7 185 läst · 124 svar
7k läst
124 svar
Varför sån skillnad på bilskatt?
Hittade ena idag. 300årsskatt, 15k vägavgift.K Kasken skrev:Något stämmer inte....
Finns inte ens chans att en "fullstor lastbil" har under 1000:- i skatt.
Jag tar gärna del av de regnummer du kollat på.
Men som sagt, logik och rimlighet är det totalt avsaknad av i denna djungel.
Ett exempel när vi pratar "lastbilar".... Har man en större pickup så blir det komiskt stor skillnad så fort man passerar den magiska 3500kg gränsen. Så fort man ramlar över på andra sidan så blir skatten en bråkdel, men det drar ju då istället med sig andra tråkigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men den var visst från 2009, inte 9år gammal.
Det var rätt många som hade regplåten borttagen, så jag tog väl de första två exemplen jag hittade.
Har för mig att den andra var en MAN, snarlik ålder, något tyngre men såg likadan ut för en amatör
Det kan ju vara så att den som köper en lastbil som drar 2 liter per mil utan att få ta någon last inte i första hand är intresserad av ekonomi. Visst är det en hög skatt. Men jag hoppas verkligen att man inte kan få avdrag för att den bilen konverteras till etanol.Tokslut skrev:
I Hörby byggde de om en del sådana och fick låg skatt.Tokslut skrev:
I Hässleholm byggde en säljare om subaru outback och fick låg skatt.
Så att fuska med bilarna går bevisligen.
En dodge ram ska ju givetvis ha 45000 kr i skatt. Tro inte att köparen kommer tanka etanol en enda gång
Det finns tydligen. Den här hade ju inte lika vansinnig specifikation i och med att den får ta någon last att tala om. Men det känns lite långsökt att den skall ha så mycket lägre skatt. 2681 kr.P Pin skrev:
https://www.blocket.se/annons/109058382
Det är en RAM TRX, inte byggd för att vara en arbetsbil i första hand.A Avemo skrev:
Jodå, Etanolkonverteringar görs på alla Europasålda RAM Hemi och de halverar årskatten från förra modellen som iofs. också säljs vid sidan av sedan 2019, riktigt udda att 2 generationer säljs sida vid sida. Men den gamla generationen är såpass mycket billigare att den säljer nog bra då den nya generationen var "dubbelt så dyr". 2018 sålde Hedin bil som köpte in ~3.000st RAMar för ett bra pris får vi anta innan gen. 5 kom. och såldes på blocket för 409.000kr+m. Nu säljs den nya för ~800.000+m 😢
Cheva hade en Hybrid runt 2010, men sen var det ganska lugnt på den fronten, RAM kommer med en nu i år och kan inte komma på en annan full size hybrid pickup.P Pin skrev:
Så länge det inte är ett krav så låt folk tanka vad det vill och Dodge RAM såldes sist 2010 sedan dess är RAM friställt från Dodge som enbart har haft muskelbilar i sin lineup.R Rkarlsson skrev:
Alltså, det är importören som Etanolkonverterar bilarna innan de kommer ut till försäljning i Europa.A Avemo skrev:
Det är väl som vilken Etanolbil som helst som sålts sedan det vart poppis. Min förra Chevrolet Avalanche 2008 var miljöbilsklassad eftersom den kunde köras på Etanol (redan från fabrik) 3.200kr i skatt
Eftersom det focuserades på bränslet så ja, men dessa ständiga hopp från vad som är miljövänligt börjar bli larvigt. Känns som om de gått ett varv nu de seanste 15åren, nu är det väl också snart slut med subventionerna på batteribilarna, vi får väl se hur deras vägskatt utformasA Avemo skrev: