P Peter_Ker skrev:
Det är inte decimaler utan tusental. Decimal skriver man med kommatecken.
Och tusental anger man med mellanrum på svenska.

Punkt ska man inte använda här.
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Om man går genom livet utan att tänka fel ibland borde man sättas på piedestal och utnämnas till nationalhelgon 🙄
Jag försökte inte vara stöddig, tänkte bara att det var nåt nytt jag missat.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Punkt är okej i sverige. Men fördelen med mellanslag är att man slipper den här typen av missar. Det fungerar oavsett om punkt eller komma används som decimaltals avgränsning.
Punkt är inte OK i Sverige. Det skall vara mellanslag. Punkt är ett oskick som börjat sprida sig, och allt blir bara förvirrat. Hur skulle det se ut om alla körde sitt eget race? Vi har standarder för att det skall vara entydigt och alla skall förstå.
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 4 till
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
Punkt är inte OK i Sverige. Det skall vara mellanslag. Punkt är ett oskick som börjat sprida sig, och allt blir bara förvirrat. Hur skulle det se ut om alla körde sitt eget race? Vi har standarder för att det skall vara entydigt och alla skall förstå.
Tyvärr har jag kollat upp det, och USA kör faktiskt med världsstandarddagen samma datum som resten av världen.

Men ändå: världsstandarder är bra, låt oss alla skaffa varsin!
 
kashieda kashieda skrev:
Tyvärr har jag kollat upp det, och USA kör faktiskt med världsstandarddagen samma datum som resten av världen.

Men ändå: världsstandarder är bra, låt oss alla skaffa varsin!
Kan nog vara så att vi kör fel, men det är nog bra om vi alla gör likadant i Sverige, så att inte alla kör olika. Att köra med med komma som i USA, innebär att vi måste ändra vår decimalavgränsare också till punkt.

Det tog oss bra många decennier att byta måttsystem, så det lär bli förvirring utan dess like under lång tid om vi skulle ändra nu...
 
  • Gilla
-Björn- och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Se min Edit. Var iof debitkort
Jag skulle förvisso kunna betala 240 tusen med mitt bankkort (debEtkort) men jag har inte lika stor förtröstan på banken som du har så jag använder bara det kortet när jag handlar på COOP (ganska sällan). Annars använder jag enbart kreditkort eftersom jag bedömer chansen att stoppa en betalning som jag inte ville göra är större då.

Jag skulle förstås aldrig försöka få tillbaka dricks. Det vore oerhört småsnålt och ouppfostrat.
 
P
boihus123 boihus123 skrev:
Haha, antagligen genegaliskt, den ordern har nog sparat dem massor med pengar på sikt :D
Jag undrar om prisutvecklingen för toalettpapper har varit större än index på börsen.
 
P
F Freniño skrev:
Denna tråden han verkligen allt. Besserwissrar som ska ha rätt, hat mot Daniel, hånande av ts, Anders som ploppar in ser en chans att skriva "sosse", gissningar, snack om prislistor och vem som har längst snabel. Eller kabel var det. Vilken lördagkväll
Byggahus när det är som bäst! 😜
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Listpriset på Ahlsell! Helt normalt!
Om den här kommentaren var ett bidrag i mello hade jag gillat den 500 gånger. Den måste vinna årets kommentar här på BH!
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
De verkar ha problem med sidan för alla kablarna kostar minst 5-siffigt per meter 😂[bild]
Det är stor skillnad mellan komma och punkt i prisuppgifter.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kom att tänka på den här historien 😀
[länk]
De räknade ut att de sparade hundratusentals kronor på det! Varenda polis som varit till Hagfors i annat ärende har fått fylla bilen med papper och ta med tillbaka till sin station under alla dessa år!

Och det var inte en felskriven beställning, det var en inringd beställning. Att säga balar på hagforsdialekt låter som pallar på svenska.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
Vi har standarder för att det skall vara entydigt och alla skall förstå.
Jag trodde att det fanns många olika standarder för att alla skulle kunna välja den som passade bäst.
 
För några år sedan hade jag faktiskt drygt 500 papp på kortet. Hade sålt virke och eftersom jag skulle använda pengarna under året till grejor till gården, tallplantor, hantverkare etc så hamnade pengarna på kortkontot istället för skogskontot. Givetvis låste jag kortet för internethandel, skulle jag ha något på nätet så fick jag låsa upp, handla och låsa igen,, men jag blev också tämligen paranoid när jag använde kortet. Tittade mig över axeln,höll andra handen över knappsatsen och om folk stod för nära bad jag dem backa. Var väl en bra sak egentligen för även om slantarna numera är spenderade så sitter de förvärvade kortvanorna i.

För övrigt, om man skulle råka göra ett sådant felköp som 16 trummor kabel, finns det någon försäkring som täcker upp, drulle i hemförsäkringen t.ex.? Jag antar att det går att returnera om något sånt skulle hända men returen lär inte vara gratis.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
För några år sedan hade jag faktiskt drygt 500 papp på kortet. Hade sålt virke och eftersom jag skulle använda pengarna under året till grejor till gården, tallplantor, hantverkare etc så hamnade pengarna på kortkontot istället för skogskontot. Givetvis låste jag kortet för internethandel, skulle jag ha något på nätet så fick jag låsa upp, handla och låsa igen,, men jag blev också tämligen paranoid när jag använde kortet. Tittade mig över axeln,höll andra handen över knappsatsen och om folk stod för nära bad jag dem backa. Var väl en bra sak egentligen för även om slantarna numera är spenderade så sitter de förvärvade kortvanorna i.

För övrigt, om man skulle råka göra ett sådant felköp som 16 trummor kabel, finns det någon försäkring som täcker upp, drulle i hemförsäkringen t.ex.? Jag antar att det går att returnera om något sånt skulle hända men returen lär inte vara gratis.
Jag gissar att du hade en köpgräns för kortköp som var betydligt lägre än 500 000:- så även om täckning funnits hade det varit svårt att köpa något för de summorna av misstag.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.