av det som är kvar av lönen efter att allt nödvändigt är betalt.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Jess.P
Nissens Nissens skrev:
Bra för dig, du behöver inte betala för slitage etc.
Inte just nu nej. Målet är att när mitt jobb är fast och stabilt att vi betalar hälften var på huset.
Jag har ju inget lån på det, det är hans. Men visst, vi sparar pengar tillsammans och nu när vi köper saker till huset, och ska renovera, är det de sparade pengarna vi tar. Hur mycket varje person lägger in på sparkontot brukar vi prata om. Man måste ju ha kvar lite "lekpengar" med.
 
AXS AXS skrev:
Det rimliga tycker jag är att ni har lika mycket pengar kvar när allt är betalt.
Håller helt med. All lön in på ett konto. Sen får ni varsin lika stor ”månadspeng” därifrån. Skaffa sedan ett varsitt kort kopplat till det gemensamma kontot och använd dessa kort för mat, el, bil och annat ni köper gemensamt. Ni kan ha flera gemensamma konton om ni vill ha ett för bilen eller pengar till semester. Det ni inte kan ha ihop är ISK-konto mm.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
M Maria Andersson7 skrev:
Tycker det låter helt sjukt????
Jag tycker absolut inte att de ska baseras på lön utan 50% på kostnaderna!
Hon är ju väl värd att ha lite extra i månaden och själv välja vad hon vill lägga sina pengar på!!
Ja, självklart bör det vara så, att båda betalar lika, nu när hon tjänar mer.
Tidigare när han tjänade mer, var det lika självklart att han betala mest.
Jämställt resonemang?? Ironisk, vem....jag?
 
M Mr Person skrev:
Vi får samma summa, så % till respektive lön varierar. Men i storleksordningen 20% av det som är kvar av lönen efter att allt nödvändigt är betalt.
Det blir inte så mycket då eller?
 
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Hur mycket kan du då "rättvist" begära i återbetalning för de år ni bott tillsammans och och du då har betalat "för mycket".... Hon är säkert med på att reglera sina kostnader bakåt så rättvis som hon nu är...
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Nissens
J Jerry Hedebratt skrev:
Hur mycket kan du då "rättvist" begära i återbetalning för de år ni bott tillsammans och och du då har betalat "för mycket"....
Och vem äger bostaden?
 
Nissens Nissens skrev:
Och vem äger bostaden?
??? Du svarade säkert på fel inlägg.
 
Nissens
J Jerry Hedebratt skrev:
??? Du svarade säkert på fel inlägg.
Nä, det spelar ju roll vem som äger bostaden. Den som äger den skall förstås betala mer. Så ts har kanske aldrig betalat ”för mycket” - och skall i så fall även fortsättningsvis beyala mest oavsett inkomst… alternativt ändra ägarförhållandena…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.