useless useless skrev:
Nätägaren kan ju sälja tjänsten till BRF'en?
Men då är väl vitsen med ett stort abonnemang i stort sett borta, det kan väl knappast bli billigare om nätägaren hanterar kundens undermätare än om dom skulle hantera sina egna mätare??
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Va! Är det sant?

Finns det en elnätsägare som sätter upp elmätare i en massa lägenheter men sen bara har ett enda abbonemang för hela huset?
Och sen även står för att räkna ut vad varje hyresgäst/BR-ägare ska betala?

Står ditt elnätsbolag även för att ta in pengarna på sitt konto och betala ut till fastighetsägaren sen, och ev inkasso/indrivning om pengarna inte kommer in?
Det är en kostnad för varje undermätare men den är lägre än en vanlig. Ur det perspektivet är det en vinst för lägenhetsinnehavarna.
Ja det är ju inte så mycket jobb eftersom det går automatiskt(-ish). Det är väl för att vara ”snäll” antar jag. Det är inte det konstigaste jag sett på företaget, tro mig 😅

Jag tror de driver mot föreningen som sen får driva in mot lägenheterna i de fallen. Tror det är undantag dock. De flesta har de nog så att de fakturerar lägenheterna och föreningen separat. Det är bara att föreningens mätarställning räknas av mot lägenheternas förbrukning.
 
E elmont skrev:
Som sagt högst konstigt och nått jag varken hört talas om eller själv upplevt. Ja inte att du jobbar hos en nätägare. Gemensamhets mätning med undermätare sätter man just för att det ska bli bara ett abonnemang som nätägaren behöver "bry" sig om och bara en mätare att läsa och fakturera.
Ja som sagt så är det inte det märkligaste jag sett på företaget heller…
 
G GA Anderson skrev:
Som privatperson kan de inte fakturera hur som helst i efterhand
De kan fakturera i alla fall ett år bakåt i tiden...
Det hände mig för ett antal år sedan när jag bodde i hyresrätt... Det uppdagades när jag flyttade till en annan lägenhet och jag fick en faktura.
 
Mikael_L
G GA Anderson skrev:
Som privatperson kan de inte fakturera hur som helst i efterhand
Om det går som ett brott, olaga krafavledning, så kommer kravet vara ersättning för skadan som elbolaget lidit, och det kan räknas hundra år bakåt i tiden.
 
Här i Västerbotten finns det vissa fastigheter som har gratis el, en kompensation för att det finns elledningar på deras mark eller liknande. Dom senaste åren önskar man ju att man hade ett sånt hus 😆
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Fri ström är ganska vanligt i fastigheter som ligger efter reglerade vattendrag. Det är en ersättning för att elbolagen utnyttjar den fallhöjd som finns inom fastigheten. Det brukar handla om några tusen kWh per år. Att det inte är mer beror på att då avtalen skrevs, "för hundra år sedan", var tusen kWh en mycket större del av en fastighets förbrukning än vad det är i dag.
 
H
E elmont skrev:
Fri ström är ganska vanligt i fastigheter som ligger efter reglerade vattendrag. Det är en ersättning för att elbolagen utnyttjar den fallhöjd som finns inom fastigheten. Det brukar handla om några tusen kWh per år. Att det inte är mer beror på att då avtalen skrevs, "för hundra år sedan", var tusen kWh en mycket större del av en fastighets förbrukning än vad det är i dag.
Finns faktiskt en del med väldigt höga frikraftsvolymer >50000 kWh och flera där all förbrukning är fri.
Det är tydligt att avtalen skrevs för längesedan och vissa var kanske bättre förhandlare eller hade större tur i hur avtalen formulerades.
Finns de som t.ex. har avtal som rör den fasta avgiften (årsavgift/abonnemang) där vissa har ett fast belopp att betala per år t.ex. 10 kr medans andra har en rabatt på 10 kr per år. 10 kr rabatt per år var kanske ok när det tecknades men är lite av ett hån i dagsläget.
 
  • Älska
Klass0n
  • Laddar…
En kompis har sitt gamla föräldrahem längs Ljungan och ett avtal sen älven dämdes upp som ger fri elektricitet "för all framtid". Med jämna mellanrum brukar nuvarande Statkraft försöka få avtalen upphävda eller tidsbestämda, men än så länge utan framgång.
 
H
H Hanssons1 skrev:
Bor i en bostadsrättsförening där el ej ingår.

Har bott i lägenheten sedan 2013 och aldrig betalat för någon el. Jag är ganska säker på att elnätsföretaget aldrig installerat någon anläggning hos mig när man drog in en ny serviskabel till fastigheten 2008.

Kan det vara så att varken fastigheten eller jag står för elen som förbrukas utan det går direkt på elnätsföretagets ledning och ej kan debiteras pga av ingen påkopplad anläggning?

Se bilden, verkar som att mätartavla finns utan att elnätsföretaget varit på plats och installerat mätare.

Vem betalar elen är min fråga?
Kom på det nu 10-11 år efter inflyttning eller har alltid vetat om att elen inte ingår?
 
F
H Hellplant skrev:
Enligt ellagen 9 kap. 10 § så är du skyldig att betala för den el du har förbrukat även om du inte har något avtal.
Enligt preskriptionslagen så preskriberas fordran som är äldre än 3 år enligt vad som skrivits tidigare i tråden. Det finns dock allmänna avtalsvillkor för nät (NÄT 2012K (rev 2)) och elhandelsbolag (EL 2012K (rev 2)) och i dessa står det att om fakturering helt har uteblivit och det står inom nät-/elhandelsbolagets kontroll så får fordringar äldre än 12 månader krävas in.

Så mitt råd är att du gör rätt för dig och kontaktar nätbolaget. Då det endast är nätägaren som får koppla in mätaren så känns det rimligt att anta att det ligger inom nätbolaget kontroll att du inte har fakturerats (om de inte har hindrats att komma åt och utföra arbetet förstås) och du bör inte kunna krävas på mer än 12 månaders förbrukning och har du tur så behöver du bara börja betala från det att de faktiskt kan mäta din förbrukning.
Med den tolkningen du gör, att det är 12 månader så förstår jag inte din rekommendation. Det värsta man råkar ut för är 12 månaders schablonförbrukning för en lägenhet, gissningsvis runt 3000-3500kWh och säkert nån rabatt på det. Hade detta hänt mig när jag var ung och bodde i lägenhet så skulle jag köra på så länge det gick, kom dom på det skulle jag vara så extremt oteknisk och obegåvad att klockorna gick baklänges om jag öppnade käften och jag hade absolut aldrig skrivit nåt inägg i nåt forum för att fråga vad andra tror och tycker att man skall göra...
 
F
useless useless skrev:
En kompis har sitt gamla föräldrahem längs Ljungan och ett avtal sen älven dämdes upp som ger fri elektricitet "för all framtid". Med jämna mellanrum brukar nuvarande Statkraft försöka få avtalen upphävda eller tidsbestämda, men än så länge utan framgång.
Fyfan vad han borde ha minat Bitcoin..... jag hade haft ett året runt uppvärmt garage OCH växthus. Direktverkande el till allt naturligtvis.
 
H
F fsn skrev:
Med den tolkningen du gör, att det är 12 månader så förstår jag inte din rekommendation. Det värsta man råkar ut för är 12 månaders schablonförbrukning för en lägenhet, gissningsvis runt 3000-3500kWh och säkert nån rabatt på det. Hade detta hänt mig när jag var ung och bodde i lägenhet så skulle jag köra på så länge det gick, kom dom på det skulle jag vara så extremt oteknisk och obegåvad att klockorna gick baklänges om jag öppnade käften och jag hade absolut aldrig skrivit nåt inägg i nåt forum för att fråga vad andra tror och tycker att man skall göra...
Nu är ju TS antagligen inte ung då hen har bott i bostadsrätten sedan 2013 och vet nu om att från och med nu så begår hen uppsåtligen ett brott. Att fortsätta nu och riskera bli ertappad och eventuellt identifierad genom denna tråden är inte så smart.
Elen som hen inte betalar för går antagligen som nätförluster vilket gör att det i slutänden läggs på övriga abonnenter hos nätägaren, förvisso en droppe i havet men varför ska andra betala för elen som man förbrukar?
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fyfan vad han borde ha minat Bitcoin..... jag hade haft ett året runt uppvärmt garage OCH växthus. Direktverkande el till allt naturligtvis.
Jag följde en fastighet på Hemnet för något är sedan som hade samma upplägg. Den hade friel upp till 60 000 kWh per år. Den drog iväg rejält i budgivningen och jag tänkte då att köparen kanske tänkte finansiera en del med att mina bitcoin. 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.