E EvaOg skrev:
Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
Helt omöjligt att svara på utan mer info.

Generellt sätt så nej, det är inte en väsentlig ändring.... Men! Det beror lite på. Bor du i ett grupphusområde, radhusområde mm där alla enheter ser identiska ut så kommer en ändring från vit-ljusgrå vara väsentlig.

Det kan också vara att din bostad är skyddad i detaljplan. Är det ett hus q-märkt kan det vara bygglovspliktigt att måla om dörren i samma färg..


Så utan mer info kommer ingen kunna ge mer än ett generellt svar
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
tycker nog dörren brode ses som undantag annat om bor detaljplanerat område där alla hus måste var X-meter höga med den kulör plåttak den kulör på fasaden.

men förvisso ska vara en viss mentalitet att vilja bo på sånna områden också

ta en titt om alla dörrar är vita visserligen finns det 20+ nyanser av vitt också är det så det finns en elr fler dörrar som är annan färg så är det nästan bara att måla dörren en sommarkväll =)
 
När jag var i Dublin för länge sedan kommer jag ihåg att guiden berättade att de äldre husen var skyddade - Förutom dörrarna. Så enda sättet att sätta lite egen prägel på huset var att måla dörren i någon rolig kulör.


Radhus med tegelfasader, fönsterluckor, parkerade bilar, klar himmel, vägskylt för parkering.

Gata med små, färgglada dörrar, enfamiljshus, parkerade bilar, blomsterkrukor, gatunamnskylt, stadsområde.
 
  • Gilla
EllinorLag och 14 till
  • Laddar…
Jag bytte både dörr och färg på den. Risken är minimal.
Men i min kommun är det inte alltid det behövs bygglov om ändringen bedöms som mindre.
Och skulle bygglov behövas kostar det inte 10000kr sist jag kollade.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
tycker nog dörren brode ses som undantag annat om bor detaljplanerat område där alla hus måste var X-meter höga med den kulör plåttak den kulör på fasaden.

men förvisso ska vara en viss mentalitet att vilja bo på sånna områden också

ta en titt om alla dörrar är vita visserligen finns det 20+ nyanser av vitt också är det så det finns en elr fler dörrar som är annan färg så är det nästan bara att måla dörren en sommarkväll =)
Det jag stör mig på är att kommunen ska detaljstyra det. Om du vill bygga ett område där man i detalj styr exakt hur allt ser ut så kör hårt. Lyckas du sälja husen till likasinnade så är det bara att gratulera. Hoppas ni får roligt i er strikt kontrollerade miljö.

Kommunen däremot tycker jag ska skita i sånt.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 10 till
  • Laddar…
Bruklig kostnad för mindre fasadändring brukar ligga kring 1500, inga 10000 direkt.

Beroende på vad färgen är från början och vad den ska bli får vara ledande för om du chansar eller ansöker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Bruklig kostnad för mindre fasadändring brukar ligga kring 1500, inga 10000 direkt.

Beroende på vad färgen är från början och vad den ska bli får vara ledande för om du chansar eller ansöker.
Färg och verktyg kostar mindre än byråkraternas avgift, enkelt val.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det jag stör mig på är att kommunen ska detaljstyra det. Om du vill bygga ett område där man i detalj styr exakt hur allt ser ut så kör hårt. Lyckas du sälja husen till likasinnade så är det bara att gratulera. Hoppas ni får roligt i er strikt kontrollerade miljö.

Kommunen däremot tycker jag ska skita i sånt.
Nu fungerar det ju så att för att en entreprenör ska kunna bygga ett stort område med hus (likadana eller inte) krävs det att en detaljplan för området tas fram. Och kommunen har planmonopol.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Helt omöjligt att svara på utan mer info.

Generellt sätt så nej, det är inte en väsentlig ändring.... Men! Det beror lite på. Bor du i ett grupphusområde, radhusområde mm där alla enheter ser identiska ut så kommer en ändring från vit-ljusgrå vara väsentlig.

Det kan också vara att din bostad är skyddad i detaljplan. Är det ett hus q-märkt kan det vara bygglovspliktigt att måla om dörren i samma färg..


Så utan mer info kommer ingen kunna ge mer än ett generellt svar
du har naturligtvis rätt, men jag är nöjd med svaren jag fått. De räcker för mig.
 
M MetteKson skrev:
Nu fungerar det ju så att för att en entreprenör ska kunna bygga ett stort område med hus (likadana eller inte) krävs det att en detaljplan för området tas fram. Och kommunen har planmonopol.
Det är en del av problemet jag beskriver, ja.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När jag var i Dublin för länge sedan kommer jag ihåg att guiden berättade att de äldre husen var skyddade - Förutom dörrarna. Så enda sättet att sätta lite egen prägel på huset var att måla dörren i någon rolig kulör.


[bild]

[bild]
När jag bodde i England en tid fick jag veta att de olika kulörerna på dörrarna visade att man haft råd att köpa loss sitt hus från allmännyttan? Men det var för40 år sedan, kanske minns fel.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Får man måla själv utan att ta in en konsult för en miljökonsekvensutredning verkligen? Och måste man inte upprätta en kontrollplan för att vara säker på att det farliga avfallet hanteras korrekt?
Nej, och du måste använda en godkänd byggställning som skyddar mot..... Öhhh jag vet inte. Och den måste monteras av certifierad montör.

Seriöst, om kommunen beter sig såhär luktar det scam lång väg (ontäktskälka för kommunen) och jag hade målat om dörren vit och funderat på att flytta. Nästa steg om dom kommer på dig är att du skall betala skadestånd till grannarna för kränkning.

Likadant med vedeldning, finns talibankommuner som jagar vedeldare och så finns det mer liberala kommuner.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
H
Jag gick till kommunen och fråga om byte av fönster, och måla om från bruna detaljer till gråa.
Han på kommunen sa jag det är inga problem gör det du för du gör en ändring till det finare.
Så gjorde han även en notering i datorn om datum när jag var in och han hade godkänt det.
Kosta noll kronor.

Samma när jag byggde garaget så ändra jag takvinkel och typ av tak mitt under bygget.
Laila kommunen och fråga om lov.
Inga problem sänd in uppdaterade ritningar så är det ok.

Så det kan va en bra början att bara fråga kommunen med.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej, och du måste använda en godkänd byggställning som skyddar mot..... Öhhh jag vet inte. Och den måste monteras av certifierad montör.

Seriöst, om kommunen beter sig såhär luktar det scam lång väg (ontäktskälka för kommunen) och jag hade målat om dörren vit och funderat på att flytta. Nästa steg om dom kommer på dig är att du skall betala skadestånd till grannarna för kränkning.

Likadant med vedeldning, finns talibankommuner som jagar vedeldare och så finns det mer liberala kommuner.
Du behöver inga godkända ställningar om du jobbar själv. Bara om du tar in yrkesfolk utifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det jag stör mig på är att kommunen ska detaljstyra det. Om du vill bygga ett område där man i detalj styr exakt hur allt ser ut så kör hårt. Lyckas du sälja husen till likasinnade så är det bara att gratulera. Hoppas ni får roligt i er strikt kontrollerade miljö.

Kommunen däremot tycker jag ska skita i sånt.
I vårt område står det i detaljplan att husen skall vara i dova färger med röda tegeltak. Vitt är inte en dov färg enligt byggnadskontoret.

Jag håller hårt på mitt vita hus med svart tag som är byggt innan detaljplanen uppfördes. 😋
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.