Nån frågade mig om det var ett kid vi har i trädgården men jag vet ju inte riktigt hur små/stora rådjur brukar vara.
Är det någon som kan se hur gammalt den här är?
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Tänker att hon inte kommer att vara kvar när det finns mat i skogen igen 🤔 för mina tulpaner vill jag också ha ifred...
Tulpanerna tänkte vi aldrig på att skydda, men nyplanterade bärbuskar/ fruktträd ( krusbär/ hallon och plommon) nätade vi in. Sedan visade det sig att grannarnas kring strövande katter såg till att skydda rabatterna på deras tomt och oss grannar på sidorna genom att ge rådjuren tjuvnyp när de närmade sig rabatterna!!??!!
 
  • Haha
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Tulpanerna tänkte vi aldrig på att skydda, men nyplanterade bärbuskar/ fruktträd ( krusbär/ hallon och plommon) nätade vi in. Sedan visade det sig att grannarnas kring strövande katter såg till att skydda rabatterna på deras tomt och oss grannar på sidorna genom att ge rådjuren tjuvnyp när de närmade sig rabatterna!!??!!
Får låta katterna fixa det då 😁
 
Lill72 Lill72 skrev:
Får låta katterna fixa det då 😁
Kanske kan prova redan nu att släppa ut de som ids gå ut i kylan...???
 
S Sona2012 skrev:
Kanske kan prova redan nu att släppa ut de som ids gå ut i kylan...???
Jo, den ena går ut och då kilar rådjuret iväg, så lite rädd verkar den vara.
 
Cheesen
Dom här rackarna tycker tydligen om vinbärsbuskar och annat i trädgården...
Vinterlandskap med snötäckta träd, snö på husvägg, yxa i förgrunden, spår i snön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt terrass och staket förgrund, frostiga träd bakgrund, vinterlandskap, kallt, stilla, dimmig morgonljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rådjur i snö genom en rund kamera- eller kikareöppning, vinterlandskap, träd täckta med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Den hade hittat fågelmaten, men sprang sedan till skogen.
Otydlig bild på en fasan i naturlig miljö; suddiga detaljer, fokus bristande, gräs och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 4 till
  • Laddar…
4774
Lill72 Lill72 skrev:
Nån frågade mig om det var ett kid vi har i trädgården men jag vet ju inte riktigt hur små/stora rådjur brukar vara.
Är det någon som kan se hur gammalt den här är?
Svårt att avgöra när hon ligger ned, men för mig ser den vuxen ut då hon dels har en rätt "robust" kropp, dels pälsens färg. Kidsen ser verkligen ut som Bambi på hal is och kan på håll misstas för harar när de hoppar runt i högt gräs och leker. Så de är pyttesmå. Min högst personliga åsikt dock så det finns säkert andra här som kan det här bättre 😀
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Är det någon som kan se hur gammalt den här är?
Det finns inga rådjurskid nu i vintertid, de skulle inte överleva. Rådjuren föder sina ungar när deras chans till överlevnad är som störst, i slutet av maj och i början av juni.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det finns inga rådjurskid nu i vintertid, de skulle inte överleva. Rådjuren föder sina ungar när deras chans till överlevnad är som störst, i slutet av maj och i början av juni.
Är det samma i hela sverige? våren skiljer ju ganska mycket tid.. när den kommer till olika delar av sverige menar jag..

Jag var säker på att jag såg en familj råddjur vandra längs dammen/åkerkanten i två veckor ungefär .. men det var en bit bort och det var svårt även med kikaren .. att uppskatta storleken.. men de var 3-4 st (beroende på dagen) och en var ganska ordentligt mycket mindre än de andra..

Nu har jag inte sett dem sedan jägarna började ströva här (tror inte de jagar rådjur dock.. men inget djur vill ju vara i närheten när de skjuter.. )
 
Rådjurskid är ju randiga när de är nyfödda och en tid framöver, skulle det ha varit ett nyfött kid skulle det ha fötts under vinterns kalla tid vilket är omöjligt. Det var sannolikt ett fjolårskid du såg.

Det som bestämmer när kiden föds är rådjurens brunstperiod som infaller i augusti. Geten har något som kallas fördröjd fosterutveckling, ägget börjar utvecklas först vid årsskiftet och födslarna inträffar i slutet av maj och i början av juni. Detta sker samstämmigt över hela landet.

Evolutionen har under århundraden mejslat fram det som är mest fördelaktigt för djuret i fråga och varken Skånes varma vårar eller klimatförändringarna har påverkat beteendet hittills men det kommer förstås att ske någon gång i framtiden....eller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En ”dubbelgroda” eller så håller dom på att göra fler små grodor 😝
Två grodor i parning på marken bland löv och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag såg dessa på promenaden med hunden nu också, men en stor och en liten?
En stor och en liten padda sitter på en asfalterad väg om natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte att de börjat samåka!
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 3 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
En ”dubbelgroda” eller så håller dom på att göra fler små grodor 😝
[bild]
De är knottriga då är det väl en padda?
 
Nu börjar vårens djur komma.
Sädesärlan sitter på taket och bevakar varje steg vi tar.
Såg en trött humla (har inte många blommor att snutta på)
Så har koltrastparet åter lagt beslag på ena hörnet av vedförrådet!
Fågelbo bland staplade vedträn i ett vedförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Skärkarl och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.