R Rkarlsson skrev:
Då följer du förhoppningsvis upp all mat du köper. Som om du väljer sojabönor en dag och verkligen undviker det från sydamerika. Inte bara för skogens skull utan att det används så otroligt mycket gifter vid odlingarna. Men det har du koll på :)
Nej jag är inte perfekt. Följer inte upp allt i detalj. Missar säkert en hel del. Vissa saker är väldigt lätt att välja bättre alternativ till.
Men jag försöker tänka på miljö och hållbarhet och att dom som producerar saker och mat ska ha rimliga villkor. Garanterat köper jag också sådant som är producerat under dåliga villkor
 
N Niq skrev:
Nej jag är inte perfekt. Följer inte upp allt i detalj. Missar säkert en hel del. Vissa saker är väldigt lätt att välja bättre alternativ till.
Men jag försöker tänka på miljö och hållbarhet och att dom som producerar saker och mat ska ha rimliga villkor. Garanterat köper jag också sådant som är producerat under dåliga villkor
Köper du mat som är producerad i sydamerika och just sojabönor så bör du nog inte påstå att du försöker.
Just den produktionen är ju riktigt miljövidrig, giftig och dödar just djur och natur :p

Sånt tänker inte folk på.
Jag kan tycka att hela miljösnacket är hyckleri. Ta tex maxi i min stad, de bläffsar på om att äta lokalt och allt annat skit.
Men sparris från brasilien eller var de kommer ifrån och svindyrt det ligger på hyllan. När vi har en stor sparrisodlare mindre än 15 minuter från butiken.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Köper du mat som är producerad i sydamerika och just sojabönor så bör du nog inte påstå att du försöker.
Just den produktionen är ju riktigt miljövidrig, giftig och dödar just djur och natur :p

Sånt tänker inte folk på.
Jag kan tycka att hela miljösnacket är hyckleri. Ta tex maxi i min stad, de bläffsar på om att äta lokalt och allt annat skit.
Men sparris från brasilien eller var de kommer ifrån och svindyrt det ligger på hyllan. När vi har en stor sparrisodlare mindre än 15 minuter från butiken.
Jag kan berätta vad jag vet. Tofun vi köper är tillverkad i Nederländerna med enligt dom soyabönor som kommer från ekologisk odling. Jag har inte gått igenom deras leverantörer och rett ut varifrån allt innehåll kommer.

Köttersättningen vi köper är tillverkad av ett finskt företag som säger att deras råvaror är från Finland eller andra delar av Europa. Nej jag har inte gått igenom och följt upp deras leverantörer för att se om det stämmer.
 
N Niq skrev:
soyabönor som kommer från ekologisk odling.
Det måste ju vara ett problem i sig för veganer, tänker jag. Ekologisk odling använder som bekant inte konstgödsel, utan är beroende av naturgödsel. Så det måste finnas en efterfrågan på djurhållning för att din mat alls ska gå att framställa.

Att kalla det hållbart att bara befatta sig med ena halvan av den ekvationen förstår jag inte. Men jag förstår å andra sidan inte dem som menar att ekologiskt är hållbart heller.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag kan berätta vad jag vet. Tofun vi köper är tillverkad i Nederländerna med enligt dom soyabönor som kommer från ekologisk odling. Jag har inte gått igenom deras leverantörer och rett ut varifrån allt innehåll kommer.

Köttersättningen vi köper är tillverkad av ett finskt företag som säger att deras råvaror är från Finland eller andra delar av Europa. Nej jag har inte gått igenom och följt upp deras leverantörer för att se om det stämmer.
De kan väl vara trevligt och veta att du inte bidrar till skogsskövlingen och spridning av massor av gifter som förstör miljö och liv.
Soyabönor med ekologiskt verkar enl jordbruksverket gödslas med gödsel från djur oftast. så vegetarian =)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det måste ju vara ett problem i sig för veganer, tänker jag. Ekologisk odling använder som bekant inte konstgödsel, utan är beroende av naturgödsel. Så det måste finnas en efterfrågan på djurhållning för att din mat alls ska gå att framställa.

Att kalla det hållbart att bara befatta sig med ena halvan av den ekvationen förstår jag inte. Men jag förstår å andra sidan inte dem som menar att ekologiskt är hållbart heller.
Troligen har du helt rätt i det. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det finns något alternativ.
Hållbarhet är svårt och att vara extrem åt ena hållet är sällan lyckat.
Jag är också osäker på om det finns tillräckligt med odlingsbar mark för att hela världen skulle kunna leva helt veganskt. Visserligen påstås det från en del källor att om man odlade all den mark som används som betesmark idag så skulle det räcka. Men då ska det istället skickas varor hit o dit vilket inte heller är utsläppsfritt.

Så nog finns det problem hur man än gör
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ekologiskt är ju bevisat dåligt för miljön och klimatet, eftersom det är mindre effektivt och leder till att större ytor tas i anspråk. Dock så minskar det mängden gifter man får i sig själv, men inte hållbart som system för hela världen enligt vad jag läst.
Så att äta ekologisk är en ganska egoistisk handling. Men mycket möjligt att ekologisk vegetarisk kost skulle ha lägre miljöpåverkan än icke ekologisk animalisk kost, har inte grävt djupare i det.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
K
A ajn82 skrev:
Ekologiskt är ju bevisat dåligt för miljön och klimatet, eftersom det är mindre effektivt och leder till att större ytor tas i anspråk. Dock så minskar det mängden gifter man får i sig själv, men inte hållbart som system för hela världen enligt vad jag läst.
Så att äta ekologisk är en ganska egoistisk handling. Men mycket möjligt att ekologisk vegetarisk kost skulle ha lägre miljöpåverkan än icke ekologisk animalisk kost, har inte grävt djupare i det.
Källa ?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
K Krux skrev:
Källa ?
Trodde det var allmänkunskap, men här är första länken från Google
https://www.forskning.se/2021/12/21/ekologisk-odling-inte-alltid-battre-miljon/

Resultaten tyder på att ekologisk odling ger ökad biologisk mångfald, mindre näringsläckage (läs om näringsläckage längre ner) och lägre utsläpp av växthusgaser när man mäter miljöpåverkan per hektar åkermark. Men om man istället utgår ifrån hur mycket mark som krävs för att producera en viss mängd livsmedel, då har ekologisk odling bara positiv effekt på biologisk mångfald.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man gör väl så gott man kan i sina val. Om man drar ned på kött som är känt för höga co2 utsläpp eller undviker kyckling som är känt för dålig djurhållning så har man gjort något, även om man inte går på djupet i om bönderna som odlar kaffebönorna man köper har det bra.

Jag känner det är lite whataboutism att de som äter mycket kött klagar på att alla veganer inte har 100% koll på ursprunget. Har alla köttätare koll på ursprunget?

Jag är pragmatisk och försöker välja något jag efter etiketten tror är bra, men jag googlar inte och läser inte den finstilta texten på allt jag köper. Jag vet att jag garanterat gör dåliga val utan att veta det, men vet också att jag väljer bort några som troligen är än värre. Jag frågar heller inte lunchrestaurangen var råvarorna har sitt ursprung. Kanske kunde man göra det, men jag har valt att stanna vid att försöka göra några val jag tror är bra men inte undersöka allt.
 
  • Gilla
Riemann och 8 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man gör väl så gott man kan i sina val. Om man drar ned på kött som är känt för höga co2 utsläpp eller undviker kyckling som är känt för dålig djurhållning så har man gjort något, även om man inte går på djupet i om bönderna som odlar kaffebönorna man köper har det bra.

Jag känner det är lite whataboutism att de som äter mycket kött klagar på att alla veganer inte har 100% koll på ursprunget. Har alla köttätare koll på ursprunget?

Jag är pragmatisk och försöker välja något jag efter etiketten tror är bra, men jag googlar inte och läser inte den finstilta texten på allt jag köper. Jag vet att jag garanterat gör dåliga val utan att veta det, men vet också att jag väljer bort några som troligen är än värre. Jag frågar heller inte lunchrestaurangen var råvarorna har sitt ursprung. Kanske kunde man göra det, men jag har valt att stanna vid att försöka göra några val jag tror är bra men inte undersöka allt.
Den där "whataboutism" är ju praktiserande på båda sidorna. =) Om någon ska klaga på miljö och klimat när de inte själva har koll på var deras mat kommer ifrån så bör man läsa på ändå.

Du vill nog inte fråga de flesta resturangerna. De skiter oftast i vilket, helst pizzerior :p
 
K
A ajn82 skrev:
Trodde det var allmänkunskap, men här är första länken från Google
[länk]
Där ser man. Tja det kanske är allmänkunskap men inget som fångat mitt intresse riktigt så därför min dåliga koll
 
R Rkarlsson skrev:
Den där "whataboutism" är ju praktiserande på båda sidorna. =) Om någon ska klaga på miljö och klimat när de inte själva har koll på var deras mat kommer ifrån så bör man läsa på ändå.

Du vill nog inte fråga de flesta resturangerna. De skiter oftast i vilket, helst pizzerior :p
Fast att kött -i medeltal- har större CO2 påverkan än tex potatis eller annan växtbaserad mat tror jag inte är whataboutism eller kontroversiellt... Att djurens lidande -i normalfallet- är mindre om man äter potatis än om man äter kött och fågel är väl också rätt omtvistbart? Självklart kan man säkert hitta undantag, där potatisen gått fyra varv runt klotet med flyg.

Men i normalfallet tror jag de flesta kan vara överens om att det förhåller sig så att veg har mindre påverkan än kött på CO2.

Självklart ska man läsa på, men tyvärr har man inte alltid tid, möjlighet, ork att göra detta. Därav att jag känner att jag kan våga riskera att nån gång var 10e år få en linjepotatis som likt sin kusin linjeakvaviten rest jorden runt...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att tro att någon är vegan av annat än etiska aspekter. Att man inte skulle sakna animaliska produkter motsägs också av alla substitut som finns.

Är substituten bra nog (och en vacker dag tror jag att vi kommer lära oss odla animaliska proteiner; så de kommer bli bra nog) kan man förstås nöja sig, på samma vis som man av ekonomiska skäl kan välja en billigare köttbit än ingen alls.

Jag äter det mesta, och ibland för mycket. Att ge upp det välståndet, och den njutning riktigt god mat kan ge är jag långt ifrån villig eller intresserad av att göra.
Jag äter ca 90% veganskt, främst på grund av att jag inte tycker om kött, så du får revidera din tro! 😅
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.