M MagHam skrev:
Det blir jobbigt om/när det måste handikappsanpassas.
Vi känner oss alla pigga och friska, och ska minsann flytta till en smidig lägenhet när åldern kommer. Men så blir det inte alltid. Just saying.
Aahhh.... de e bara å lägga en ramp 😉
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
P
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det blir ju bra och utifrån sitter väl då alla dörrar på samma höjd men jag förstår inte hur och varför folks badrumsgolv blir så extremt mycket högre än golven utanför. 🤔😱
De flesta badrum jag bygger blir typ max 30mm högre och det beroende på att man numera nästan alltid lägger in elektrisk golvvärme så kabel och givaren ska täckas med flytspackel 17mm plus plattans tjocklek med fix 13mm.
Jag la vattenburen golvvärme så den bygger ytterligare lite till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
Det blir jobbigt om/när det måste handikappsanpassas.
Vi känner oss alla pigga och friska, och ska minsann flytta till en smidig lägenhet när åldern kommer. Men så blir det inte alltid. Just saying.
Finns inte ett badrum eller toalett du kommer in i med en rullstol här hemma. Alla dörrar är 70 cm breda. Har inga planer på att bo kvar när vi blir gamla. För stort, för många trappor och för mycket underhåll.
 
F
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Intressant att de ger anmärkning för de vet ju inte om fuktskyddet är uppvikt mellan platta och eklisten/tröskeln och är det de samt då minst 20mm från ovankanten på fuktskyddet/plattan till fuktskyddets nivå nere vid brunnen så är denna lösning godkänd.
Man måste alltså inte ha en snubbelkant.
Anmärkning är nog att ta i. Riskkonstruktion som kräver ytterligare undersökning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Jag la vattenburen golvvärme så den bygger ytterligare lite till.
Då förstår jag 👍
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
P
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då förstår jag 👍
Mätte på kul och från brädgolvet i hallen som är ungefär på samma höjd som golvspånet är det ca 40 mm till ovansidan av granitklinkret så ca 30 mm flyt totalt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Mätte på kul och från brädgolvet i hallen som är ungefär på samma höjd som golvspånet är det ca 40 mm till ovansidan av granitklinkret så ca 30 mm flyt totalt.
Det är ju absolut inte mycket med tanke på att ni har lagt vattenburen golvvärme.... snarare lite tänker jag för att man ska kunna få till ett fall mot brunnen samtidigt som slangen måste täckas också. ;)
 
P
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju absolut inte mycket med tanke på att ni har lagt vattenburen golvvärme.... snarare lite tänker jag för att man ska kunna få till ett fall mot brunnen samtidigt som slangen måste täckas också. ;)
8 mm slang så den bygger inte så mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
8 mm slang så den bygger inte så mycket.
Ok... ja det finns svar på det mesta. :)
 
R
Skogskatt Skogskatt skrev:
Hej,
Vi håller på att bygga badrum i ett mindre hus på gården. Nu när golvet är flyttspaklat med golvvärme blir höjdskillnad ganska stor. 50mm och sen behövs ju lite plats att vika upp tätskikt. Men hur gör jag bäst en nästan 60mm hög badrumströskel? Alla i affären är typ bara 25mm hög. Sätta en regel under tröskeln? 😅Har hittat en tröskelförhöjning men den är också 25mm så då hade det bara blivit 50mm ändå... hjälp?
Uppsök ett snickeri så gör de en tröskel i ek efter dina önskemål.
Gör inget lull-lull kladd.
 
Bruna och beige kakelplattor möter vid hörn med skarvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär gjorde vi i vår förra bostad - la en aluminiumlist och klinker istället för en traditionell trätröskel 😊 Funkade alla tiders då vi hade ett fall inåt mot badrummet så det var aldrig nån risk att vatten skulle riskera att rinna ut mot hallen (dusch och badkar låg dessutom en bra bit in i badrummet).
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Limskruvade en lagom hög regel. La mattan över och dolde med trekantslist. Funkar bra. Har inte mer än 60cm till golvbrunnen så behövde få upp nivån.
 
  • Grå matta och vit vägg med synlig skugga, inomhusmiljö, enkel inredningsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg och golv möts; grå matta, skugga, vit list, ljus och skuggspel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.