Den här tråden börjar likna aktiechatten VCW. Det finns lika många tyckare som potentiella köpare och säljare.
 
Ni som tycker att marknaden har gått ner så mkt och menar att den ska ner ytterligare..
Håller ni inte med om att media vinklar nyheterna på fel sätt`?

Att säljarna inte får vad de tänkt sig...Att mäklarna får det jobbigare..Att marknaden är dålig....etc.

Varför skriver inte 1 ..inte 10 ...utan 1 tidning så här istället..."Köpläge Köpläge Köpläge" Köparens tid är här!!!

Alla pratar bara om nedgång nedgång nedgång...sitter alla på lägenheter själva? Finns ett guldläge att som ny komma in på bostadsmarknaden!

Ta exempelvis sthlms innerstad. Där kommer det alltid finns bostadsbrist..kan inte få fler lägenheter där, och sen kommer alltid människor vilja bo centralt.
Så att priserna faller där är ju väldigt bra om man är köpare!

Jag resonerar så här (jag är själv köpare om inte det framkommit på hur jag skriver =)

Östermalm: alltid upp på längre sikt..lyckas man köpa ett bra objekt under 60tkr/m2 är det bra...lägre om man ska renovera.
Alla andra områden i innerstan..får man ta bort några tusen i m2.

Varför säger jag så? Jag TROR.jag vet inte... Att priserna inom två år kommer hamna nära 70tkr /m2 ..
om inte räntan har gått upp, vilket jag ser som en omöjlighet

vad tror ni? för ingen vet..så allt handlar om egna reflektioner
 
Henrik_N skrev:
Håller helt med dig. Varje dag skrivs nya artiklar på di.se om att nu går allt åt helvete. I alla kommentarer handlar det om bostadsrätter i Innerstan Stockholm. Här på västkusten tuffar det på uppåt, inte like snabbt som tidigare, men något ras är det absolut inte här. Jag tycker det är dåligt av media att spä på denna hysteri pga kreditoron och bostadskrachen i USA. Men som sagt, något måste dom väll skriva om.
Anledningen till att man fokuserar på BR i storstäderna är att de leder utvecklingen. Går det ner så händer det först (och värre) bostadsrätter i innerstan, med Stockholm i täten.

Det finns för övrigt ett jätteintressant samband mellan inflationsjusterade bostadspriser i USA och detsamma i Sverige. Titta på det.
 
Nyfniken skrev:
Anledningen till att man fokuserar på BR i storstäderna är att de leder utvecklingen. Går det ner så händer det först (och värre) bostadsrätter i innerstan, med Stockholm i täten.
Jag som skåne måste då säga att jag tror prisläget i köpenhamn påverkar priserna i malmöregionen betydligt mer än prisläget i stockholm. Så generellt tror jag inte man kan säga att landets villa/br-priser beror på hur prisutvecklingen utspelar sig i stockholms innerstad. Lokala priser beror på lokala förutsättningar, nationella priser beror mer på vad riksbanken hittar på...

Tillgång och efterfrågan betyder mer än hur landet i övrigt går...

- M
 
Nyfniken skrev:
Anledningen till att man fokuserar på BR i storstäderna är att de leder utvecklingen. Går det ner så händer det först (och värre) bostadsrätter i innerstan, med Stockholm i täten.
Det senare håller jag med om, men inte det första.

Priserna på bostadsrätter i Stockholms innerstad svänger betydligt mer än fastighetspriser gör (det är ju inte fast egendom, utan ett delägande i en oftast belånad förening, så betydligt mindre stabilt värde).

Det är därför inte så att de leder utvecklingen, på så sätt att villor i landet följer efter utvecklingen på bostadsrätter i Stockholm, fast långsammare och mildare.

Jämför BR i Stockholm: http://www.maklarstatistik.se/01/0180_h.htm

Med villor i Sverige: http://www.maklarstatistik.se/v/he/He_h.htm

Prisfallet för BR i Stockholm 2003 ledde inte till något prisfall för villor, utan istället ökade prisökningstakten för villor. Å andra sidan har inte villor i Sverige alls stigit lika mycket i pris.
 
väldigt lång eftersläpning på denna statistik som bygger på lagfarter, till skillnad från Mäklarstatistik. Vänta till feb/mars så ska du se att priserna på hus också faller lite...
 
En elak kombination av börsfall, ränteökningar och uppsägningar kan utlösa ett praktfullt fall på bostadspriserna. Det som då inträffar är att bankerna blir allt med noggranna med att få betalt, samt med att säkerheterna är ok. Stämmer det inte för banken så tvingar de bostadsinnehavare att välja mellan att sälja huset själva eller låta banken göra det åt dem.

Det händer som bekant i USA och i flera europeiska länder, exempelvis i Spanien och i Italien.

RIktar in mig på räntedimensionen eftersom den intresserar mig mest:

Jag uppfattar det som att de flesta försätter sig i en på tok för riskabel situation när de köper hus. Man gör en kalkyl där man glömmer de oförutsedda utgifterna och kallt räknar med att hushållets inkomster kommer att stiga snabbare än kapitalkostnaden.

  • Ökar räntan från 4% till 5% blir det en ökning av kapitalkostnaden med 25%.
  • Blir man av med en av inkomsterna så ökar kapitalkostnaderna med kanske netto 75% - relativt sett.
  • Faller börsen med 20% så blir det väsentligt svårare att hitta köpare. Helt enkelt eftersom banken då tvingar en hel del låntagare att sälja sina hus
Tror att många idag har lån på 3 miljoner eller så. Ökar räntan med 1% så stiger kapitalkostnaden med c:a 2.000/månad netto. För inte så många år sedan låg räntorna runt 10%. Känns avlägset, men jag tror att vi får se sådana räntor i framtiden. Då ökar plötsligt kapitalkostnaden med kanske 10.000/månad netto. Skulle säga att det är avsevärt mer än 90% av alla bostadsköpare klarar av.

Sammanfattningsvis tror jag att det kan bli riktigt surt om några faktorer samverkar. Inget nytt. Så har det alltid varit. Samtidigt tror jag inte att risken är överhängande. Men blir det en inte alltför osannolik sättning i ekonomin under våren så kan det nog bli ganska så nervöst i stugorna.

Jag undrar hur pass bra indikator priserna på fritidshus är egentligen. Vissa säger att de som måste sälja först säljer fritidshuset. Men samtidigt har jag själv sett hur skilsmässopar valt att behålla fritidshuset "för barnens skull" .- och i stället skaffat sig ett billigare boende. Dvs man upplever en starkare emotionell koppling till stugan på landet än sin bostad. Vad tror ni?
 
fredar skrev:
För inte så många år sedan låg räntorna runt 10%. Känns avlägset, men jag tror att vi får se sådana räntor i framtiden.
Tror du att kronkursen kommer att bli fast också? Även fastän den flyter fritt sedan 1992? Räntan har varit mer eller mindre konstant fallande sedan kronkursen tilläts flyta fritt 1992.

Tittar man på SBABa räntor är den högsta 3 månaders räntan jag hittar de senaste 10 åren 5,8% vilket den var 1997-08-01. Du tror att räntan kan bli dubbelt så hög som den någonsin varit de senaste 10 åren?

Nej det är övervägande sannolikt att vi befinner oss på och förmodligen redan har passerat denna tids räntetopp oavsett vad som skrivs i tidningarna.
 
Som Lekkamraten skriver "förmodligen redan har passerat denna tids räntetopp"...

Denna tid, denna tid är viktigt när man tittar på räntor (annat också för den delen).
Man måste ha klart för sig att det är inte bara att titta på räntan och säga att den har varit 10-15% och
att den då också kommer att bli det i framtiden.
Tänk då på inflationen som var då, hur man fick deklarera skulder mm

Jag tror att det kommer vara mellan noll och två höjningar á 0,25 under 2008 sedan kommer räntan sjunka.
 
Lekkamraten skrev:
Tror du att kronkursen kommer att bli fast också? Även fastän den flyter fritt sedan 1992? Räntan har varit mer eller mindre konstant fallande sedan kronkursen tilläts flyta fritt 1992.
Jag tror i och för sig också att vi närmar oss räntetoppen, men man ska ha klart för sig att 10 år är i sammanhanget på tok för lite tid för att dra några slutsatser av. Betänk att Riksbanken sätter räntan efter inflationsförväntningarna. Vi har inte haft såhär hög inflation sedan 1994.
 
Nyfniken skrev:
Jag tror i och för sig också att vi närmar oss räntetoppen, men man ska ha klart för sig att 10 år är i sammanhanget på tok för lite tid för att dra några slutsatser av. Betänk att Riksbanken sätter räntan efter inflationsförväntningarna. Vi har inte haft såhär hög inflation sedan 1994.
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att inflationen i hög grad beror på riksbankens räntehöjningar, på husprisernas uppgång och på skatteväxling, där inkomstskatter sänktes vid förra årsskiftet (vilket inte påverkar KPI) medan vissa punktskatter höjdes (exempelvis på tobak och koldioxid, vilket påverkar KPI).

Riksbanken använder sig mest av KPIX, vilket exkluderar direkta effekterna av räntorna och indirekta skatter, och KPIX är +1.9% senaste 12 månaderna, det vill säga under riksbankens mål. KPI har problemet att riksbankens egna räntehöjningar lätt blir den komponent som drar upp KPI mest när de höjer, och lätt drar ner KPI mest när de sänker. Därför ser det på KPI när riksbanken sänkt "alltid" ut som att de borde sänka mer, och när de höjt ser det "alltid" ut som att de borde höja mer.

Om Riksbanken under de närmaste 12 månaderna skulle sänka räntan lika mycket som de höjt den de senaste 12 månaderna, skulle den direkta effekten bli at KPI-inflationen sänks med ca 1.6 procentenheter.

KPIX kommer nog stiga under de närmaste månaderna och nå över riksbankens mål, men under nästa höst finns rimliga möjligheter för att KPIX åter faller under riksbankens mål. KPI kommer också att börjar falla när riksbankens tidigare höjningar faller ur KPI-inflationen i och med att de blir mer än 12 månader gamla, men kommer att överstiga riksbankens mål ett tag till, ifall inte riksbanken börjar sänka räntan.

KPI är bra för att bedöma folks levnadskostnader, men dåligt att använda för penningpolitik, eftersom man då alltid skulle fastna i en höjnings eller sänkningscykel för länge.
 
ordain skrev:
Riksbanken använder sig mest av KPIX.
Visst har du (i princip) rätt. Men det gör mig inte ett dugg lugnare. KPIX har ju nästan tredubblats på bara några månader.

Nu kom i och för sig diskussionen hatt handla om räntan, och inte huspriser.
 
"Då ökar plötsligt kapitalkostnaden med kanske 10.000/månad netto. Skulle säga att det är avsevärt mer än 90% av alla bostadsköpare klarar av."

Skulle du säga det? Vad bygger du det påståendet på? Referera gärna till någon undersökning eller liknande.
 
Nyfniken skrev:
Visst har du (i princip) rätt. Men det gör mig inte ett dugg lugnare. KPIX har ju nästan tredubblats på bara några månader.

Nu kom i och för sig diskussionen hatt handla om räntan, och inte huspriser.
Så länge KPIX-inflationen ligger under riksbankens mål så är det ju knappast något problem att den stiger. Man kan argumentera för att det, när inflationen är för låg, är bra att den stiger.

Men, huspriser handlade tråden om. Imorgon, fredag, kommer ny statistik från mäklarstatistik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.