S
F Fru Johansson1 skrev:
Då lever vi i olika världar för detta är min verklighet på daglig basis (när det gäller min arbetsplats)

Men visst, jag kanske arbetar med bottenskrapet av mänskligheten, vem vet…
Kan garantera att dina kollegor anser att du gör precis lika lite som du anser att de gör 😂
 
Tommty Tommty skrev:
idag kvoteras det in friskt och kompetens kommer i andra hand.
Haha, ja, jag tror att där jag jobbar så har man löst kvoteringen att man till chefstjänster måste kalla en viss andel med utländsk härkomst samt ett visst antal kvinnor till intervju. De måste ju fortfarande "få" jobbet på egna meriter, men är ansökningsbunten tjock kan det vara en fördel...

Men jag kan hålla med om att "kompetens" verkar vara mindre viktigt och att "ta plats" och "få saker gjort" är viktigare än att "få rätt saker gjort". Tror det är hela facebook och "ego"kulturen som gör att det är viktigare att synas än att göra nåt bra.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi har en Excel. Där lägger vi in våra inkomster och alla gemensamma utgifter (hus, bil, barn, pengar till Icakontot), men även annat som vi delar solidariskt (läkare, mediciner, tandläkare, a-kassa). Sedan räknas detta ihop och dras från den gemensamma inkomsten. Det som blir över delas på hälften och de pengarna får man göra vad man vill med. Har gjort så i snart 20 år och aldrig bråkat om pengar.
Så gör vi med, men vi har satt ett fast peng per månad istället som var och en får. På så sätt skapas det en buffert och efter 4-5 år behöver man inte bekymra sig för vart man skall ta pengarna från till nästa badrumsrenovering eller bilköp.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Roooobert var är du? Jag ser att du varit online. Är du ett troll tro?😘
 
J JohanLun skrev:
Haha, ja, jag tror att där jag jobbar så har man löst kvoteringen att man till chefstjänster måste kalla en viss andel med utländsk härkomst samt ett visst antal kvinnor till intervju. De måste ju fortfarande "få" jobbet på egna meriter, men är ansökningsbunten tjock kan det vara en fördel...

Men jag kan hålla med om att "kompetens" verkar vara mindre viktigt och att "ta plats" och "få saker gjort" är viktigare än att "få rätt saker gjort". Tror det är hela facebook och "ego"kulturen som gör att det är viktigare att synas än att göra nåt bra.
Det kallas diskriminering
 
  • Gilla
Schlangen och 1 till
  • Laddar…
I TS fall är väl det rimliga att fortsätta med överenskommet system. Lite trist att den ena som tjänat på upplägget tidigare vill ändra det nu när förutsättningarna ändrats.

Min grundsyn är att för ett rättvist upplägg bör varje individ bära sina egna kostnader så som man gjorde som ensamstående individer, där den ensas inkomst inte påverkar den andras utgifter. Sen kommer man in på specialfall som kan justera detta. En del vill ha ett garage som kostar, den andra vill bo finare eller större. En del vill på resan bo på det dyrare all-inclusive hotellet medans den andra gillar hostel.

Man kan slå ihop allt till en gemensam ekonomi och fördela fickpengar, samma summa eller baserat på lön. Den som tjänar mer får 50% av löneskilnaden extra?
Jag har allt i samma pott och inga speciella fickpengar. Vi bara köper det som vi behöver. Men klart att det skulle vara skönt att ha en egen pott som jag kan bränna på exakt vad jag vill utan att den andra har har att göra med det.

Separata lönekonton, ett konto för gemensamma utgifter och en fast överenskommen summa varje månad som överförs dit. Täcker hyra, mat, toapapper och kanske revoveringar/möbler?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fru Johansson1 skrev:
Att gå om en man idag i lönestegen som kvinno bör premieras! Mest troligt jobbar hon långt fler timmar totalt om man väger in hushåll, kanske barn och liknade och bör därför få mer.

I många fall behöver även en kvinna jobba hårdare för gå högre lön än en man trots samma jo
F Fru Johansson1 skrev:
Procentsatser funkar endast om all arbetsinsats vägs in. Om kvinnan, som i de flesta hushåll, bär en tyngre last med hushållet bör detta vägas in. Om det inte handlar om fantasisummor som hon tjänar mer bör den ersättningen som 50/50 innebära att hennes obetalda arbetstid ersätts kanske!
Jag tror det i en parrelation är djupt problematiskt och destruktivt att sträva efter perfekt rättvisa i termer av minuter och sekunder, kronor och ören. Tillit och respekt brukar lyftas som två av de mest centrala delarna för att en relation ska fungera över tid. På något sätt utgår jag från att två personer som vill dela sitt liv med varandra också fördelar arbete (betalt som obetalt) och ekonomi efter vad som passar just dem, i just deras livssituation.

Att dra slutsatser utifrån statistiska mått på samhällelig nivå, och sedan tillämpa det i ett enskilt fall, är ett snedsteg i form av statistisk generalisering. Jag har inte provat själv, men att banka en rapport från SCB i huvudet på sin partner och samtidigt utbrista "jag ska ha betalt för min obetalda arbetstid" skulle jag gissa inte är en framgångsrik förhandlingstaktik. Men det är bara vad jag tror, såklart.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Så gör vi med, men vi har satt ett fast peng per månad istället som var och en får. På så sätt skapas det en buffert och efter 4-5 år behöver man inte bekymra sig för vart man skall ta pengarna från till nästa badrumsrenovering eller bilköp.
Vi har två gemensamma sparkonton istället - ett för större hushållsutgifter och ett för renoveringar - dit någon av oss för en bestämd summa i månaden, som naturligtvis hamnar i Excelfilen som gemensam utgift.
 
  • Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
U
Vi splittar amorteringen 50/50, resterande utgifter till hushållet fördelar vi procentuellt utefter lönefördelningen.

Sen överskott efter alla gemensamma kostnader är vårt egna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ett konto och 2 kort. Vem ids hålla på med uträkningar och dividera om pengar? Inte undra på att det är så mycket skillsmässor i världen.
Och ja jag tjänar mer än dubbelt så mycket som frun.
Eller så delar man huset 50/50 och båda har sina egna konton och kort. Behöver aldrig dividera att mannen eller kvinnan nu köpt nåt onödigt då båda har sina egna pengar till egna nöjen och saker man vill ha.

Men håller med att varför skall den ena betala mer och andra mindre även där bäddat för bråk.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kvinnor får bara 80% av mannens lön, men de får ju sin egen lön också.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
Tyvärr ser jag ofta "feminismen" slå över. Det framställs viktigt att diskning och städning ska delas 50/50. Men det förutsätts ofta att "mannen" ska laga tegelpannor, köra släpkärran till tippen, fixa TV, bredband och skrivare som strular.

Männen har med feminismvågen redan i många fall lärt sig sådant våra fäder eller mor/farfäder inte "kunde" som att laga mat, tvätta, dammsuga. Laga en middag kan vara lika komplicerat som att backa med släpkärra, så det finns ingen ursäkt att inte båda kan lära sig båda saker.

Det underliga är att mycket av det som männen gör "kan" inte kvinnorna göra. Jag "kan inte" byta eluttaget, ställa in antennen, byta till vinterdäck, backa in med släpkärran osv. När en man försöker säga att han inte "kan" göra nåt så brukar det framställas att det inte alls är svårt. Detta är något som många kvinnor gör och som går mot det som borde vara feminism.

Om den ene inte vill lära sig ett antal saker så får man ta på sig nåt annat. Inte skylla på man inte kan det.
Ofta räknas dessa sällangrejor bort. Man byter inte tegelpannor varje vecka, backar inte med släpet varje vecka osv.

Jag tycker det är viktigt att tjejer idag lär sig alla saker, så det inte handlar om att de inte "kan" köra med släpvagn efter bilen utan "måste" diska. Liksom det är viktigt att killar lär sig sy i en knapp eller köra en tvättmaskin.

Så, tjejer, kvinnor - ta för er. Gör sånt som män typiskt gör om det är roligare och låt männen göra det tråkiga som att diska. Sen tror jag att de tjejer som hänger på byggahusforum kanske är något mer intresserade av sådana typiska mansgrejor än medeltjejen.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
Delar på alla kostnader för hem och hushåll rakt av 50/50 inga konstigheter.

Sen har vi våra egna kostnader för oss själva.

Haft så sedan dag 1. Var bara uppe på tal en gång om det var intressant med gemensam från frugan.

Jag tyckte det lät bra. Mycket skulle bli halva priset. Jag hade inköp för 6 miljoner direkt och bad henne swisha 3 miljoner så beställer jag direkt. Det var 10+ år sedan och inte en gång det har varit uppe igen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
U
kan kan tycka att det är rätt jämnt att fördela procentuellt efter inkomst. Men det finns ju en gräns också.

Min mamma och hennes nya så är det sjuk fördelning då han är välbetald inom IT och min mamma är frisör. Skulle de fördela procentuellt skulle hon i princip bo gratis, vilket inte heller känns riktigt rättvist. Så de delar 50/50
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
kan kan tycka att det är rätt jämnt att fördela procentuellt efter inkomst. Men det finns ju en gräns också.

Min mamma och hennes nya så är det sjuk fördelning då han är välbetald inom IT och min mamma är frisör. Skulle de fördela procentuellt skulle hon i princip bo gratis, vilket inte heller känns riktigt rättvist. Så de delar 50/50
Det tråkiga i en sån snefördelning av inkomst är att den med högre inkomst som då har mer marginal att röra sig med klarar av en vardag med höga utgifter och det är då lätt att den med lägre inkomst drar på sig onödigt stora fasta utgifter i form av t.ex. dyrare boende och bil än man annars skulle om båda hade samma låga inkomst.
Sen ska ju den som sett till att bygga en lönsam karriär få njuta av resultatet.
 
  • Gilla
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.