jonas_da jonas_da skrev:
Prova hyra hus en period? Så får du känna på det? Är inte alltid en dans på rosor. Som idag när vi skulle iväg och ett stor träd ramlat över vägen. Var bara dra på sig skyddskläderna, spärra av och börja såga. Ingen granne syntes till heller som kunde hjälpa till...
Farsan har hus på spanska solkusten med havsutsikt å hela skiten. Men han gnäller som fan när jag tar upp att jag ska köpa hus. NEJ, NEJ, NEJ utbrister han alltid. Det är ett svart hål som man kastar pengar i och bara en massa krav och måsten. Men ändå älskar han sitt hus och längtar alltid till att åka ner dit. Det är så jäkla motsägelsefullt och förvirrar mig haha.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Karrock
E Erik JS skrev:
Farsan har hus på spanska solkusten med havsutsikt å hela skiten. Men han gnäller som fan när jag tar upp att jag ska köpa hus. NEJ, NEJ, NEJ utbrister han alltid. Det är ett svart hål som man kastar pengar i och bara en massa krav och måsten. Men ändå älskar han sitt hus och längtar alltid till att åka ner dit. Det är så jäkla motsägelsefullt och förvirrar mig haha.
Om du ursäktar fräckheten: vet farsan att du är opraktiskt, och han vill inte dit själv och lägga en massa fritid på att hjälpa till?
 
  • Haha
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
Varför vill du ha hus?
Du verkar ju vara perfekt nöjd i stan..

Jag får lätt ångest i lägenheter, hatar stadsmiljö och har noll behov eller intresse av "puls"..
Att inte ha yta att odla på, meka eller ha små projekt på är för mig en mardröm.

Men alla kan ju inte vara funtade på samma sätt.
 
  • Gilla
hanna395922 och 19 till
  • Laddar…
E Erik JS skrev:
Vi har väldigt högt lånelöfte, långt över genomsnittet och kan bosätta oss i dom finaste villaområdena.
För en del kan det ju vara bättre att hyra sitt boende eller stanna i brf lägenhet om alternativet är att sätta sig i skuld för livet.
 
Själv är jag uppväxt i hus, målet har alltid varit att äga ett hus.
Bodde i lägenhet i typ 13 år, student och sen nära nya jobbet.
Jo men det livet var ju på sätt o h vis problemfritt, men jag klättrade också på väggarna. Tränade som satan, körde en ironman osv.

När vi till slut köpte ett hus så var det bara glädje över allt man kan göra. Allt ifrån att odla och plantera nya träd till att lära sig att blanda betong. Det är en sån oerhörd resa och jag älskar det fortfarande snart 6 år senare. Min sambo kan förvisso ledsna på att vissa av våra projekt tar oerhört mycket längre tid än vi tänkt oss men det är också en resa.

Vad jag vill komma till är att jag visste på förhand att hus är rätt men om du innerst inne inte tror på det så är det nog inte rätt för dig.
 
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Har provat bo i lägenhet i flera år men aldrig trivts. Jag vill bo i ett hus med en tomt där jag kan gå runt och småpilla med en massa olika ting.
Har man inte det behovet så är jag av uppfattningen att man lika gärna kan bo i lägenhet där det mesta sköter sig självt
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Hur gamla är barnen? Om ni idag bor centralt och barnen börjar närma sig tonåren kanske de föredrar att bo kvar i lägenheten? Tillgång till trädgård etc är väl mer av intresse för yngre barn.
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 2 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Om du ursäktar fräckheten: vet farsan att du är opraktiskt, och han vill inte dit själv och lägga en massa fritid på att hjälpa till?
Nä, det är verkligen inget sånt :)
 
O [old rusty] skrev:
Varför vill du ha hus?
Du verkar ju vara perfekt nöjd i stan..

Jag får lätt ångest i lägenheter, hatar stadsmiljö och har noll behov eller intresse av "puls"..
Att inte ha yta att odla på, meka eller ha små projekt på är för mig en mardröm.

Men alla kan ju inte vara funtade på samma sätt.
Jo, jag förstår det. Varför jag vill ha hus? Det skulle ge mer yta åt barnen nu när de är större att ta hem vänner, kunna vänas lite mer, kanske kunna ha plats för ett litet hemmagym, sällskapsyta, en altan att grilla på och hänga (vilket jag iofs kan göra på vår 20 kvm stora balkong.

Förr tänkte jag naivt att man bara får friheter med hus, men på senare tid har jag insett att det också innebär mycket arbete och ansvar. Det är väldigt få hus jag kan tänka mig. Är nog superkräsen numera. Det ska vara fräscht och modernt som en lägenhet, bra tomt och gärna centralt. Det är inte helt lätt att hitta.
 
F fribygg skrev:
För en del kan det ju vara bättre att hyra sitt boende eller stanna i brf lägenhet om alternativet är att sätta sig i skuld för livet.
Vår lägenhet är värderad till nära 10 mkr, men vi har snart inga skulder kvar på den. Ekonomin är egentligen inte ett problem för vår del. Det jag frågar mig är om jag verkligen vill bo i hus och orkar/vill ta steget. Jag velar.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
F FritzFram skrev:
Det låter som att du behöver mer spänning i vardagen. Du har allt en vanlig dödlig person drömmer om förutom att din personlighet drar åt det fega hållet.
Jag skulle rekommendera dig ett hus eller ett narkotikamissbruk. Ingen minns en fegis.
Haha du har nog mer rätt än vad du kanske tror. Jag blir snabbt uttråkad 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Arvid och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Hur gamla är barnen? Om ni idag bor centralt och barnen börjar närma sig tonåren kanske de föredrar att bo kvar i lägenheten? Tillgång till trädgård etc är väl mer av intresse för yngre barn.
De är i yngre tonåren nu. Lustigt nog ser jag nästan mer behov av hus nu än när de var små. Nackdelen med lägenheten, även om den är 120 kvm, är att det känns trångt när barnen tar hem vänner. Vi har liksom bara ett vardagsrum så att säga, inga andra sällskapsytor. I hus skulle man få en extra sällskapsyta (källare eller vind) samt att de kan väsnas mer och spela musik och sånt mitt i natten.

Problemet då är väl att det kanske inte är värt att skaffa hus bara för en sådan sak. Hur ofta har man behov av detta, inte så ofta kanske så det är värt allt besvär som kommer med hus.

Sen går tiden jävligt fort. Vips så flyttar en av dom ut 😮😅
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vad tycker resten av familjen?
 
  • Gilla
HildeQ och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad tycker resten av familjen?
Frugan var på och ville, hon är lite mer äventyrlig än jag. Men hon tyckte samtidigt inte det var avgörande i livet och trivs bra i lägenheten också. När jag började vela och tveka, då gjorde så klart hon också det. Är ju inte kul om inte ens partner känner sig säker.

Barnen är som barn är. De ser det som ett äventyr och var entusiastiska, men så fort vi hoppade av budgivningen så hade de glömt allting 😂
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Okej, barn i den åldern kan ofta vara negativa till en flytt eftersom de inte vill komma längre bort från kompisarna.

Men känner man för att pröva på äventyret så är ju ett alternativ att hyra ett hus ett år och se hur man trivs med villalivet.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.