MathiasS MathiasS skrev:
När jag var barn plogade man villagatorna med väghyvlar. Idag finns det nog inga verksama i branchen som klarar av den bedriften. Iallafall inte i stockholm.
Grusvägarna ute skogarna där vi håller hus ibland får besök av en för att "sladda" vägen, även en väg som tillhör Trafikverket.
 
@
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte så praktiskt ta med sig på resande fot. Men om den var mycket mindre, med integgrerad touchpad och plats för att montera mobilen skulle det kunna vara ett alternativ till att ta med laptopen när man vill resa light. Funderat på att köpa denna just för detta.

[länk]

Edit: verkar finnas en del men svårt med nordisk layout

[bild]
 
  • Projicerat laser-tangentbord på bord, mobiltelefoner, teknikprylar, mörk inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nej fyfan. man vill ha fysiska knappar :D
 
  • Gilla
  • Älska
lera och 5 till
  • Laddar…
Vad är det för grej som projicerar kb? Känner den av var man trycker på nåt sätt?
 
J JohanLun skrev:
Vad är det för grej som projicerar kb? Känner den av var man trycker på nåt sätt?
Hjälpligt, ja. Det är laser, fungerar i princip som så att dina fingrar "bryter" laserstrålen, och kameran snappar upp det och gissar sig fram till vilken tangent du "tröck" på, med varierande resultat....
 
Mycket värt på den tiden.

/Höghus

Gammal hundra svenska kronor sedel med porträtt, vattenmärke, blått mönster, årtal 1965.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 13 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Mycket värt på den tiden.

/Höghus

[bild]
Ja, hundringarna jag fick av mormor och farmor varje jul och födelsedag räckte ganska länge när jag var en liten gosse på 70-talet och veckopengen från mor och far var en sedel av betydligt mindre valör. Gammal femkronorssedel från Sverige, 1966, med ett porträtt, ornamentering och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, hundringarna jag fick av mormor och farmor varje jul och födelsedag räckte ganska länge när jag var en liten gosse på 70-talet och veckopengen från mor och far var en sedel av betydligt mindre valör. [bild]
I min ungdom gick vi till banken & växlade till oss 20 nya 5: or, sen gick vi hem och limmade ihop ryggen på dem.
Med detta blädderblock gick man till affären för att handla. När det var dags att betala drog man upp blädderblocket och rev av valfritt antal 5: or.
Butikspersonalen brukade titta lite skeptiskt på en....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
HenrikHuslöse och 11 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Ja, hundringarna jag fick av mormor och farmor varje jul och födelsedag räckte ganska länge när jag var en liten gosse på 70-talet och veckopengen från mor och far var en sedel av betydligt mindre valör. [bild]
Min Veckopeng 1970!

Edit: Fast jag fick ibland släta/strukna 10-kronors-sedlar av mormor till jul och födelsedag. Det enda som hon nånsin gav mig.
 
Redigerat:
C
L lat skrev:
Med detta blädderblock gick man till affären för att handla. När det var dags att betala drog man upp blädderblocket och rev av valfritt antal 5: or.
Ha ha ha, läste om en kille i USA som hade beställt oskurna ark med dollarsedlar och tillverkat ett sådant häfte med perforering i ryggen. Jättekul tills FBI gjorde tillslag och haffade honom för sedelförfalskning, vilket tog ett tag att reda ut. 😆
 
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min Veckopeng 1970!
Tror jag fick 10:-/h på mitt första jobb utanför hemmet, 1970-71.
660:-/mån på första båten 1972 (16 år & mässkalle).
 
hsd
C cpalm skrev:
Ha ha ha, läste om en kille i USA som hade beställt oskurna ark med dollarsedlar och tillverkat ett sådant häfte med perforering i ryggen. Jättekul tills FBI gjorde tillslag och haffade honom för sedelförfalskning, vilket tog ett tag att reda ut. 😆
Over there klr de väl med sedelrullar
 
A
useless useless skrev:
Enligt SCB kostade en hyreslägenhet 65:- per kvadratmeter och år 1970. Vid samma tid var en genomsnittlig arbetarlön runt 35 000:- per år.
Det innebär att en lägenhet på t ex 70 kvadratmeter kostade 13% av lönen.
Stämmer inte. Kollade på SCB. Medianlönen för en arbetare med kollektivavtal 1970 var 24690 kr. Mao var det drygt 20% av lönen då. För en arbetare utan kollektivavtal var det 27%

https://share.scb.se/ov9993/data/historisk%20statistik/SOS%201911-%2FLöner%2FLöner%20privat%20sektor%2FLöner%20privat%20sektor%20%28SOS%29%201952-1990%2FLoner-privat-sektor-arbetare-1970.pdf
 
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vi sålde 1978 för 37.000:- . Helt vansinnig prisutveckling!
Räknar man bara inflationen sedan 1978 så borde den idag kosta 1,3 milj om den inte hade ökat alls i värde. Så kanske en dubbling av värdet för den som ägt sedan 1978.
 
"Ja jädrar" nu väcktes minnen till liv. Har gamla mynt och sedlar sparade, var det nu finns i gömmorna, utifrån samlande som barn tillsammans med min far. Vet att det finns ovikta sedlar men i mindre valörer, den minsta värd en krona,men tyvärr vältummad och tror att det kallades "ko tia".
Och så lite amerikanska dollarsedlar som man fick vid besök av amerikanska släktingar på 50-60 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.