Precis, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
http://www.sp.se/sv/Sidor/default.aspx
Jag hittade lite info om radon och lite om husgrunder i allmänhet, dock inte något som nämner sambandet mellan dessa.

Jag har däremot fått ett certifikat utfärdat från SP, gällande Myresjöhus radonsäkra grund.
Vad säger din husleverantör?
 
Vi kör med slangar under grunden. Vår grund var tyvärr inte radonsäker i sig så vi fick ta den vanliga rörmetoden. Har inte läst något om de nya rönen men om du har någon länk får du gärna vidarebefodra!
 
I och med att jag inte lyckats hitta något på nätet än så kan det ju vara så att jag är ute och cyklar. Men kommunkillen som ledde byggsamrådet verkarde också ha hört något åt det hållet men att han inte kände till detaljerna i problematiken.

I vilket fall verkar det ju som en tät grund är nyckeln.

Några åtgärder som jag funnit på nätet:
*Balanserad ventilation (vilket var namnet under vilket som Sjödalshus kunde erbjuda FTX) skall förbättra läget, Inte lika stort undertryck i huset som med frånluftsvärmepump och självdragsventiler som folk tenderar vilja stänga igen när det blir för kalt. *Uteluft in till kamminen reducerar också undertrycket i huset när man eldar.
*Dubbla armeringsmattor och tjockare betongplatta 20cm reducerar sprickrisken i betongen
*Betongkvalitet minst K30 och vibrerad
* Det lär finnas tjockare täta mattor att lägga mellan cellplastisoleringslagren
* ordentlig tätning mellan kantbälkar och väggar.
*ordentliga tätningar av alla genomföringar genom grunden
* rören under grunden som man kan ansluta fläkt till ifall problem uppstår som skapar ett undertryck under huset så man inte får en tryckskillnad som drar/trycker in markluften i huset ifall grunden läcker.


En tanke är ju att det kan vara så att rören under drar in fukt och kalluft under grunden vilket kanske inte är optimalt?

Sedan är frågan hur paranoid man skall vara och satsa när markradonet bedöms vara litet eller normalt i området (samtidigt ska ju fluktuationer kunna vara rätt stora även lokalt).

Någon som har koll på ifall jag är ute och cyklar?
 
Kolla på Radonsug på nätet så tror jag att du får lite råd.
 
Enligt inlägg i Alsike-gruppen på facebook så är kontraktl nu skrivet på både en jourbutik och en pizzeria :)
 
Underbart! Pizza som är min livspassion! Hoppas bara att det blir lite mer fokus på kvalitet och inte bara vanligt sunk med burkchampinjoner.
 
Allt bättre än felix frysta capriciosa är ett pluss för mig :).
 
hej, vad gick era "kalas" på totalt med allt..?? Är sugen på att bygga i alsike, skulle vara kul med lite pris ex. på några hustyper.
 
Inflytt först till midsommar och har inte ens gjutit grunden än så har ännu ingen garanti för att vi kommer att hamna inom budgeterade 3.5Mkr, men det ser OK ut så långt. Bygger Sjödalshus på ca 170 kvadrat uppdelat i två våningar.
 
Vi kommer också att landa på samma nivå. Vi bygger med Götenehus, totalentreprenad, 1,5-planshus på 190 kvm. Vi kommer dock att göra rätt mycket på övervåningen själva och räknar med att kunna komma ner lite i pris. Vi har inget garage men i priser ingå alla våra tillval. Kostnad för huset ovan grund är ca 2 MSEK inkl. våra tillval och snickarfärdig sprutisolerad övervåning.
 
vad gick er tomt på? kvm? fick ett pris på 975000 för 833kvm, tycker det låter dyrt..
 
870 kKr för 1456kvm hörntomt på bra mark och då ingick fjärrvärmeinstallation (inkl växlare) och V/A anslutning.
 
lät ju som ett bra pris.. var det kommunen som sålde dessa tomter?? eller hur funkar det när tomter släpps i området?
 
http://www.alsikebolaget.se/
det kommunala Alsikebolaget sköter försäljningen av tomter. I de två etapper som det släppts tomter hittills har det varit fasta priser och först till kvarn efter ett visst klockslag. Verkligen huggsexa om tomterna. Sist lär samtliga 27 tomter varit uppbokade efter 1.5h. Sedan förefaller dock en del dragit sig ur eller sålt vidare.

Gör en intresseanmälan eller hör efter med Rolf eller Marie på Alsikebolaget.
 
kollade in deras hemsida och det verkar ju komma upp den ca 50-100 tomter mittemot alsike skolan där de håller på att avverka skog. Men vet ju aldrig när de släpps, det kan ju ta ett tag tills de fått ordning på allt. så får väl se hur vi gör, men på tisdag ska vi bestämma om vi ska ha tomten nere i brännkärr..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.