L Liljeros skrev:
Det kan ju framstå med lite distans till det som att tidiga köpare av bilar på VAGs MEB-plattform varit nån form betalande försökskaniner/betatestare för en produkt som i vissa aspekter faktiskt varit undermålig.
Varför då? Det var ingen hemlighet vad vi köpte för två–tre år sedan. Knappast kan heller någon förvånas över att det sker teknisk utveckling.

Jag är nöjd med min ID4 från 2021. Jag gläds också åt att det kommer nyare och bättre modeller, av den liksom av andra bilar.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Men vissa saker utvecklas onekligen fort. För ett par tre år sen var ”snabbladdare” ofta en ensam 50 kW-stolpe, som antingen var ledig eller inte. Om batteriet förvärmde när man laddade vid en sådan och vad bilens max var, var inte så viktigt.

Nu stannar man inte gärna vid ett stopp med mindre än fyra stolpar, och 150 kW är det nya normala. Då kan man förstås vilja dra nytta av stolpens kapacitet, eller så förlikar man sig vid att man ändå aldrig haft så goda laddmöjligheter som nu.

Bara att välja mellan det halvfulla och det halvtomma glaset.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Är det vid körning eller generell förbrukning? Min bil drar drygt 25-30% mer vid kallt väder vilket också syns på mätaren med förbrukning runt 1,8-2kwh/mil istället för 1,4 på det varma halvåret. Detta stämmer dock ganska bra med batteriprocenten. Däremot räknar inte bilen in förvärmning och det tillämpar jag ganska frekvent på vinterhalvåret för att slippa sätta sig i kall bil, detta räknar dock inte Tesla in i bilens förbrukningssiffror, det gjorde inte heller min tidigare VW med bränslevärmaren så det kanske är så man tillämpar det i branschen
Om jag på sommaren kör för 1,8kWh/mil, och kan då konstatera att jag kommer en mil på 9% av batteriet (11 mil totalt).

Om jag kör samma hastighet vintertid så blir det 2,1-2,2 kWh/mil, och jag kommer naturligtvis kortare, men inte bara 15-20% kortare utan det blir ännu mindre.

Sänker jag hastigheten och kör så det går 1,8 kWh/mil (som på sommaren) så kommer jag inte heller 11 mil, utan är det hyggligt kallt kommer jag bara typ 9 mil.

Min slutsats är att:
* när det är kallt går bilen trögare av någon anledning och drar mer batteri
* när det är kallt så sugs batteriet ut snabbare, bara pga temperaturen, att bilen sen också kan dra mer, blir utöver detta.

Jag märkte det denna vinter, inte förra. Det har varit kallare denna vinter, och jag tror också att jag varit tvungen att vara iväg lite mer just när det varit kallt (inte kunnat styra bort de resorna).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Det var ingen hemlighet vad vi köpte för två–tre år sedan. Knappast kan heller någon förvånas över att det sker teknisk utveckling.

Jag är nöjd med min ID4 från 2021. Jag gläds också åt att det kommer nyare och bättre modeller, av den liksom av andra bilar.
Att med den nya generationen elbilar ladda i 50-60kW vintertid har skapat ganska mycket irritation hos VW/Enyaq ägare, detta är siffror man fick från dom lite enklare elbilarna typ Leaf och Renault Zoes tidiga modeller. Speciellt när samtliga likvärdiga konkurrenter som kom ungefär under samma period levererar i princip oförändrade siffror på vintern typ Ioniq 5/Ev6, Model Y och xc40/Polestar. Gällande den ganska höga förbrukningen har den ju en parhäst XC40/Polestar.

Snabbladdar man sällan vintertid så är det ju ett mindre problem men kylan gör ju att man behöver ladda oftare så långresa i -15 verkar av utsagorna på nätet kräva planering och tålamod.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sänker jag hastigheten och kör så det går 1,8 kWh/mil (som på sommaren) så kommer jag inte heller 11 mil, utan är det hyggligt kallt kommer jag bara typ 9 mil.

Min slutsats är att:
* när det är kallt går bilen trögare av någon anledning och drar mer batteri
* när det är kallt så sugs batteriet ut snabbare, bara pga temperaturen, att bilen sen också kan dra mer, blir utöver detta.
Ökat luft- och rullmotstånd.
Desto långsammare du kör, desto större andel av energin går åt till att värma kupen på vinterhalvåret.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack!
Ja, det ska bli kul att köra helt på el.
Nästa projekt blir att luska ut hur allt funkar, och skaffa en riktig laddbox 🙄

Samt fundera på om vi ska ta av wrappen så att den blir gul igen 🤔
Ja, fram med mer färgglada bilar!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag på sommaren kör för 1,8kWh/mil, och kan då konstatera att jag kommer en mil på 9% av batteriet (11 mil totalt).

Om jag kör samma hastighet vintertid så blir det 2,1-2,2 kWh/mil, och jag kommer naturligtvis kortare, men inte bara 15-20% kortare utan det blir ännu mindre.

Sänker jag hastigheten och kör så det går 1,8 kWh/mil (som på sommaren) så kommer jag inte heller 11 mil, utan är det hyggligt kallt kommer jag bara typ 9 mil.

Min slutsats är att:
* när det är kallt går bilen trögare av någon anledning och drar mer batteri
* när det är kallt så sugs batteriet ut snabbare, bara pga temperaturen, att bilen sen också kan dra mer, blir utöver detta.

Jag märkte det denna vinter, inte förra. Det har varit kallare denna vinter, och jag tror också att jag varit tvungen att vara iväg lite mer just när det varit kallt (inte kunnat styra bort de resorna).
Ökad förbrukning:
- luftmotstånd (luftens densitet är högre när det är kallt)
- Rullmotstånd (lite högre men beror främst på däck, underlag och tryck)
- Drivlineförlufter, kallare olja i diffen är lite trögare
- kupevärme
- varmhållning av batteriet

Minskad kapacitet:
- batteri, batteriets kapacitet minskar vid lägre temperatur. Hur mycket varierar men säg att du har 20kWh sommartid på 100% så kanske du bara får ut 15kWh vintertid. Detta skiljer enormt mycket beroende på batterikemi.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Samt fundera på om vi ska ta av wrappen så att den blir gul
Absolut! Tänk på hur många barn som får frislag på sina syskon när de skriker GUL BIL!*

*Känner inte ungjävlarna till leken Gul bil är det bara att beslagta deras telefoner. Jag tror den uppstår organiskt när man haft tråkigt i baksätet strax över två timmar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Har kört en utflykt idag, hade ju många funktioner i Passaten men Id4an har fått förbättrade varianter, mycket trevligt!

Skulle också stuva undan sommardäcken, visar sig att jag missat att de satt på nya winrun-däck, men det går ju att fixa.
Vad som är värre är att jag fått tre framhjul och ett bakhjul (8.5" resp 9" bredd).
Får se hur de hanterar detta 🤔
 
  • Ledsen
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Minskad kapacitet:
- batteri, batteriets kapacitet minskar vid lägre temperatur. Hur mycket varierar men säg att du har 20kWh sommartid på 100% så kanske du bara får ut 15kWh vintertid. Detta skiljer enormt mycket beroende på batterikemi.
Ja det är precis det jag menar att jag upptäckt.
Denna vinter, förra vintern tänkte jag aldrig på det. I min bil tror jag inte att det är så tydligt innan det blir -5gr eller lägre, typ ...
 
Nya ID.7 tourer.
200kw laddning och 685km wltp.
Blå bil parkerad utomhus nära stenmur och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Vill gärna ha en sen när den kommer med fyrhjulsdrift, men det är alldeles för dyrt.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
S
Man får ju hoppas att de lärt sig en del till den nya generationen elbilarna från VAG.
Men varför fortfarande bara 1200 kg dragvikt?

Alla med förmånsbil som skrikit efter en el-kombi kommer nu köpa ID.7 Tourer?

Den är mycket större än Passaten, 2 dm längre än en Passat. Men kommer att kosta 700 000kr?
Nästan 3 m axelavstånd. 3 cm kortare än min ”lilla” Ioniq 5.
 
ID7 Tourer är väl rätt riktning men inte hela vägen. Att t.ex. Model Y ändå har 400kg mer i dragvikt spelar nog en avgörande roll för en del. Det större batteriet är ett trevligt tillskott :)
Tror prisskillnaden mot Enyaq och Model Y är lite för hög så blir ingen raketförsäljning


Sen tycker jag den är lite ful med sin halvt odefinierade vågform på sidan. Kunde den inte varit som Passaten? Får se hur Audi A6 E-tron blir, den borde väl komma nu också?
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Man får ju hoppas att de lärt sig en del till den nya generationen elbilarna från VAG.
Men varför fortfarande bara 1200 kg dragvikt?

Alla med förmånsbil som skrikit efter en el-kombi kommer nu köpa ID.7 Tourer?

Den är mycket större än Passaten, 2 dm längre än en Passat. Men kommer att kosta 700 000kr?
Nästan 3 m axelavstånd. 3 cm kortare än min ”lilla” Ioniq 5.
Jag tror dom inte kommer lyckas fånga den stora massan av tjänstebilsförare. Den är helt enkelt lite för dyr när det finns en hel del alternativ runt 600
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.