Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, utan DP får du bygga väldigt fritt.
Trodde det framgick att jag pratade om detaljplanerade områden när jag skriver om "planer".
Annars vet jag de som har fått nekat bygglov även utanför detaljplanerade områden. Fick ändra både färg och tak. I Södermanland söder om Södertälje.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Trodde det framgick att jag pratade om detaljplanerade områden när jag skriver om "planer".
Annars vet jag de som har fått nekat bygglov även utanför detaljplanerade områden. Fick ändra både färg och tak. I Södermanland söder om Södertälje.
Javisst, det finns områdesplaner ibland som kan stoppa vissa färger på tak som du beskriver.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Det var uttrycket att "min fastighet är grannens utsikt" jag reagerade mot när det finns oreglerade saker som kan vara väldigt mycket mer störande än grälla färger eller originell arkitektur.
 
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Trodde det framgick att jag pratade om detaljplanerade områden när jag skriver om "planer".
Annars vet jag de som har fått nekat bygglov även utanför detaljplanerade områden. Fick ändra både färg och tak. I Södermanland söder om Södertälje.
Inom detaljplanerat område har man t o m en rätt att få bygglov beviljat om man följer detaljplanen. Man har en byggrätt. Det ska till rätt rejäla problem med utformningen på byggnaden om byggnadsnämnden ska neka bygglov. Och skulle byggnadsnämnden göra det osakligt så förlorar de vid en överklagan.

Utanför detaljplanerat område är det lättare att neka bygglov precis som du beskriver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur vet du vad som skrämmer mig? Spåkula?
Du får ju inte måla hus i vilken färg du vill ens efter en bygglovsansökan. Du får inte bygglov för hus som ser ut hur som helst.
Bygger du någorlunda normala hus i någorlunda normala färger så får du bygglov.

Det är friare idag än när planerna började utformas för 100år sedan, jag skulle föredra att de stramades åt. Men du få ändå inte bygga väldigt fritt idag även om du söker bygglov,

En del vill ju bygga utöver det normala och kanske vore det kul att skapa speciella områden för detta och se vart det slutar.
Menade naturligtvis inte att du blir skrämd av tanken på friare byggande, bara att att du precis som du beskriver inte önskar gå den vägen. Och helt utan inlägg på detta forum är du ju inte...

Egentligen är ju PBL redan upplagt för mer reglering men tanken är att den ska ske via detaljplanerna. Så har en kommun ett område man vill bevara eller ha på ett visst sätt så finns det goda möjligheter att konservera det via strikt planreglering. Man kan t om skydda enskilda träd med utökat marklov om man skriver in det som en planbestämmelse.

Finns således alla möjligheter till detaljstyrning via planen. Det enda kommunen inte kan göra är att tvinga markägarna att bygga det som kommunen vill ha byggt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, det finns områdesplaner ibland som kan stoppa vissa färger på tak som du beskriver.
Vi kör detta i mitt grannskaps detaljplan. Betongpannetaken måste ha fusktegelfärg. Den åldrade planarkitekten tyckte det var en bra idé, något som att binda ihop den nya bebyggelsen med den gamla om jag minns plansamrådet rätt nu. Att den gamla bebyggelsen till stor del har svarta tak var tydligen ingen faktor. Och det är lite synd att folk inte får ha svarta tak på sina småhus för då syns ju solcellspanelerna mindre. Samt att det passar ju bättre med den vita plastfärgen som så många hus målas med idag.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Tjäder skrev:
Det är naturligtvis inte lagstiftarens avsikt att det skulle krävas bygglov för att ändra kulör på en dörr. Det är ju just därför som man använder begreppet väsentlig ändring, till skillnad från de lägre kriterierna ringa eller avsevärd påverkan. En väsentlig ändring innebär att resultatet av åtgärden skall vara väsensskilt från det tidigare utförandet, vilket inte är fallet om man målar om en dörr. Det kan inte vara annat än en ringa ändring, vilken således inte kräver bygglov. Det är till och med tveksamt om det skulle vara lovpliktigt att måla om hela fasaden från vitt till grått, förutsatt att byggnaden inte har något antikvariskt skydd i detaljplanen. Som jag uppfattar det så skulle kommunen vara chanslös vid en överprövning i högre instans ifall du skulle överklaga ett beslut där de kräver bygglov för att ändra dörren från vit till grå.
Javisst, det finns det ett och annat stolpskott som man ibland kan träffa på i offentlig förvaltning. Min poäng är bara att ett avslag i ett sådant här fall aldrig skulle hålla vid en överprövning där frågan avgörs av jurister på juridisk grund, och inte av politiker och bygglovhandläggare utifrån eget tyckande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Det handlar om att ekonomiskt pressade kommuner gör allt för försöka få in pengar.
Många betalar och bråkar inte.
O.T två exempel:
I vår nuvarande kommun ville man ha 10.000 för ett bygglov som avsåg installation av kamin, kommunens hemsida sa motsatsen och så sa även en tjänsteman. När fakturan kom och bestreds av oss var det ett ”misstag”! - Javisst och det ska man tro på.

I vår förra kommun ville man ta ut en avgift om man hade kompost!
Ett påfund som inte fanns på pränt någonstans. På min fråga om det i avgiften ingick skötsel av komposten så kom inget svar. Komposterna levde vidare under vår tid i kommunen.
Nån avgift betalades aldrig😀
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Många kommuner har ett tillståndsförfarande när det gäller kompost för matavfall.
Anledningen är naturligtvis inte att det egentligen behövs, utan för att kompensera för bortfallet av rötbart avfall i FNI.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Menade naturligtvis inte att du blir skrämd av tanken på friare byggande, bara att att du precis som du beskriver inte önskar gå den vägen. Och helt utan inlägg på detta forum är du ju inte...

Egentligen är ju PBL redan upplagt för mer reglering men tanken är att den ska ske via detaljplanerna. Så har en kommun ett område man vill bevara eller ha på ett visst sätt så finns det goda möjligheter att konservera det via strikt planreglering. Man kan t om skydda enskilda träd med utökat marklov om man skriver in det som en planbestämmelse.

Finns således alla möjligheter till detaljstyrning via planen. Det enda kommunen inte kan göra är att tvinga markägarna att bygga det som kommunen vill ha byggt.
Ahh ok, förstår.
Jag skulle faktiskt önska mig fler detaljplaner som skiljer sig mera åt.
De som är mer fria för de som trivs bättre i en väldigt blandat bebyggelse och planer med mer strikta regler som skapar en mer sammanhållen bebyggelse. Det skulle göra att fler kan bygga och bo i ett område de trivs bättre i.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Många kommuner har ett tillståndsförfarande när det gäller kompost för matavfall.
Anledningen är naturligtvis inte att det egentligen behövs, utan för att kompensera för bortfallet av rötbart avfall i FNI.
Sist jag läste om detta så handlade det mest om risken med skadedjur om komposten inte sköts rätt.
 
Jag ringde min kommun anonymt och frågade om jag behövde bygglov för att ändra fasadfärg från rött till gult. Fick information att jag inte behövde det om det inte var en utstickande färg. Dom föreslog att jag skulle Maila dem vad jag skulle göra så jag kunde påvisa kommunikationen med kommunen om ngn granne skulle klaga.
Sagt och gjort, sen drog cirkusen igång. Bygglov krävdes, färgkoderna var dåliga (Beckers herrgårdsgul std). Efter mycket om och men godkändes det i protest då dom inte hade tillräckliga grunder att hindra oss. Fick iaf bygglovet ihopslaget med ett bygglov för plank, så blev inte så många kronor extra.

Efter det har jag struntat i kommunen och kört mitt eget race, ingen har märkt ngt…..
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ahh ok, förstår.
Jag skulle faktiskt önska mig fler detaljplaner som skiljer sig mera åt.
De som är mer fria för de som trivs bättre i en väldigt blandat bebyggelse och planer med mer strikta regler som skapar en mer sammanhållen bebyggelse. Det skulle göra att fler kan bygga och bo i ett område de trivs bättre i.
Jag tänker att det kanske blir lite så automatiskt. T ex verkar ju Stockholms äldre närförorter konserveras i snabb takt med diverse kulturmiljödokument. Jag tror inte man har orkat ändra i detaljplanerna vilket man nog egentligen borde göra - då får ju fastighetsägarna möjligheter att ha synpunkter via samrådet vilket ju är rimligt i ett demokratiskt samhälle.

Kanske ses det som bra av de boende med tanke på de galna priserna för en minifastighet med ett gammalt egnahemshus på. Folk har köpt sig in i idyllen för att kunna bo i ett homogent och skyddat område och slippa egensinniga individer och udda uttryck. Något som ju blir mer och mer aktuellt vartefter samhället har blivit mer multikulturellt.

Och i din (?) kommun hade vi väl exemplet med nåt 70-talsområde där folk åkte dit via tillsynen för att måla om sina 70-talsbruna fönster och dörrae i vitt. Hittade det, Östra Skogås i Huddinge var det. Något för TS att fundera över:

https://www.byggahus.se/forum/threads/130-anmaelda-foer-ommalning-av-foenster.464552/
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Många kommuner har ett tillståndsförfarande när det gäller kompost för matavfall.
Anledningen är naturligtvis inte att det egentligen behövs, utan för att kompensera för bortfallet av rötbart avfall i FNI.
Det var det jag skrev, allt handlar om håva in pengar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[...]

Det man kan göra är ju att fråga byggnadsnämndens medarbetare. De brukar ha nån servicelinje där man får luddiga och intetsägande svar som i regel är sämre än vad du kan läsa på Boverkets hemsidor. Det är svårt att rekrytera högkompetent personal till kommunerna som kan sitta i kundservice. Det som rätt medarbetare kan hjälpa dig med är läsning av aktuell detaljplan, områdesbestämmelser eller eventuella kulturmiljöklassningar av området.

[...]
Detta var väl, ovanligt nog, ett mindre bra råd från Claes. Det är bättre att skicka ett mail - eller ännu bättre, ett riktigt brev - till kommunens byggnadsnämnd. Då måste både inkommande och utgående skrivelse diarieföras, och sannolikheten är hög att svaret ges av en "riktig" handläggare på nämnden. Och man har svaret i skrift, svart på vitt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.