D Daniel 109 skrev:
Ibland skriver du så olika från inlägg till inlägg att det känns som att det är flera personer bakom inläggen.
Kan du ge ett exempel på när det hänt. Dvs peka ut två inlägg när jag säger något som inte är konsistent mellan inläggen.

Du borde misslyckas. Men jag är öppen för att jag kan ha formulerat mig någon gång så att det går att tolka som motstridigt. Och då är jag nyfiken på var så jag kan undvika det i fortsättningen.
 
Ja, jag kannge exempel. Den här gången tänkte jag på de två föregående inläggen från dig. Där du först säger att det skulle behövas en tidsmaskin, för att i nästa inlägg visa tecken på att förstå hur det fungerar på spotmarknaden.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag kannge exempel. Den här gången tänkte jag på de två föregående inläggen från dig. Där du först säger att det skulle behövas en tidsmaskin, för att i nästa inlägg visa tecken på att förstå hur det fungerar på spotmarknaden.
Du glömde ta med hur de var motsägelsefulla.

Om du läser inlägget med tidsmaskin. Och så betänker du att jag inte där beskriver dagens läge, utan svarar på vad som står i det jag citerar, så kanske det inte är så motsägelsefullt längre.

De båda inläggen handlar om olika saker.
 
D daVinci skrev:
Den är väl på god väg.

Nu blev det nog ett kausalitets-fel här. Det är inte riktigt så att ett vattenkraftsbolag först kan titta vilket pris det blev. Sedan ta en tidsmaskin tillbaka i tiden och lägga bud.

Jag säger inte att vattenkraft har en dålig eller bekymmersam sits. Jag säger att vindkraft och vattenkraft är i liknande sits om dom vill hedga sin produktion full ut. Verkar som de flesta inte förstår vad det betyder.
Det behövs väl ingen tidsmaskin för att göra en elprisprognos? Och varför behöver man hedga när man nästan alltid kan hitta tidpunkter för mest lönsam produktion?
 
Man har långa kontrakt för att få en säker inkomst även om priserna skulle dyka fullständigt. Du kan ju ändå styra din produktion som du vill.
 
D Daniel 109 skrev:
även om priserna skulle dyka fullständigt
Känns ju inte direkt som detta är ett stort långvarigt problem, utan med dagens elhandel & prisbilder kan dom nog sitta lugna i båten.
 
K karlmb skrev:
Det behövs väl ingen tidsmaskin för att göra en elprisprognos?
Nej, inte för att göra en prognos. Rimligen har ingen påstått det heller.

Men för att göra det du skrev, behöver man en tidsmaskin.
K karlmb skrev:
Och varför behöver man hedga när man nästan alltid kan hitta tidpunkter för mest lönsam produktion?
Man hedgar för att man vill ha en fast inkomst.

Och eftersom frågan handlade om att ha en så fast inkomst som möjligt så blir det lite irrelevant att tala om att ha en rörlig men lönsam intäkt.
 
D Daniel 109 skrev:
Man har långa kontrakt för att få en säker inkomst även om priserna skulle dyka fullständigt. Du kan ju ändå styra din produktion som du vill.
Hur stor andel av produktionen säljer du då med långa kontrakt till fast pris?

Och hur hanterar du variationerna i produktionen då?

(Märker du inte att det är precis de frågorna som vindkraftsbolagen har).
 
J jawen skrev:
Känns ju inte direkt som detta är ett stort långvarigt problem, utan med dagens elhandel & prisbilder kan dom nog sitta lugna i båten.
Vattenfall håller inte riktigt med.
På torsdagen var det dags för svenska statens största företag, helägda Vattenfall, att lämna kvartalsrapport. Och efter en storförlust på grund av en stor nedskrivning under andra kvartalet blev det åter en jätteförlust under tredje kvartalet. Denna gång hänvisar Vattenfall främst till lägre elpriser.
 
Jag blir inte klok på om du är korkad eller trollar. Så jag vet inte riktigt hur jag bör svara på den typen av frågor.
 
D daVinci skrev:
Vattenfall håller inte riktigt med.
Vi diskuterade vattenkraftsproducenter som var ett följdsvar i DEN diskussion.
K karlmb skrev:
Öh? Hur menar du att det försämrar läget för en vattenkraftsproducent? Som sagt är det perfekt att kunna dra ner produktionen när priset är lågt, för istället producera mkt när det är högt. Menar du att vattenkraftproducenter inte gör så?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag blir inte klok på om du är korkad eller trollar. Så jag vet inte riktigt hur jag bör svara på den typen av frågor.
Frågorna på ditt inlägg var självklara givet diskussionen.
Rimligen borde du ha tänkt ut svaren, redan innan du skrev inlägget som ledde till frågorna.

Menar du att du är svarslös på de självklara frågorna?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur stor andel av produktionen säljer du då med långa kontrakt till fast pris?

Och hur hanterar du variationerna i produktionen då?

(Märker du inte att det är precis de frågorna som vindkraftsbolagen har).
Kollar man på Vattenfall så har de prissäkrat drygt 50% i norden för kommande år. Det är något lägre än tidigare år, med mellan 55 och 70%. Då inkluderar det alla kraftslagen i Norden, och det skulle ju kunna indikera att vindkraftprojektörer som glatt PPA:ar 75% på 20 år är en smula äventyrliga...
D daVinci skrev:
Vattenfall håller inte riktigt med.
Tredje kvartalet var det till stor del att framtida kontrakt som uppvärderats kraftigt under 2022 (och därmed ledde till stor vinst under vissa kvartal där) nu fallit i värde för att el- och bränslepriser gått ner. Sen eftersom de inte prissäkrar hela produktionen så tjänar de förstås mindre på den överskjutande delen, men totalt gick de ändå plus ca 10 miljarder för året vilket var bättre än 2022.
 
D daVinci skrev:
Men för att göra det du skrev, behöver man en tidsmaskin.
Nej. Man bara slutar ge bud i marknaden under en viss nivå.
D daVinci skrev:
Man hedgar för att man vill ha en fast inkomst.
Och varför vill man det ifall man vet att man tjänar mer pengar på hela säsongen?
Bara fattiga köper grejor på avbetalning.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vattenfall håller inte riktigt med.
Jo, de gjorde bort sig medan andra tjänade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.