A AndersS skrev:
Man tog den stora mac-klumpen och tangentbordet/mus, stoppade det i en stor väska om man behövde ta med den, "bärbart"😂 Vilken skillnad när sedan Mac Powerbook kom i början av 90-talet.
Den första bärbara som jag hade tillgång till var denna DOS-maskin, men tung, akustiskt modem och 8088a.
[bild]
Typ den där modellen hade min mamma, använde den för mitt specialarbete på gymnasiet
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Förr i tiden räckte det Fastmonterade Cykellås….som ej var säkerhetsklassade eller godkända av Försäkringsbolagen😉
[bild]
Dom där hade jag glömt. Visst är det någon sorts kombinationslås? Två gånger åt höger, en åt vänster och sen upp så öppnade sig låset.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dom där hade jag glömt. Visst är det någon sorts kombinationslås? Två gånger åt höger, en åt vänster och sen upp så öppnade sig låset.
Jo, så har jag för mig att man gjorde 👍
 
F
M Myckling skrev:
Dom där hade jag glömt. Visst är det någon sorts kombinationslås? Två gånger åt höger, en åt vänster och sen upp så öppnade sig låset.
Jo, men det var (självklart) inte samma på alla..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det var nog inte så många kombinationer, jag har för mig att det var åt tre håll, dvs först några åt höger, sen några åt vänster och slutligen några åt höger igen.

Och jag tror antalet tryck var typ 1, 2, 3, 4 eller 5 st
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Höghus Höghus skrev:
5 Mb data i form av 62500 hålkort.
För er som är för unga för hålkort är det alltså rektangulära papperskort med stansade hål (eller inte hål) som motsvarar ettor och nollor på en hårddisk eller cd/dvd.

/Höghus

[bild]
Det närmast jag kommit hålkort är den här tvättmaskinen.

Industriell tvättmaskin, kontrollpanel, varningsskylt, startknappar, vred, temperaturindikatorer, tvättinstruktioner, FL 124.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre tvättmaskin, reglage och knappar, inbyggd i köksskåp, vitvaror, hemmiljö, tvättinstruktioner, sladd hänger, retro design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det närmast jag kommit hålkort är den här tvättmaskinen.
Jag har faktiskt för inte så många år sen fått hotellnycklar utformade som hålkort. Det skulle inte förvåna mig om de fortfarande används på vissa hotell?

När jag var liten fick jag ibland hålkort att rita på, ofta nya men ibland använda.

Jag minns också nån gång min pappa visade mig hur man startade deras gamla dator på jobbet, troligen minns jag detta eftersom jag i efterhand intresserat mig för datorer, jag misstänker att jag DÅ var för liten för att verkligen vara intresserad - men teknikintressead har jag alltid varit så helt omöjligt är det inte...
Man började med att fippla med ett par brytare och lytsdioder, sen drog man i (tror jag) en pappers-hål-remsa, därefter TROR jag man kunde starta typ en magnetbandspelare, men sista steget var iallafall hårddiskar där själva diskarna var som ostkupor man kunde ta loss från en tvättmaskinsstor läsare. Så minns jag det iallafall... Vi hade en sån där hårddisk (alstå inte läsaren utan bara en (eller flera) lösa diskar) på vinden fram till 90-talet när mina föräldrar flyttade till mindre boende, då försvann den - kastades kan man anta. Jag minns också skrivaren som skrev jäkligt snabbt, också stor som en tvättmaskin eller större och så var det ett (om jag minns rätt) snabbt roterande band och sen skrev den ut (på pyjamaspapper) utskrifter som kändes som den kunde skriva i princip en rad i taget, tror det tog ett varv för bandet (och det gick nog på nån sekund) för att skriva en hel rad på skrivaren.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Hålkort använder de fortfarande på nattågen 😅
 
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Jag minns också skrivaren som skrev jäkligt snabbt, också stor som en tvättmaskin eller större och så var det ett (om jag minns rätt) snabbt roterande band och sen skrev den ut (på pyjamaspapper) utskrifter som kändes som den kunde skriva i princip en rad i taget, tror det tog ett varv för bandet (och det gick nog på nån sekund) för att skriva en hel rad på skrivaren.
Tror du tänker på en IBM 1403 kedjeskrivare. Bandet är en kedja med alla tecken, Vid varje position finns det en hammare som slår till när rätt tecken passerar. Inom loppet av ett varvs rotation hos kedjan trycks en hel rad på papperet
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
F
Som sparare hos Nordea eller rättare sagt Posten eller Postbanken (tidigt 70-tal) använde man ett form av hålkort som man hade en bunt av hemma när man skulle ta ut kontanter från sitt konto. Det var förstansat men man fyllde i summan själv. Inget idiotsäkert system.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror du tänker på en IBM 1403 kedjeskrivare. Bandet är en kedja med alla tecken, Vid varje position finns det en hammare som slår till när rätt tecken passerar. Inom loppet av ett varvs rotation hos kedjan trycks en hel rad på papperet
[media]
Exakt, något liknande detta. Min minnesbild var att utskriften var långt snabbare men det kanske är för att jag ställde det i relation till andra "matrisskrivare" jag sett som skriver ut väldigt långsamt.

Min första dator var en Apple II som köpts in på prov på farsans jobb, de hade några andra mini / mikrodatorer som kom hem på prov. Ganska snart efter IBM PC lanserades tror jag alla andra datorer ganska snabbt "skrotades". Jag skulle tro det var ungefär då denna Apple II kom hem till oss... IIan hade en "silenttype" skrivare som skrev ut på termopapper. Datorn är för länge sen borta, men jag tror boken med basic-program man kunde skriva in själv jag fick till datorn finns kvar.

Hemdatorrevolutionen skedde nog ungefär 1983 bland mina skolkamrater. De flesta tror jag hade en C64. Några tidiga hade VIC20 eller ZX81. Någon hade säkert dator lite tidigare. Vi hade "terminal" flera år tidigare. Gick att spela sänka skepp. Via telefon.

Men... Vår lokala mack hyrde ut...
330px-Vectrex-Console-Set.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Vectrex

och MovieBox!
R.eb30ac8b2d1166efdb2cc23c037d6ff9

Det är nåt att minnas det! :)
 
  • Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Många automatvävstolar styrs fortfarande med hålkort.

Jag har en hålkortsstyrd stickmaskin på hyllan bak i lidret.
 
Det var roligare förr!
Försök det här med din bläckstråle/laser skrivare eller SSD 🤓




Steg motorer är "da shit"
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
utskriften var långt snabbare men det kanske är för att jag ställde det i relation till andra "matrisskrivare" jag sett som skriver ut väldigt långsamt.
1200 rader per minut var "standard" så du minns rätt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var nog inte så många kombinationer, jag har för mig att det var åt tre håll, dvs först några åt höger, sen några åt vänster och slutligen några åt höger igen.

Och jag tror antalet tryck var typ 1, 2, 3, 4 eller 5 st
Om jag nu minns rätt så följde det med ett mycket litet svart plastlås (inget lås, men såg ut som ett) med kombinationen på. Men jag kan minnas fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.