Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Vad har hennes åsikt om att själv få bestämma över kulören på sin dörr och sitt hus med att vara en anti-etablissemangs extremist att göra?
Jag kan inte se någon sådan koppling…
Han eller hon du svarar jobbar definitivt på kommunen....😅
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han eller hon du svarar jobbar definitivt på kommunen....😅
Låter som en bitter gammal sur tant😀
 
Jag tycker att det är sunt att vi har regler för hur hus byggs och får uppföras i det här landet.
Föreställ er motsatsen, måla ert hus i vilken färg ni vill.
Det skulle spåra ur totalt.

Din fastighet är din grannes utsikt. Och för allas trevnad, inom planlagda områden.
Dock vore det spännande att upplåta ett fåtal testområden runtom i landet med väldigt fria regler...
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker att det är sunt att vi har regler för hur hus byggs och får uppföras i det här landet.
Föreställ er motsatsen, måla ert hus i vilken färg ni vill.
Det skulle spåra ur totalt.

Din fastighet är din grannes utsikt. Och för allas trevnad, inom planlagda områden.
Dock vore det spännande att upplåta ett fåtal testområden runtom i landet med väldigt fria regler...
Såna "testområden" har ju uppstått på vissa ställen. Det finns ett grupphusområde där jag bor, typ atriumradhus med två våningar. Där har det målats om hur som helst (vet ej vad som är "godkänt") och det är rosa och knallgrönt blandat. Två olika kulörer av grönt bredvid varandra blir inte bra. Det sänker värdet på husen i området och ser helt enkelt för djävligt ut. Jämfört med vissa andra grupphusområden där man begränsat hur man får måla om, vilket ger ett harmoniskt intryck och garanterat bättre marknadsvärde.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Ring kommunen och fråga!
De kommer att svara och sedan är det upp till dig om du vill ange exakt adress eller bara i vilket område du bor och vad som gäller för det området. Det finns dokumenterat så det är inte svårt för dem att ge dig rätt information.
 
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker att det är sunt att vi har regler för hur hus byggs och får uppföras i det här landet.
Föreställ er motsatsen, måla ert hus i vilken färg ni vill.
Det skulle spåra ur totalt.
PBL ger ju den friheten som skrämmer dig redan idag. Verkar ju fungera bra i alla fall utan att spåra ur totalt.

(Eller nåja, dessa hemska fasadbelysningar och fula solceller som förstör våra småhus har ju spårat ur rätt bra. Och alla fula illa ritade småhus med vit träfasad som byggs och ser ut som hej kom och hjälp. Men det är ju bara vad jag tycker.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Måla om dörren i den kulör du vill!
Om vi alla börjar följa bygglovskontorens alla påhitt, byggt på deras klena förstånd, så kommer dessa frågor att sluta i en förskräckelse. Det fanns en tid då man byggde hus innan bygglovskontoren existerade. De husen är förmodligen de vackraste och mest eftertraktade husen idag.
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
PBL ger ju den friheten som skrämmer dig redan idag. Verkar ju fungera bra i alla fall utan att spåra ur totalt.

(Eller nåja, dessa hemska fasadbelysningar och fula solceller som förstör våra småhus har ju spårat ur rätt bra. Och alla fula illa ritade småhus med vit träfasad som byggs och ser ut som hej kom och hjälp. Men det är ju bara vad jag tycker.)
Och så alla hus utan takutsprång som ser ut som papphusmodeller för 4-åringar.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Kom igen. Byt dörr. Säg inget, sök inget. Ingen kommer bry sig, värsta som kan hända är att du får söka i efterhand.
 
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Om du slipar den så den är trä ren så har du inte målat om den 😁
 
E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Bor i radhus. Vår granne målade om sin ytterdörr utan att fråga någon eller söka bygglov. Eftersom ingen klagat på 2 år så har det inte hänt någonting. Det är grannar som ser till att man måste ha bygglov.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
.....Din fastighet är din grannes utsikt. Och för allas trevnad, inom planlagda områden.....
Jaja....jaja.....
Själv kan jag just nu titta ut mot en hundgård 1 meter från tomtgränsen med ett halvdussin vakthundar som inte kan hålla käft många minuter i taget. Men sånt får man ha, det är väldigt svårt att komma åt att det är störande eller en tråkig "utsikt"

Sensmoral: Det finns värre saker än dörrar som inte följer detaljplan.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
PBL ger ju den friheten som skrämmer dig redan idag. Verkar ju fungera bra i alla fall utan att spåra ur totalt.

(Eller nåja, dessa hemska fasadbelysningar och fula solceller som förstör våra småhus har ju spårat ur rätt bra. Och alla fula illa ritade småhus med vit träfasad som byggs och ser ut som hej kom och hjälp. Men det är ju bara vad jag tycker.)
Hur vet du vad som skrämmer mig? Spåkula?
Du får ju inte måla hus i vilken färg du vill ens efter en bygglovsansökan. Du får inte bygglov för hus som ser ut hur som helst.
Bygger du någorlunda normala hus i någorlunda normala färger så får du bygglov.

Det är friare idag än när planerna började utformas för 100år sedan, jag skulle föredra att de stramades åt. Men du få ändå inte bygga väldigt fritt idag även om du söker bygglov,

En del vill ju bygga utöver det normala och kanske vore det kul att skapa speciella områden för detta och se vart det slutar.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur vet du vad som skrämmer mig? Spåkula?
Du får ju inte måla hus i vilken färg du vill ens efter en bygglovsansökan. Du får inte bygglov för hus som ser ut hur som helst.
Bygger du någorlunda normala hus i någorlunda normala färger så får du bygglov.

Det är friare idag än när planerna började utformas för 100år sedan, jag skulle föredra att de stramades åt. Men du få ändå inte bygga väldigt fritt idag även om du söker bygglov,

En del vill ju bygga utöver det normala och kanske vore det kul att skapa speciella områden för detta och se vart det slutar.
Jodå, utan DP får du bygga väldigt fritt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jaja....jaja.....
Själv kan jag just nu titta ut mot en hundgård 1 meter från tomtgränsen med ett halvdussin vakthundar som inte kan hålla käft många minuter i taget. Men sånt får man ha, det är väldigt svårt att komma åt att det är störande eller en tråkig "utsikt"

Sensmoral: Det finns värre saker än dörrar som inte följer detaljplan.
Och som någon skrev tidigare så är det inga som helst problem med att måla om sin dörr.
Jag vet en granne 200m bort som målade om alla fönster inkl foder, gratis konsultation hos bygglovskontoret och en bygganmälan. Bedömningen var att det var av mindre betydelse.
Samtidigt så får man ju bestämma sig för var gränsen går, och där den är satt där sitter den.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.