kisumisu kisumisu skrev:
Jo jag tror också det. När man ser hur fort barnen skriver med mobiler och surfplattor.

Jag har också så svårt med det. Saknar min Nokia N900 och Sony Xperia mobil som hade fysiskt tangentbord. Föredrar att skriva med vanlig dator som har fysiskt tangentbord.[bild][bild]
Ja N900 var en bra mobil, har kvar min någonstans. Såg att man fortfarande håller liv i OSet
 
Maria T Maria T skrev:
Touchtangenter? Ett riktigt otyg, går varken att skriva snabbt eller "knappa/stansa" snabbt på. Eventuellt en generationsfråga.
Är det en generationsfråga, jag har gått över till att köra bankappen för att läsa in de ytterst få fakturor man får (ok, någon kräver inmatning).😉 Funkar att läsa av både från papper och bildskärm.
Men samtidigt "stansar" man ju mängder av data som släktforskare i t.ex. Disgen, just nu hjälps en bekant med allt i text-fil och ca 1500 personer. Men sedan kan någon annan få det i gedcom-format.
 
Jag använde min Desire Z ibland för att remota till min workstation och jobba lite på resande fot. Det fungerade hyffsat men upplösningen var lite för låg. Idag borde det fungera mycket bättre om man bara hade ett tgb
 
Maria T
A AndersS skrev:
Men samtidigt "stansar" man ju mängder av data som släktforskare i t.ex. Disgen, just nu hjälps en bekant med allt i text-fil och ca 1500 personer. Men sedan kan någon annan få det i gedcom-format.
Alla sökningar/slagningar en också gör som släktforskare - det blir faktiskt betydligt mer än vad jag först tänkte.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo jag tror också det. När man ser hur fort barnen skriver med mobiler och surfplattor.
Njae, jag är skeptisk. Ungarna kanske tror de är snabba, men det är antagligen bara brist på perspektiv.

Jay Leno lät ju två killar som vunnit en nationell tävling i att SMS:a fort tävla mot två gubbar som skickade morse. (Jag hittar inte hela segmentet bara själva tävlingsdelen)


Morse vann ganska behändigt. Och då sände de inte snabbt heller utan bara normalt kompetent.

Jag är övertygad om att pekfingervalsen aldrig kan slå att skriva med alla fingrarna, oavsett hur duktig man är att vricka tummarna.
 
  • Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag använde min Desire Z ibland för att remota till min workstation och jobba lite på resande fot. Det fungerade hyffsat men upplösningen var lite för låg. Idag borde det fungera mycket bättre om man bara hade ett tgb
Glöm inte att Android har stöd för tangentbord, mus, CD-läsare och diskettstation bara genom att ansluta dem via USB-kontakten.

Så om man vill är det en enkel sak att koppla in ett riktigt tangentbord för att kunna skriva snabbt och långt på sin mobiltelefon.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Glöm inte att Android har stöd för tangentbord, mus, CD-läsare och diskettstation bara genom att ansluta dem via USB-kontakten.

Så om man vill är det en enkel sak att koppla in ett riktigt tangentbord för att kunna skriva snabbt och långt på sin mobiltelefon.
Kanske finns ett tgb gjort för detta med plats för moblen etc :D
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske finns ett tgb gjort för detta med plats för moblen etc :D
Som sagt, detta inlägg är skrivet med trådlös mus och tangentbord.

Tangentbord, mobiltelefon med text, trådlös mus och USB-dongel på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Som sagt, detta inlägg är skrivet med trådlös mus och tangentbord.
[video]
[bild]
Inte så praktiskt ta med sig på resande fot. Men om den var mycket mindre, med integgrerad touchpad och plats för att montera mobilen skulle det kunna vara ett alternativ till att ta med laptopen när man vill resa light. Funderat på att köpa denna just för detta.

https://www.gpd.hk/gpdwinminisdfewr

Edit: verkar finnas en del men svårt med nordisk layout

Smarttelefon ansluten till ett fällbart Bluetooth-tangentbord på vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte så praktiskt ta med sig på resande fot. Men om den var mycket mindre, med integgrerad touchpad och plats för att montera mobilen skulle det kunna vara ett alternativ till att ta med laptopen när man vill resa light. Funderat på att köpa denna just för detta.

[länk]

Edit: verkar finnas en del men svårt med nordisk layout

[bild]
Bäst av allt är att det bara fungerar. Går blixtsnabbt och inga fönster visas som i Windows att ny hårdvara detekterats osv.

Har inte prövat fullt ut, men med thunderbolt-hubben på jobbet för våra bärbara datorer kan man ansluta skärm, tangentbord, nätverk och mus. Antar att en minnessticka också fungerar. 3,5" diskettstation vet jag fungerar, men varför kan man undra. 1,44 MB var användbart för 25 år sedan.

Något som är användbart är en nätverksadapter. Praktisk om man vill felsöka nätverket. Och en dörröppnare när man ringer sin internetleverantör, "Ja nätverket är nere, jag har tom försökt att få kontakt med min Android telefon via kabel, vad mer vill du att jag ska testa?"🤓
USB-C till Ethernet-adapter, gigabit-hastighet, svart, kundbetyg 4.6, pris 249 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bäst av allt är att det bara fungerar. Går blixtsnabbt och inga fönster visas som i Windows att ny hårdvara detekterats osv.

Har inte prövat fullt ut, men med thunderbolt-hubben på jobbet för våra bärbara datorer kan man ansluta skärm, tangentbord, nätverk och mus. Antar att en minnessticka också fungerar. 3,5" diskettstation vet jag fungerar, men varför kan man undra. 1,44 MB var användbart för 25 år sedan.

Något som är användbart är en nätverksadapter. Praktisk om man vill felsöka nätverket. Och en dörröppnare när man ringer sin internetleverantör, "Ja nätverket är nere, jag har tom försökt att få kontakt med min Android telefon via kabel, vad mer vill du att jag ska testa?"🤓
[bild]
Jodå det finns ju usb-c till A.
O ja det går ha minnesticka, köpte sjölv en sån adapter just kunna ansluta en helt vanliga usb stickor till mobilen.

Intressant att man kan köra även tangentbord och mus, måste testas 😂

Dock som sagt lite jobbigt bära med sig stor keyboard ⌨️

Några år sedan läste jag att det fanns plånboksfodral hållare med tangentbord, men som sagt svårt hitta med ÄÅÖ.
Sedan har jag för mig dessa anslöts med bluethoot dvs ännu en ny enhet som man måste ladda batteri på 😮‍💨
 
kisumisu
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag hittade min gamla Experia i en låda igår. Satte den på laddning, men tyvärr så hade kontantkortet, som satt i, passerat bäst före-datum( "numret är inte i bruk längre" sade en röst när jag försökte ringa till den). Kanske ändå bra att hålla batteriet laddat.
Bara fixa ett nytt kontantkort 😉
 
Jonas Persson
kisumisu kisumisu skrev:
Jodå det finns ju usb-c till A.
Titta på fotot ovan så ser du adaptern. Den är mycket större än den mörka trådlösa usb A sändaren som knappt syns.

Har ingen usb C sändare, bara A. Bäst är nog blåtand. Batteriet i ett tangentbord räcker länge.

Undrar om en webbkamera fungerar?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När jag var barn plogade man villagatorna med väghyvlar. Idag finns det nog inga verksama i branchen som klarar av den bedriften. Iallafall inte i stockholm.
Såg faktiskt en hyvlare i Tullinge häromdagen. Dom finns men är nog rejält ovanliga nuförtiden.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag hittade min gamla Experia i en låda igår.
De äldre Ericsson och Spectronic var så dyra, NMT, och gick vidare när jag bytte, men de här ligger i en låda och nyare modeller har skrotats. Kom på att jag även hade en Xperia före HTC på bild, undrar var den är?
Fem mobiltelefoner uppställda bredvid varandra, olika modeller och åldrar, teknologins utveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.