Dig skulle jag inte vilja ha som granne.
Jag kan garantera att man kommer att få problem med grannrellationen om man följer det rådet.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dig skulle jag inte vilja ha som granne.
Jag kan garantera att man kommer att få problem med grannrellationen om man följer det rådet.
Du fattade väl att skadan redan var skedd. ”Grannrelationen” är redan körd när vissa gör som dom vill och det är tämligen många som struntar i lagen. Det är därför vi har lagboken, läs o följ. Man köper en fastighet, inte grannar, och dom byts ju dessutom.
 
Claes Sörmland
Jag tycker också de här tankarna om dubbla staket med ingenmansland emellan är en tokig idé. Inte heller har jag någonsin sett detta i villaområden. Och vem ska sköta det där ingemanslandet, snart står gräs och ogräs högt där och ligger emot staketen.

Sen är det svår med den kommunala byggnadspolitiken att få till insynsskydd i form av plank. Många politiker och medarbetare på bygglovsavdelningarna är skeptiska till plank och gillar öppen insyn mellan de boende och allmänheten. Man ska bo tillsammans och se varandra i grannskapet, bakom insynsskydd sker suspekta saker tänker dessa människor.

(I grund och botten är det en modernistisk politisk rörelse som har gripit tag i de som arbetar med samhällsbyggnad. Det är vattnet de simmar i.)
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Du fattade väl att skadan redan var skedd. ”Grannrelationen” är redan körd när vissa gör som dom vill och det är tämligen många som struntar i lagen. Det är därför vi har lagboken, läs o följ. Man köper en fastighet, inte grannar, och dom byts ju dessutom.
Så grannrelationen är körd för att det existerar ett gammalt staket mellan fastigheterna som varken TS eller grannen byggt?

Jag gissar att du i dina ögon enbart har hemska grannar. Det är dessutom normalt med staket i gränsen. Jag är glad att jag inte har dig som granne.
 
  • Gilla
RoAd och 11 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Man får inte bygga något ”på tomtgräns”. Gränsen är skyddad av mycket stark lagstiftning om ägande, underhåll osv. Den som uppfört; finns avtal i sak? Om inte kan ni upplysa om att ni kommer att följa er fastighets lagliga rätt i jordabalken.
Nej, det finns inget servitut som följer med fastigheten som rör staketet. Innebär egentligen inte det att båda är ansvariga för underhåll av staketet om det står på tomtgräns och inget servitut finns?
 
Claes Sörmland
S Shyvana skrev:
Nej, det finns inget servitut som följer med fastigheten som rör staketet. Innebär egentligen inte det att båda är ansvariga för underhåll av staketet om det står på tomtgräns och inget servitut finns?
Vad menar du med står "på tomtgräns"? Tomtgränsen har ingen yta så inget kan stå på det. Inte helt ovanligt är att staket vinglar lite fram- och tillbaka över fastighetsgränsen och därmed i olika delar är uppförd på två olika fastigheter.

Att utreda vem som äger vad här brukar vara svårt. I alla fall om de som uppförde staketet inte längre äger fastigheterna. Men om en tomt är omgivet av samma typ av staket och insidan dessutom pekar mot den tomten så kan man ju utgå från att staketet hör till den fastigheten.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Men...

Bygg ert staket? Sluta bry er om grannarnas staket. Ni har en markplätt, bygg där. Sluta bry er om era grannar. De gör vad de vill på sin tomt, precis som du gör på din.

Vad är problemet?
Visst kan man se det så! Men jag bryr mig om området, mina snart nya grannar och att det ska vara snyggt runt fastigheten och på tomtgränsen. Att ha två staket efter varandra kommer inte direkt vara snyggt eller resurseffektivt. MEN jag vill samtidigt utforska olika lösningar och ta reda på vilket ansvar vi har juridiskt. Att prata med grannarna om våra planer innan det är dags är inte direkt en last på något sätt. De har barn och kanske tycker att en högre spaljé är en god idé. 😊
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med står "på tomtgräns"? Tomtgränsen har ingen yta så inget kan stå på det. Inte helt ovanligt är att staket vinglar lite fram- och tillbaka över fastighetsgränsen och därmed i olika delar är uppförd på två olika fastigheter.

Att utreda vem som äger vad här brukar vara svårt. I alla fall om de som uppförde staketet inte längre äger fastigheterna. Men om en tomt är omgivet av samma typ av staket och insidan dessutom pekar mot den tomten så kan man ju utgå från att staketet hör till den fastigheten.
Jag förstår!

Deras tomt är omgiven av samma typ av staket, det pekar mot vår tomt och de behöver gå in på vår tomt för att underhålla staketet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker också de här tankarna om dubbla staket med ingenmansland emellan är en tokig idé. Inte heller har jag någonsin sett detta i villaområden. Och vem ska sköta det där ingemanslandet, snart står gräs och ogräs högt där och ligger emot staketen.

Sen är det svår med den kommunala byggnadspolitiken att få till insynsskydd i form av plank. Många politiker och medarbetare på bygglovsavdelningarna är skeptiska till plank och gillar öppen insyn mellan de boende och allmänheten. Man ska bo tillsammans och se varandra i grannskapet, bakom insynsskydd sker suspekta saker tänker dessa människor.

(I grund och botten är det en modernistisk politisk rörelse som har gripit tag i de som arbetar med samhällsbyggnad. Det är vattnet de simmar i.)
Jag har heller inte sett dubbla staket, så jag undrar vilka olika tänkbara lösnkngar det finns här.

Vi ska inte bygga plank, utan det blir stängsel eller spaljé fri från bygglovsplikt som inte täcker insynen.
 
H
G gaidin skrev:
Men...

Bygg ert staket? Sluta bry er om grannarnas staket. Ni har en markplätt, bygg där. Sluta bry er om era grannar. De gör vad de vill på sin tomt, precis som du gör på din.

Vad är problemet?
Det är bra om man pratar med sin granne, annars blir det snabbt osämja. Grannar som bara kör över blir inte populära i området och blir snabbt negligerade av grannarna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det är ju bara prata med grannen om planerna och vara lyhörda för deras önskemål. Att sätta sraket en bit in med någon omöjlig plätt mellan är kanske mest juridiskt korrekt men klart mest opraktiskt. Bäst är ju att komma överens om gemensamt staket. Sen får ni nog pynta själva då de säkert är nöjda som det är. Är det möjligt kan man ju även bo in sig lite innan man börjar bygga en borg. Då hinner ni känna lite på tomten och grannarna.
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Det här med "deras" staket står....
Det finns ju en hyfsad chans att det är "ditt" staket som står i tomtgräns...
Det måste ju vara det vanligaste sättet man delar av mellan två tomter på, förr innan folk blev så egoistiska och tänkte mest på sej själv, då satte man upp ett staket tillsammans och i samförstånd, det funkade ett par ägarbyten eller så till nya typen av husägare tar över och inte förstår gemensamt ägande eller underhåll.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Säker på att det bara är grannens staket? Staketet kan ju lika gärna tillhöra er till hälften.
 
Jag tycker en större fråga egentligen är vad ni tänkt uppföra för "staket" som ger insynsskydd men är bygglovsbefriat ? Runt 1,1m brukar kommunerna tillåta som mest eller bor ni en kommun som tillåter mer, mängden luft är oftast irrelevant.

Om ni inte får bygga ett högre staket är det ju en ickefråga?

Enda lösningen för att få bygglovsbefriat insynsskydd är buskar eller annan växtlighet, plank får bara uppföras lokalt vid uteplats.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Prata med grannen är enda vettiga lösningen. Du kan sätta upp ett staket en bit in på din tomt, men lämnar du minimalt utrymme till grannens staket kommer du dels få titta på ett staket som förfaller när grannen inte kan måla din sida av sitt staket; dels få fullt av ogräs som du inte kommer åt att ta bort på din tomt mellan staketen. Ska du sätta ditt staket så långt in att du kommer åt att gå emellan staketen och rensa / klippa så slösar du mycket tomtyta.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.