Jonas Persson
Mer om hålkort. Av en slump dyker denna serie med Karl Alfred upp. Det är ingen vanlig serie, han gör reklam för jobbet hålkortsoperatör. Ett tidsdokument.
Tidning med "Popeye", karaktärer i affärsmiljö, pratbubbla, serietidningskod, livlig färg, kontorskarriär tema, åldrad omslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Serie med bilder och texter förklarar jobbet som hålkortsmaskinoperatör. Arbetsmiljön, utbildning och arbetsuppgifter beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två seriestrippar, en informativ om datorteknik, en humoristisk med figurer och sprängning. Retrostil, vintagekänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Serie med illustrationer, datortidig era, humoristisk, utbildningsinnehåll om datoroperatörer, vintageöversikt av datorkarriärer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Serien fortsätter, men är mer allmänt hållen.

En detalj jag tror många glömt är att i datorernas barndom förberedde man informationen innan uppgiften gavs till datamaskinen. Räknestickan användes ibland för att förbereda materialet. Man såg inte ännu möjligheten att göra alla stegen i datorn.

Seriebild. Man utför beräkningar, relaterade till rymdforskning, innan datorens lösning. NASA-symbol, datum februari 1973.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man läser serien ser man att det då ansågs viktigt att man kunde skriva på en skrivmaskin. Minns när jag skulle börja gymnasiet i början av 80-talet och att det då fanns en tvåårig linje där man blev skrivmaskinsreparatör, det ansågs vara en väg till att arbeta med datorer. Låter helt galet idag och är en yrkesroll som försvann typ tio år senare.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Hela "serien"
Seriebild om tidiga datorer, programmerare och datorterminaler med bildtexter. Vintage, pedagogisk, datorhistoria från 1973.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Serieteckningar om programmering och systemanalys från en tidig era i datavetenskap, innehåller text och illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Seriebilder som beskriver karriärer inom systemanalys och aktuariearbete, med pratbubblor och karaktärer i kostym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
T
V videopac skrev:
Om jag nu minns rätt så följde det med ett mycket litet svart plastlås (inget lås, men såg ut som ett) med kombinationen på. Men jag kan minnas fel.
Det stämmer, det kunde sättas på nyckelknippan också.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
kisumisu
J JohanLun skrev:
Jag har faktiskt för inte så många år sen fått hotellnycklar utformade som hålkort. Det skulle inte förvåna mig om de fortfarande används på vissa hotell
13th Marine 13th Marine skrev:
Hålkort använder de fortfarande på nattågen 😅
Rätt häftigt ändå!

Jag kommer ihåg hål nyckelkorten från Finlandsbåtarna speciellt Viking Line. Sedan gick dom redan tidigt 90 tal över till engångskort "kartongbit" med magnetremsa.

Nu blir det här riktig utanför ämnet, men har en känsla att dessa hålkort användes inte så lång tid?
Råkade bara se på inspelat material från Viking Sally dvs det som blev senare Estonia.... Där fanns vad jag såg i videon vanliga nycklar!! Aldrig sett sådant i nån båt.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
... han gör reklam för jobbet hålkortsoperatör. Ett tidsdokument. [min kursivering]
Eller som det hette i Sverige: Stansoperatris.

(Nej, det fanns inga stansoperatörer, jaja, det kan ha funnits något enstaka unikum dådå.).

Jag är gammal nog att ha använt "stansa" istf. datainmatning precis innan det föll bort ur språkbruket.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Maria T
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eller som det hette i Sverige: Stansoperatris.

(Nej, det fanns inga stansoperatörer, jaja, det kan ha funnits något enstaka unikum dådå.).

Jag är gammal nog att ha använt "stansa" istf. datainmatning precis innan det föll bort ur språkbruket.
Fossilen (undertecknad) var så duktig på att "stansa", även kallat "dataregistrering" (inmatning) att hon faktiskt vunnit tävling i det! Jorå, sånt fanns, på arbetsplatser där det registrerades monstruösa mängder av siffror, i mitt fall IBM, Ericsson, LRF m fl. men även på mässor som riktade sig till konsultuppdrag och det var där jag vann.

Även om mina fingrar p g a artros tappat lite fart så är jag ännu en dj**el på att snabbt knappa på numeriskt tangentbord, och det kan ha undsluppit mig rätt nyligen en undran om folk som tycker det är svårt att föra in några OCR från räkningar en gång i månaden. Men, detta är min fallenhet och jag är korkad/okunnig på mycket annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
samordnarnoutlook.com och 13 till
  • Laddar…
kisumisu
Maria T Maria T skrev:
Men, detta är min fallenhet och jag är korkad/okunnig på mycket annat.
Säkert på touchknappar de sistnämda?

Själv har jag enormt svårt med dessa icke fysiska tangentbord. Behöver känslan annars blir det fel 🤔
 
Maria T
kisumisu kisumisu skrev:
Säkert på touchknappar de sistnämda?

Själv har jag enormt svårt med dessa icke fysiska tangentbord. Behöver känslan annars blir det fel 🤔
Touchtangenter? Ett riktigt otyg, går varken att skriva snabbt eller "knappa/stansa" snabbt på. Eventuellt en generationsfråga.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Maria T Maria T skrev:
Touchtangenter? Ett riktigt otyg, går varken att skriva snabbt eller "knappa/stansa" snabbt på. Eventuellt en generationsfråga.
Jo jag tror också det. När man ser hur fort barnen skriver med mobiler och surfplattor.

Jag har också så svårt med det. Saknar min Nokia N900 och Sony Xperia mobil som hade fysiskt tangentbord. Föredrar att skriva med vanlig dator som har fysiskt tangentbord. Uppfälld smartphone med fysiskt QWERTY-tangentbord och pekskärm. Xperia-märkning synlig. Röd och grå färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nokia N900 smartphone med glidande tangentbord, svart, stor pekskärm, äldre teknologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Fossilen (undertecknad) var så duktig på att "stansa", även kallat "dataregistrering" (inmatning) att hon faktiskt vunnit tävling i det! Jorå, sånt fanns, på arbetsplatser där det registrerades monstruösa mängder av siffror, i mitt fall IBM, Ericsson, LRF m fl. men även på mässor som riktade sig till konsultuppdrag och det var där jag vann.

Även om mina fingrar p g a artros tappat lite fart så är jag ännu en dj**el på att snabbt knappa på numeriskt tangentbord, och det kan ha undsluppit mig rätt nyligen en undran om folk som tycker det är svårt att föra in några OCR från räkningar en gång i månaden. Men, detta är min fallenhet och jag är korkad/okunnig på mycket annat.
Vi har precis lärt upp Azure ML agent att läsa in de olika fakturorna från våra leverantörer som bara kan skicka klassisk faktura. Vilket är förvånansvärt många så sent som 2024. Istället för att mata in manuellt behöver människan bara verifiera att agenten gjort rätt, vilket den snart gör 100 procent av gångerna.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo jag tror också det. När man ser hur fort barnen skriver med mobiler och surfplattor.

Jag har också så svårt med det. Saknar min Nokia N900 och Sony Xperia mobil som hade fysiskt tangentbord. Föredrar att skriva med vanlig dator som har fysiskt tangentbord.
HTC Desire Z 🥰
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
HTC Desire Z 🥰
Helt sjukt att det inte görs sådana mobiler idag. Tänk att ha sådan mobil men dagens kamera, minne, dualsim mm ❤️
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har precis lärt upp Azure ML agent att läsa in de olika fakturorna från våra leverantörer som bara kan skicka klassisk faktura. Vilket är förvånansvärt många så sent som 2024. Istället för att mata in manuellt behöver människan bara verifiera att agenten gjort rätt, vilket den snart gör 100 procent av gångerna.
Och snart ska AI ta över världen.... 😁
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jag hittade min gamla Experia i en låda igår. Satte den på laddning, men tyvärr så hade kontantkortet, som satt i, passerat bäst före-datum( "numret är inte i bruk längre" sade en röst när jag försökte ringa till den). Kanske ändå bra att hålla batteriet laddat.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.