Hej!

Jag bor i bostadsrätt i en fastighet som byggdes 1954.
I september förra året upptäckte jag att mitt köksskåp luktade fukt. Det är ett gammalt, platsbyggt kök från50-talet.
Jag bor på våning 3 av 3 och det visade sig, att det regnade i genom taket.
På så vis hade fukten letat sig ner genom tak och vägg till mitt kök.
Nu, närmare 6 månader senare har diskussion uppstått.

Jag blev tvungen att riva ner bägge överskåpen där riklig mögelväxt grott. Kom överens med vice värden, att rivningen skulle göras efter jul och nyår, då taket behövde lagas först och sen torkas upp.
Eftersom jag förstod tidigt, att detta skulle innebära att halva mitt kök med förvaring skulle rivas ut, så bestämde jag att renovera hela köket. Det har inte gjorts sedan huset byggdes och standarden var därefter.

Nu har jag köpt ett nytt HTH-kök och tänker, att det ska bara vara lådor och inga överskåp. För det blir estetisk snyggast och praktiskt.
Men då är det plötsligt en stor sak, att föreningen skall bekosta något som inte skall finnas!
Och citat: "Det är svårt att veta vad som skall ersättas, när det som satt där är borta."

Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag och kan inte söka ersättning därifrån, eftersom det ligger på fastighetens ansvar.
Och vice värden svarar:
jag har ringt och talat med försäkringsbolaget. Dom som jag konstaterade att det blev ett problem med att renovera något som inte skall finnas kvar.

Alltså, vad spelar det för roll?

Vice värden bad mig att skaffa en offert på vad nya överskåp skulle kosta. Jag gjorde så via HTH och de räknade ut, att om jag ska ha överskåp så behövs 4st.
Sände offerten till vice värden som svarar:
"för att få slut på bekymret så kommer föreningen betala ut ersättning för ett överskåp som ersättning för det skadade."

Är det ett rimligt beslut?

Vad säger ni här i forumet 🙏
 
  • Ett kök med öppna skåp, vitvaror, kryddhylla, kakel, verktyg på bänkskiva, linoleumgolv och matplats hörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med skåp, spis, diskbänk, matta och utsikt utomhus genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Och jag som älskar överskåpen i gamla platsbyggda kök! Gott om förvaringsutrymmen för porslin, skålar och mycket torrvaror. Jag hade tvingat föreningen att ta dit en snickare som byggde upp allt igen som det var förut efter att allt torkat ur. Målningen av stommar, hyllor och luckor hade jag kunnat fixa själv och se som ordinarie underhåll.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Det tråkiga är att du normalt inte har rätt till ersättning överhuvudtaget.

Du som medlem är ansvarig fär lägenhetens inre. Och det gäller (nästan) oavsett hur en skada uppstår. Det är generellt för skadeståndslagstiftning i Sverige. Om någon orsakar en skada (vatten har läckt in genom tak/vägg som föreningen ansvarar för) så är man inte nödvändigtvis ansvarig för skadan man har vållat.

Det är en olyckshändelse, "shit happens". Men om någon orsakar en skada genom vårdslöshet (eller uppsåt) så är man ersättnings skyldig. Vårdslöshet här skulle kunna vara om föreningen under lång tid har haft dåligt tak, vet om det (även formellt, expertutlåtande), men ändå inte gjort något åt det inom rimlig tid.

Så fungerar lagen i allmänhet. Sedan finns det just i bostadsrättslagen ett specifikt undantag. och det gäller skador från tappvattenledningar. Alltså bara varmt/kallt tappvatten, inte avloppsledningar eller värmeledningar. Där är föreningen alltid ansvariga oavsett omständigheterna. Dessutom finns det några explicita undantag i allmän lagstiftning, de jag känner till gäller bilar och hundar. Du är ansvarig för din hund ställer till med oavsett hur försiktig du är med din hund. Du är ansvarig för olyckor som du vållar med din bil oavsett hur mycket olyckshändelse det var.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
E Emma Matilda skrev:
Hej!

Jag bor i bostadsrätt i en fastighet som byggdes 1954.
I september förra året upptäckte jag att mitt köksskåp luktade fukt. Det är ett gammalt, platsbyggt kök från50-talet.
Jag bor på våning 3 av 3 och det visade sig, att det regnade i genom taket.
På så vis hade fukten letat sig ner genom tak och vägg till mitt kök.
Nu, närmare 6 månader senare har diskussion uppstått.

Jag blev tvungen att riva ner bägge överskåpen där riklig mögelväxt grott. Kom överens med vice värden, att rivningen skulle göras efter jul och nyår, då taket behövde lagas först och sen torkas upp.
Eftersom jag förstod tidigt, att detta skulle innebära att halva mitt kök med förvaring skulle rivas ut, så bestämde jag att renovera hela köket. Det har inte gjorts sedan huset byggdes och standarden var därefter.

Nu har jag köpt ett nytt HTH-kök och tänker, att det ska bara vara lådor och inga överskåp. För det blir estetisk snyggast och praktiskt.
Men då är det plötsligt en stor sak, att föreningen skall bekosta något som inte skall finnas!
Och citat: "Det är svårt att veta vad som skall ersättas, när det som satt där är borta."

Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag och kan inte söka ersättning därifrån, eftersom det ligger på fastighetens ansvar.
Och vice värden svarar:
jag har ringt och talat med försäkringsbolaget. Dom som jag konstaterade att det blev ett problem med att renovera något som inte skall finnas kvar.

Alltså, vad spelar det för roll?

Vice värden bad mig att skaffa en offert på vad nya överskåp skulle kosta. Jag gjorde så via HTH och de räknade ut, att om jag ska ha överskåp så behövs 4st.
Sände offerten till vice värden som svarar:
"för att få slut på bekymret så kommer föreningen betala ut ersättning för ett överskåp som ersättning för det skadade."

Är det ett rimligt beslut?

Vad säger ni här i forumet 🙏
Ditt f-bolag borde ersätta skador på dina skåp. Jag var med om ett liknande fall där vatten utifrån skadat ett parkettgolv, där ersatte f-bolaget br-ägaren.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Är inte ett 74 år gammalt köksskåp avskrivet?
 
  • Gilla
Knight och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Är inte ett 74 år gammalt köksskåp avskrivet?
Funktionen måste ersättas, alltså nya skåp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Var skåpet skadat?
 
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Var skåpet skadat?
Det var två stycken skåp som satt ihopsnickrade. De i sin tur var monterade på två brädor som höll skåpen uppe. Dessa brädor (eller vad jag ska kalla de) var fastspickade i väggen, dikt an, inget mellanrum. Dvs trä mot putsad vägg och fukt som resulterade i mögel. Jag var därför tvungen att riva ner allt, såga sönder skåpen för att komma åt dessa brädor och avlägsna de. Så skåpen är rätt och slätt träflis.
 
  • Gammalt träbräde med sågspån och damm; inomhusarbete; delvis synlig person; renoveringsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träplanka med spikar, bakgrund av en stege och delar av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta med spackel, sågspån, repor och inbyggd metallflik, arbetsskada eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Det tråkiga är att du normalt inte har rätt till ersättning överhuvudtaget.

Du som medlem är ansvarig fär lägenhetens inre. Och det gäller (nästan) oavsett hur en skada uppstår. Det är generellt för skadeståndslagstiftning i Sverige. Om någon orsakar en skada (vatten har läckt in genom tak/vägg som föreningen ansvarar för) så är man inte nödvändigtvis ansvarig för skadan man har vållat.

Det är en olyckshändelse, "shit happens". Men om någon orsakar en skada genom vårdslöshet (eller uppsåt) så är man ersättnings skyldig. Vårdslöshet här skulle kunna vara om föreningen under lång tid har haft dåligt tak, vet om det (även formellt, expertutlåtande), men ändå inte gjort något åt det inom rimlig tid.

Så fungerar lagen i allmänhet. Sedan finns det just i bostadsrättslagen ett specifikt undantag. och det gäller skador från tappvattenledningar. Alltså bara varmt/kallt tappvatten, inte avloppsledningar eller värmeledningar. Där är föreningen alltid ansvariga oavsett omständigheterna. Dessutom finns det några explicita undantag i allmän lagstiftning, de jag känner till gäller bilar och hundar. Du är ansvarig för din hund ställer till med oavsett hur försiktig du är med din hund. Du är ansvarig för olyckor som du vållar med din bil oavsett hur mycket olyckshändelse det var.
Till saken hör, att föreningen vetat om att taket var dåligt. När jag upptäckte fukten, så fick jag veta att det var 3 år sedan någon varit uppe på vinden och tittat till det. De har helt enkelt inte gjort underhåll som sig bör. Därför tror jag, att vice värden inte vill blanda in föreningens försäkringsbolag. De kommer inte få någon ersättning eftersom underhållsbiten varit eftersatt. Och om han pratat med sitt fb eller ej, det vet jag inte, även om han påstår detta. När vi talades vid på telefon så ville han inte blanda in något försäkringsbolag öht.

Och jag får inte ersättning för mina skåp från mitt försäkringsbolag, eftersom fuktskadan kom från fukt utifrån. Dvs det var inte ledningar i väggen som brast utan externa faktorer som var orsaken. Då gäller inte hemförsäkringen. Så det är lite moment 22.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ditt f-bolag borde ersätta skador på dina skåp. Jag var med om ett liknande fall där vatten utifrån skadat ett parkettgolv, där ersatte f-bolaget br-ägaren.
Det blev nej från mitt försäkringsbolag tyvärr.
 
Jag skulle accepterat att få skåpen ersatta.
 
  • Gilla
Emma Matilda
  • Laddar…
Föreningens förs. bolag ersätter troligen inget av vattenskadan. Det finns nästan inga försäkringar som ersätter för utifrån kommande vatten. Finns tillägg att köpa från vissa bolag.

Däremot kan föreningens ansvarsförsäkring ev. gå in om föreningen varit vårdslös.
 
  • Gilla
Emma Matilda
  • Laddar…
Det som förstördes är ju värdelöst. Kök som är 70 år. Ersättningen får ju i så fall vara för att du fick renovera köket nu och inte senare. Kan du få 5000 kr så hade jag tagit det.
 
  • Gilla
  • Arg
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det som förstördes är ju värdelöst. Kök som är 70 år.
Ett retro/funkis-kök är absolut inte värdelöst, byggt av riktigt trä, inga laminerade spånskivor.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ett retro/funkis-kök är absolut inte värdelöst, byggt av riktigt trä, inga laminerade spånskivor.
Vad hade du gett för det då? Om du fick chansen att köpa det om du monterade ner det och tog det med dig? Förutsatt att du behövde ett kök då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.