F
A AndersS skrev:
Utseendemässigt och att jag provkörde en Volvo 5-cylinders.
Och V4orna hade borrade Fordmotorer så man hamnade uppåt 1900-kubik , tror grundmotor var på 1840-kubik.
Kanske besvarat redan men V4 var typiskt en 1,5 liters motor på runt 65hk. Sista åren så fanns det en 1,7 på 90hk. Nån 1840cc har det aldrig suttit i nån Saab V4 original. Jag hade en bekant som hade en 1700cc som var masserad till 145hk och toklättad. Den var fantastisk.
 
F fsn skrev:
Kanske besvarat redan men V4 var typiskt en 1,5 liters motor på runt 65hk. Sista åren så fanns det en 1,7 på 90hk. Nån 1840cc har det aldrig suttit i nån Saab V4 original. Jag hade en bekant som hade en 1700cc som var masserad till 145hk och toklättad. Den var fantastisk.
Stämmer, när man byggde bilar för specialklassen användes Ford-motorer för att komma upp i volym och hk.
 
Fast saab 96 fanns aldrig med 1.7 liters motor officiellt. Det var en modell Sport och Rally byggde av delar på vanliga.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Då var bromsarna bytta även fram. 195Nm kändes inte så tokigt när man drog åt, däremot hade det inte varit roligt att få bort bultarna som satt där utan mina kompisar Ingersol och Rand. Då gick det plätt lätt. Bosch slagdragaren som jag använder till hjulen (370Nm lossningsmoment, eller vad var det nu?) hade absolut noll att hämta här.

[bild]
Har du någon kraftfull motor? Fick en tanke om att dom kanske har högre krav på modeller med mycket effekt.
 
F
S Stefan1972 skrev:
Fast saab 96 fanns aldrig med 1.7 liters motor officiellt. Det var en modell Sport och Rally byggde av delar på vanliga.
Fast det var väl så att precis alla V4 från 78-79 års modell hade 1700cc? Jag hade en tidig 70-talare och en 79-80 och den senare hade 1700cc
 
N Niq skrev:
Har du någon kraftfull motor? Fick en tanke om att dom kanske har högre krav på modeller med mycket effekt.
Inte speciellt, diesel 3liter, 230-320hk på denna modell beroende på turbokonfiguration. Men allt är ju rätt stadigt byggt på en tysk och hyggligt modern bil som väger drygt 2ton och som i detta fall har en dragvikt på 2500kg.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inte speciellt, diesel 3liter, 230-320hk på denna modell beroende på turbokonfiguration. Men allt är ju rätt stadigt byggt på en tysk och hyggligt modern bil som väger drygt 2ton och som i detta fall har en dragvikt på 2500kg.
A6 Allroad?
 
K Kane skrev:
A6 Allroad?
japp
 
galento
A AndersS skrev:
Stämmer, när man byggde bilar för specialklassen användes Ford-motorer för att komma upp i volym och hk.
Du rätta om jag har fel men har för mej hört att 2 liters Transitmotorerna var
eftertraktade V4,or , sålde en sådan motor för inte så längesen.
 
Hade en bekant som hade en Taunus 20M -64 med 2,3-liters V6-an (ur samma "familj") med 125 hästar.. den var rätt kul att köra ...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kanske besvarat redan men V4 var typiskt en 1,5 liters motor på runt 65hk. Sista åren så fanns det en 1,7 på 90hk. Nån 1840cc har det aldrig suttit i nån Saab V4 original. Jag hade en bekant som hade en 1700cc som var masserad till 145hk och toklättad. Den var fantastisk.
En av mina första bilar var en Ford 15m rs coupe 68-69 har jag för mig.
Samma v4 som jag har för mig hade lite fler hk än i saaben.
Inte min bil utan bild snodd på nätet.
Min var nylackerad och hade gått 6500 mil när den rullades, allt var inte bättre förr, rostdkyddet var obefintligt:) Klassisk bil, tvådörrars coupé, guld metallic, vitvägg däck, inomhus, samlarfordon, polerad finish, vintage design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Fast det var väl så att precis alla V4 från 78-79 års modell hade 1700cc? Jag hade en tidig 70-talare och en 79-80 och den senare hade 1700cc
nej de hade bara dubbelportsförgasare.
 
galento galento skrev:
Du rätta om jag har fel men har för mej hört att 2 liters Transitmotorerna var
eftertraktade V4,or , sålde en sådan motor för inte så längesen.
Fast det är den engelska essex motorn. Kan inte användas rakt av som ers för den tyska motorn. Finns inte en pinal som är lika och inte mot växellådan heller.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
japp
Misstänkte det. Jag är inne på min andra för jag behöver dragvikten på 2500 kg och ville inte ha något SUV-liknande när jag köpte första.
 
A Argastesnickaren skrev:
Min var nylackerad och hade gått 6500 mil när den rullades, allt var inte bättre förr, rostdkyddet var obefintligt:)[bild]
Då som nu var det en sak man bör sköta själv och inte förlita sig på fabrikens skydd allena. Fast nu får man väl inte ens göra det trots hur dåligt det ens vore från fabrik.

Föräldrarna lät tectyl behandla sin nya 626a direkt från bilaffären 1997 och flera upprepningar genom åren. Den bilen rullar än trots 42,000 mil och har mindre rost än min 10 år nyare 6a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.