Unikt namn
K Kasken skrev:
Något stämmer inte....

Finns inte ens chans att en "fullstor lastbil" har under 1000:- i skatt.
Jag tar gärna del av de regnummer du kollat på.

Men som sagt, logik och rimlighet är det totalt avsaknad av i denna djungel.

Ett exempel när vi pratar "lastbilar".... Har man en större pickup så blir det komiskt stor skillnad så fort man passerar den magiska 3500kg gränsen. Så fort man ramlar över på andra sidan så blir skatten en bråkdel, men det drar ju då istället med sig andra tråkigheter.
Hittade ena idag. 300årsskatt, 15k vägavgift.
Svenska fordonsuppgifter för en Volvo lastbil, inkluderar registreringsnummer, status och skatteinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den var visst från 2009, inte 9år gammal.

Det var rätt många som hade regplåten borttagen, så jag tog väl de första två exemplen jag hittade.
Har för mig att den andra var en MAN, snarlik ålder, något tyngre men såg likadan ut för en amatör :p
 
Tokslut Tokslut skrev:
Ingen Bonus bara Malus borde tas bort helt. En bensinare med ~45.000kr i årsskatt är horribelt :(

[länk]
Finns den inte som ”miljöbil” dvs etanol?
 
P Pin skrev:
Finns den inte som ”miljöbil” dvs etanol?
Beror nog på vem som tog in den om någon har orkat "bygga" etanolsystem till en sån liten serie som TRX utgör i Sverige/EU
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Beror nog på vem som tog in den om någon har orkat "bygga" etanolsystem till en sån liten serie som TRX utgör i Sverige/EU
Det kan ju vara så att den som köper en lastbil som drar 2 liter per mil utan att få ta någon last inte i första hand är intresserad av ekonomi. Visst är det en hög skatt. Men jag hoppas verkligen att man inte kan få avdrag för att den bilen konverteras till etanol.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Beror nog på vem som tog in den om någon har orkat "bygga" etanolsystem till en sån liten serie som TRX utgör i Sverige/EU
Jag är inte kunnig på pickuper, men har sett andra modeller för etanol. Någon hybrid också.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Beror nog på vem som tog in den om någon har orkat "bygga" etanolsystem till en sån liten serie som TRX utgör i Sverige/EU
I Hörby byggde de om en del sådana och fick låg skatt.
I Hässleholm byggde en säljare om subaru outback och fick låg skatt.

Så att fuska med bilarna går bevisligen.
En dodge ram ska ju givetvis ha 45000 kr i skatt. Tro inte att köparen kommer tanka etanol en enda gång
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag är inte kunnig på pickuper, men har sett andra modeller för etanol. Någon hybrid också.
Det finns tydligen. Den här hade ju inte lika vansinnig specifikation i och med att den får ta någon last att tala om. Men det känns lite långsökt att den skall ha så mycket lägre skatt. 2681 kr.
https://www.blocket.se/annons/109058382
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det kan ju vara så att den som köper en lastbil som drar 2 liter per mil utan att få ta någon last inte i första hand är intresserad av ekonomi. Visst är det en hög skatt. Men jag hoppas verkligen att man inte kan få avdrag för att den bilen konverteras till etanol.
Det är en RAM TRX, inte byggd för att vara en arbetsbil i första hand.
Jodå, Etanolkonverteringar görs på alla Europasålda RAM Hemi och de halverar årskatten från förra modellen som iofs. också säljs vid sidan av sedan 2019, riktigt udda att 2 generationer säljs sida vid sida. Men den gamla generationen är såpass mycket billigare att den säljer nog bra då den nya generationen var "dubbelt så dyr". 2018 sålde Hedin bil som köpte in ~3.000st RAMar för ett bra pris får vi anta innan gen. 5 kom. och såldes på blocket för 409.000kr+m. Nu säljs den nya för ~800.000+m 😢


P Pin skrev:
Jag är inte kunnig på pickuper, men har sett andra modeller för etanol. Någon hybrid också.
Cheva hade en Hybrid runt 2010, men sen var det ganska lugnt på den fronten, RAM kommer med en nu i år och kan inte komma på en annan full size hybrid pickup.
R Rkarlsson skrev:
En dodge ram ska ju givetvis ha 45000 kr i skatt. Tro inte att köparen kommer tanka etanol en enda gång
Så länge det inte är ett krav så låt folk tanka vad det vill och Dodge RAM såldes sist 2010 ;) sedan dess är RAM friställt från Dodge som enbart har haft muskelbilar i sin lineup.

Text om Dodge Rams omvandling till RAM under FIAT:s ledning och nytt varumärkesnamn från 2010.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Så länge det inte är ett krav så låt folk tanka vad det vill
Folk får ju tanka vad de vill. Men jag tycker det är märkligt att man kan få skatteavdrag av miljöskäl om man köper en RAM och konverterar till etanol. Ännu mindre än den är en arbetsbil är den en miljöbil.
 
A Avemo skrev:
Folk får ju tanka vad de vill. Men jag tycker det är märkligt att man kan få skatteavdrag av miljöskäl om man köper en RAM och konverterar till etanol. Ännu mindre än den är en arbetsbil är den en miljöbil.
Alltså, det är importören som Etanolkonverterar bilarna innan de kommer ut till försäljning i Europa.
Det är väl som vilken Etanolbil som helst som sålts sedan det vart poppis. Min förra Chevrolet Avalanche 2008 var miljöbilsklassad :D eftersom den kunde köras på Etanol (redan från fabrik) 3.200kr i skatt
 
Tokslut Tokslut skrev:
Min förra Chevrolet Avalanche 2008 var miljöbilsklassad :D eftersom den kunde köras på Etanol (redan från fabrik)
Är inte det märkligt då?
 
A Avemo skrev:
Är inte det märkligt då?
Det är väl trevligt att allt inte alltid ska vara så jävla dyrt tänker jag
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det är väl trevligt att allt inte alltid ska vara så jävla dyrt tänker jag
Givetvis. Men tycket du att den bilen förtjänade en miljöbilsklassning?
 
A Avemo skrev:
Givetvis. Men tycket du att den bilen förtjänade en miljöbilsklassning?
Eftersom det focuserades på bränslet så ja, men dessa ständiga hopp från vad som är miljövänligt börjar bli larvigt. Känns som om de gått ett varv nu de seanste 15åren, nu är det väl också snart slut med subventionerna på batteribilarna, vi får väl se hur deras vägskatt utformas
 
P
Lill72 Lill72 skrev:
klimatreligion
Där avslöjade du dig som vetenskapsförnekare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.