Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Korrekt, men nuvarande ägare är den som blir drabbad av återställandet. I princip kan nuvarande ägare rikta krav mot säljaren och säljaren rikta krav mot föreningen. Jag skulle tro att man kan kortsluta kedjan på något fint juridiskt sätt.

Iaf TS ville ju inte hamna i domstol utan TS behöver bara tillräckligt mycket grus att kasta i maskineriet för att få styrelsen att backa. Om man plockar de bästa av argumenten från denna tråd och hotar med lång och dyr rättsprocess så finns det nog bra möjlighet att få som man vill.
Det är föreningen som blir drabbad av återställandet om TS vill det. TS ansvarar inte för det yttre underhållet, det gör föreningen.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Har TS haft några kostnader relaterade till bygglov och att bygga en altandörr?
Det är tidigare ägare som gjort detta.
Dessa kostnader kan man nog se som inbakade i det högre pris som TS betalade för sin bostadsrätt jämfört med om det inte hade funnits någon altan utanför, men det är knappast föreningen som har att kompensera TS för det.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Den nuvarande styrelsen gör helt rätt med att styra upp vad som är rätt och fel.
Det måste finnas en struktur i en förening.
Det är likabehandlingsprincipen som gäller alla eller ingen alltså
Det är föreningens mark och då bestämmer de vad som görs
Snälla ni som har synpunkter sätter in i Bostadsrättslägenhet innan ni har synpunkter
Ett styrelsearbete är att följa de stadgar som finns och stadgarna bygger på Lagtext i bostadsrättslägenhet
De är ingen som hittar på ett strukturerat arbete i en bostadsrätts styrelse.
 
O
niklaslindqvist niklaslindqvist skrev:
Att resonera med dom finns tyvärr inte.
Är det en obunden privat bostadsrättsförening eller är de knutna till HSB, RIksbyggen eller någon annan större bostadsrättsorganisation? De stora drakarna har alltid juridiskt rådgivning för styrelser. I så fall skulle jag förklara för styrelsen att jag finner der attityd och agerande oacceptabelt, och att jag inte litar på att de har tillräcklig kompetens och erfarenhet för att agera korrekt. Sen skulle jag kräva att istället för att de håller på och tjafsar med mig kontaktar sin representant rör centraloraganisationen och ber om juridisk rådgivning. Förklara att själva försöker riva din altan innan det utrett kommer du att polisnmäla dem för egenmäktigt förfarande samt begära medling från hyresnämnden (https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende)
 
O Oldfart skrev:
Är det en obunden privat bostadsrättsförening eller är de knutna till HSB, RIksbyggen eller någon annan större bostadsrättsorganisation? De stora drakarna har alltid juridiskt rådgivning för styrelser. I så fall skulle jag förklara för styrelsen att jag finner der attityd och agerande oacceptabelt, och att jag inte litar på att de har tillräcklig kompetens och erfarenhet för att agera korrekt. Sen skulle jag kräva att istället för att de håller på och tjafsar med mig kontaktar sin representant rör centraloraganisationen och ber om juridisk rådgivning. Förklara att själva försöker riva din altan innan det utrett kommer du att polisnmäla dem för egenmäktigt förfarande samt begära medling från hyresnämnden ([länk])
Ja det är bara lekmän som sitter i styrelsen. Prata med hyresnämnden. Det är möjligt att det kan tas upp där om det är en tvist mellan boende och styrelsen. Jag har varit med om det och hyresnämnden läste lusen av vår styrelse ordföranden som representerade föreningen. Det var såååå skönt.
 
  • Gilla
LadyS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Säljaren ägde inte marken som altanen står på.
Och vad exakt har det med saken att göra? Vad/vilket fel har säljaren gjort. Säljaren har ju fått skriftligt godkännande av de som "äger" marken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
har angett skäl till rivningen?

Erbjud dig att ta bort väggarn i sista fall?
 
S Sigfrid skrev:
Jo, jag vill nog mena att syftet med altandörren var nyttjande av altanen. Eftersom altandörren fanns vid köpet följer nyttjandet med.
Vad, rent rättsligt, talar för att nyttjandet inte ingår då föreningen sökt bygglov för altandörren?
Du behöver inte ange något syfte för att söka bygglov. Att bygglov beviljats för fasadändring (byta av fönster till dörr) medför inte per automatik att altanen godkänns.
 
ådal ådal skrev:
Tyckte det såg ut som att altanen var placerad någon meter över mark först. Tycker fortfarande att föreningen ska ta den ekonomiska smällen, men altanen passar väldigt illa med huset.

Det är ett ansvar med altanen som nästa ägare kanske inte alls har kunskap eller lust att ta över. Långsiktigt ska ska föreningen ta hand om underhållet eller ska den väck tycker jag. Lika bra att få det överstökat direkt.

Trist för alla och synnerhet för ts.
Håller med, altanen passar inte in. Om TS tog bort staketet runt altanen skulle det se bättre ut.
 
Mats Jägbro Mats Jägbro skrev:
Är det inte alltid föreningens mark om det inte är angivet i upplåtelsesvtalet? Har bott i brf radhus med tomt. Några byggde altaner andra satte häckar och markerade tomtgränser. Nu är det hopplöst att reda ut vid tex ommålning och större projekt utomhus. Vad är brfs ansvar att underhålla och vad är medlemmens?
Allt är föreningens egendom, förutom ytskick, maskiner och möbler.
Du har nyttjanderätt
 
  • Gilla
Mats Jägbro
  • Laddar…
Hade själv en tvist med brfstyrelsen ang en badrumsrenovering. Det löstes med att jag gick själv med i styrelsen vid omvalet och krav ströks…
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Snälla ni som har synpunkter sätter in i Bostadsrättslägenhet innan ni har synpunkter
Ett styrelsearbete är att följa de stadgar som finns och stadgarna bygger på Lagtext i bostadsrättslägenhet
De är ingen som hittar på ett strukturerat arbete i en bostadsrätts styrelse.
Dina föreställningar kring likabehandling är en sak i teori o en i praktiskt förverkligande…
 
P pmd skrev:
Hur skulle säljaren motivera att sådan krav?
Du menar antagligen tvärtom.
Du har rätt. Tvärtom. Tack för påpekadet
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S Shas91 skrev:
Det låter som styrelsen inte vet hur det fungerar. För att kronofogden ska kopplas in måste det finnas en dom och det finns det inte. Styrelsen måste först gå till Tingsrätten, där ärendet bearbetas. När dom har fallit och vunnit laga kraft och du inte efterföljer denna så kan Kronofogden kopplas in.
Nej, det stämmer inte. Kronofogden utför handräckning i denna typ av ärenden. De meddelar givetvis först, och om mottagaren accepterar detta gör kronofogden ditt jobb (i detta fallet anlitar någon att riva). Enbart om mottagaren bestrider kravet måste det gå via rätten.
 
M Michel1 skrev:
"skicka kronofogden att riva den" Vad har kronofogden med saken att göra?
Kronofogden har allt med det att göra. Om föreningen river den på egen hand eller anlitar någon på egen hand att riva den begår de ett brott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.