Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Om man har sin eldstad som primär värmekälla så ska den sotas ofta typ 1gg/år. Om den är en sekundär värmekälla så kan man välja på 3 till 6 år.
Ring till den som utfärdat räkningen o bestäm hur ofta sotning ska ske.
Att debitera dig så här är inte ok. Du ska absolut bestrida fakturan!
 
TRJBerg
Sotningsintervallerna verkar variera rätt mycket mellan områden.
 
H
F Fakathong skrev:
Egendomligt det där med att ett företag kan kräva betalt för en tjänst som inte är beställd. Tror inte dom kan det laglig. Som att man skulle behöva betala tandläkaren för en tid som han bara skickat ut
Dessutom inte aviserad, får de inget svar så bör de ju inse att ägaren inte har fått något meddelande. Tror att det är ett bluff företag.
 
Jag sotade själv utan utbildning (prylar fick vi med huset och att dra en viska upp och ner i skorstenen är inte raketvetenskap) men sotaren fick komma var femte år och göra det och samtidigt kika så allt såg bra ut. Vi eldade kanske lite mer än bara då och då men det var inte vår primära värmekälla. Ett tips om man inte orkar gå kurs.
 
Hej,

Tack för alla svar! Jag fick ringt rundor lite och mycket riktigt var de en UE till den utsedda sotaren för kommunen (det gick även att utläsa på räddningstjänstens sidan men inte kommunens).

Hur som helst verkar deras postavisering inte levererats då den kommit i retur (gamla ägarens namn så posten returnerade den till avsändare tydligen), dock kom den i retur efter det planerade besöket så sotaren noterade bom-körning och sedan gick faktura ut automagiskt. De strök fakturan på stört efter samtal och intervallet för sotning är på max iom sällananvänd kamin.

Ska ta en funderarare på att gå en sotningskurs, alltid bra om man kan spara in en kostnad och dessutom höja frekvensen. Blir väl iof inköp av lite utrusning, fallskydd och så, och med dagens frekvens på sotning lär avbetalningstiden bli ganska lång.

Åter igen, tack för alla svar och all information

God Jul på er!
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att sota själv ändå och ha längsta möjliga intervall på sotningen. Känns bra med lite visuell inspektion då och då av en erfaren sotare tänkte jag när jag gjorde så.
 
P
M Megaforce skrev:
Numera sotar man inte från tak så kravet på takstegar är inte längre lika viktigt.
Hos oss sotar man altid från tak. Åtminstone en av rökgångerna tror jag helt enkelt inte går att sota (enbart) underifrån. Den går i 90 graders vinkel på två ställen.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.