D daVinci skrev:
Det där är ju bara en person som sitter och yrar om sina fantasier. Det är inget att använda som informationskälla.

[länk]
Elpriserna i Tyskland
* Dec 2018 ca 53 EUR/MWh.
* JAN 2024 61 EUR/MWh.
* DEC 2023 var nere på 16 EUR/MWh.

Visst är det högre nu i FEB. Men inte så mycket. Och trenden är fortfarande ned.

Sedan är det riktigt att Tysklands industri är på dekis. Men det har att göra med att man inte moderniserat och effektiviserat. För flera år sedan tog sig även kineser för pannan över hur ineffektiva man var i Tyskland. Och nu går det inte att hålla konsekvenserna stången.
En del "konservativa" som menar att allt var bättre förr, har ofta framhållit hur bra det går för Tyskland som inte moderniserar sig utan kör på i gamla spår. Och det är klart att då klarar dom sig undan kostnader för investeringar. Men nu ser vi konsekvenserna. Så smart var inte det där.

Sedan har Tyskland mycket bilindustri som är orienterad mot fossila lösningar. Och nu har EU-överheten bestämt att inget sådant för säljas efter 2035. (Och här får alla som inte är nyliberaler lyfta på armarna och ropa halleluja).
Och det gör då att en betydande del av tyskt näringsliv får avvecklas. Det kommer vara vikande efterfrågan i 10 år.

Tyskland, med sin överbetalda och lågeffektiva arbetskraft, kan i längden inte konkurrera med Kina eller Polen och andra fd sunkstater där man har lågavlönad och högeffektiv arbetskraft.

Folk med hjärtat till vänster tror att man löser detta med att staten reglerar. Men riktigt hur dom kan få för sig det förstår jag inte.

Det här har inget med elpriser och elproduktion att göra. Alla borde kunna se att det är rent nonsens-prat.
Intressant jämförelse med 2018. Vad jag minns så hade vi aldrig några 5 kr i elpris 2018 i SE4 ens. Så det är ju uppenbart att vi fått en mkt starkare koppling till det tyska elpriset sedan dess. Och då är det ju inte gasens fel iaf.
 
D daVinci skrev:
Det där blir lite av goddag yxskaft.

Jag har mer än en gång påtalat att vindkraftsbolaget sitter på historisk data för så väl väder som elproduktion som elpriser och kan göra ganska goda modeller för såväl sin produktion, som sina intäkter från försäljning till spotpris, och inköp till spotpris. Dom har två parametrar att spela med. andelen dom säjer till fast pris. Och vilket pris dom måste kräva. Och med det kan dom hitta en sweet spot som ger mest intäkter.

Detta ger dock fortfarande en risk. Dom har inte säkra fasta intäkter. Och då kan dom vilja hedga bort den risken. Och då säger jag att dom kommer inte att kunna pricka 100% med hedgen. Dvs dom kommer inte ha helt säkra fasta intäkter.

Och så gör jag det ganska lakoniska triviala observationen att vattenkraft sitter med samma situation. Dom kan också göra motsvarande modeller och söka maximera en optimal fast intäkt. Men dom sitter också med variationer. Och på samma sätt så kan dom vilja hedga bort den risk dom sitter med.

Situationen är alltså likvärdig för vindkraftsparken som för vattenkraften. Båda kan göra modeller och försöka optimera en fast intäkt. Båda sitter med variationer som bestäms i framtiden. Båda kan vilja hedga bort effekterna av variationerna. Variationerna pekar jag på har en historisk storleksordning som är likartad. Dvs deras produktion varierar med samma storleksordning. (Skälen till variationerna är ju helt irrelevant. Det får dom inte betalt för.) Därav konstaterar jag att dom har samma i betydelse likartad situation.

Det har vad jag sett kommit exakt 0 sakliga kommentarer på detta. Ingen har kommenterat deras möjligheter och svårigheter med att pricka rätt med hedgen. Vilket var frågan.

Däremot har det rasat in osakliga kommentarer om allt möjligt annat. Inte sällan sådant som jag redan redogjort för.

Om som du skriver att vindkraftsparken går back på PPA't så har dom bara gjort fel i sina modeller. Det handlar då bara om inkompetens i ledningen. Och att det är så för statliga företag är mer en naturlag skulle jag säga. Det har inget med vindkraft att göra. Det har att göra med att det är offentlig sektor.

Att en del av försäljningen sker vid låga priser och att man måste köpa när priserna är höga är redan diskonterat. Det är välkänt. Allt detta vet man redan när man ansöker om tillståndet att bygga parken.
Det är mindre risk att vara vattenkraftproducent med elhandel.
Sålänge man inte kört slut på hela sin lagrade energi så kan man alltid producera när det är högt pris.
Men håller med dig om PPA, hur Markbygdens PPA var skriven är ju knappast en naturlag och vad jag förstått har många PPA olika säkerhetsnivåer vilket man helt verkar missat när man tecknade för Markbygden.
Man såg helt enkelt inte ett möjligt elpris på flera kronor under mer än några enstaka timmar som realistiskt.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Med närmare 3 GW ytterligare eleffekt från de fyra nedlagda reaktorerna, varför skulle då någon velat bygga ut vindkraften?
Det har nog troligen inte varit lika många, nej.

Men det hade bara varit bra. Kärnkraft har många fördelar jämfört med vindkraft. Inte minst när det gäller hur mycket mark som behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Intressant jämförelse med 2018. Vad jag minns så hade vi aldrig några 5 kr i elpris 2018 i SE4 ens. Så det är ju uppenbart att vi fått en mkt starkare koppling till det tyska elpriset sedan dess. Och då är det ju inte gasens fel iaf.
Vad jag minns hade inte Tyskland heller några 5kr i 2018...

Tyskland hade lägre priser än SE4 i 2018 så hela ditt resonemang faller ihop (igen)

Det är precis tvärtom

2015-2019 skiljde det max 2 öre mellan Tysklands å SE4s årsgenomnsnitt

2020 skiljde det 5 öre
2021 skiljde de 16 öre
2022 skiljde det drygt 80öre

Starkare koppling på senare år...???
Att resonera utifrån fel siffror/förutsättningar har ju blivit lite av ditt varumärke så man är ju inte förvånad...

Spot SE4 (Nordpool) Spot Tyskland (EPEX)
 
K karlmb skrev:
Kan du inte räkna ut istället hur ofta 2.8 GW in i SE3 (som det var före 2021) skulle sänka priset där?
Jag känner inte till priselasticiteten. Så det kan jag inte räkna ut.

Frågan var om Nordsjökablarna påverkat priset. Eller kanske snarare om dom kommer påverka elpriset i Norge. Det var väl inte alldeles uppenbart. Kanske.

Egentligen är det ovidkommande. Jag skulle kunna tänka mig att det byggts elproduktion i södra Norge baserat på att kablarna skall komma i bruk. Annars skulle elproduktionen inte byggts.

Stiger elpriset i södra Norge så lär det då innebära att mer elproduktion byggs.
 
K karlmb skrev:
Kan du inte räkna ut istället hur ofta 2.8 GW in i SE3 (som det var före 2021) skulle sänka priset där?
Jo men ACER har ju redan provat frågan om SE3 och 70% kravet.
Kollar man i handlingarna, bilagor i länken så hade då SvK som skäl dels nedlägningen av R1/R2 samt att NordLink (1400MW, Norge>Tyskland) tillkommit.

Men det blev avslag av ACER och höga elpriser i "eltombolan".
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...70-procentsregeln-for-det-ost-vastliga-flodet
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Energiforsk utgår väl från två olika scenarier kring nedläggning. Hade vi inte lagt ned kärnkraft hade vi sannolikt inte byggt ut vindkraft eller exportledningar, och därmed hade vi inte varit lika kopplade till elpriset på kontinenten.
Den enda utlandskabel som tagits i drift i Sverige sedan nedläggningsbeslutet är Nordbalt, och där hade man redan lagt nästan all kabel när beslutet togs.

Det är bara norrmännen som byggt kablar sen dess, men de har å andra sidan gjort det med besked.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Den enda utlandskabel som tagits i drift i Sverige sedan nedläggningsbeslutet är Nordbalt, och där hade man redan lagt nästan all kabel när beslutet togs.

Det är bara norrmännen som byggt kablar sen dess, men de har å andra sidan gjort det med besked.
Jo och angående Sverige så blev då Hansa Power Bridge förtjänstfullt stoppad av dåvarande energiministern Khashayar Farmanbar (S) men nu verkar det kanske röra på sig igen, egentligen så måste man ju bygga enligt EU-reglementet. SvK's motpart då är den tyska elnätägaren 50Hz.

https://www.svk.se/utveckling-av-kr...t/transmissionsnatsprojekt/hansa-powerbridge/
 
P paralun skrev:
egentligen så måste man ju bygga enligt EU-reglementet.
Har du belägg för att EU kan tvinga 2 stater att bygga en ny kabel mellan sig...?
 
Z Zodde skrev:
Har du belägg för att EU kan tvinga 2 stater att bygga en ny kabel mellan sig...?
Det finns projects of common interest (PCI), som väl är det närmast du kommer "tvinga". Senast jag kollade fanns det tre som berörde Sverige - Aurora line, nya kabeln via Gotland till Baltikum och den helt Sverigeinterna förstärkningen runt Nybro. Exempelvis så var alltså Hansa Power Bridge inte ett PCI-projekt senast jag kollade.
 
K krfsm skrev:
Det finns projects of common interest (PCI), som väl är det närmast du kommer "tvinga". Senast jag kollade fanns det tre som berörde Sverige - Aurora line, nya kabeln via Gotland till Baltikum och den helt Sverigeinterna förstärkningen runt Nybro. Exempelvis så var alltså Hansa Power Bridge inte ett PCI-projekt senast jag kollade.
Jo men jag är ganska säker på att 50Hz kan hävda att det är ett PCI projekt och ska genomföras i enlighet med ACER's reglemente.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Man kan söka finansiering för PCI, yes och det hjälper kanske...
Annars har jag svårt att se att 2 länder ska kunna tvingas om båda är negativa... Vad sker om de inte vill, drar ut på tid, utredningar etc...?
 
D daVinci skrev:
När jag samplade så var det på dagspriser på Nordpool. Och då var inte det så extremt lika mellan NO2 och DE i år. Verkar lite skumt att Nordpool rapportera så olika. Är det dagen före priser vi ser här?
Det är timpriserna som syns här, och de är hämtade från newtransparency.entsoe.eu. Nu har förvisso Nordpool bytt plattform nyligen så att gamla data inte är tillgängliga, men jag jämförde timvärdena för någon dag i februari som fanns på Nordpools nya site, och värdena för både NO2 och DE var identiska mellan siterna.
D daVinci skrev:
Kablarna till UK borde i sig inte leda till att NO2 och DE hamnar närmare varandra.
Däremot ledde ju kablarna till att man i södra Norge kände av att det var horder av trasiga Franska kärnkraftverk. Men när det nu börjar bli överstökat och gaspriserna återgår till normala, så borde inte priset i NO2 påverkas så mycket, antog jag.
Gaspriserna har återgått, men däremot har inte utsläppsrätterna gjort det.
Bild på prisutvecklingen för naturgas (EU Dutch TTF), visar dramatisk topp och fallande priser efteråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram visar EU-kolhandelspriserna från 2015 till 2023 med volatilitet och nedgång nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därmed, under de timmar som UK har gas i mixen, så flödar elen från NO2.

NO2 har kopplingar till UK, NL, DK1 och DE. Alla de fyra senare samvarierar pga att de har gott om vindkraft i närheten av Nordsjön. NL, DK1 och DE har också hög intern koppling.
D daVinci skrev:
Tanken med kablarna var att man skulle sälja reglerkraft till UK och spara i magasinen när man kunde köpa tillbaka billig vindkraft. Det skulle leda till mer stabila elpriser och troligen aningen lägre.
Men så länge UK har effekt-underskott så blir det nog inte lägre.
Ja, det var ju en behändig tanke från en tid när fossilt var nästan gratis...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är väl privata aktörer som bygger för att det finns en möjlighet att tjäna pengar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.