J jonaserik skrev:
Är det riktig torrgran så är det ingen fart i brasan med den, vill liksom nästan bara glöda och då får man blanda med riktig ved, så tempen kommer upp.
Ellet klyva tunt, brukar jag göra idag efter att ha fuskat och fått pyrglödande klumpar.
 
L L A Axelsson skrev:
Dom där 200 kubikmeter, är det torrgran? I så fall har bäver dämt upp så granarna har dött eller är de barkborreangripna?
Överårig stormskada i granskog. En del torra vindfällen och en del skadade levande granar.
 
Norrtull Norrtull skrev:
200kubik vore trevligt.
Hur mycket fick du hem heimlaga?
Hittills är två lass hemma och två lass avlastade vid stranden på fastlandet för senare hämtning och ungefär två lass är kvistat och kapat färdigt för transport på lördagen.
Jag körde nästan 5 tankar med motorsågen i dag och känner mig ganska trött i kroppen.

Om vi räknar med fyra kubik travat mått på var lass är det altså bara 24 kubik. Nästan ingenting.

Det visade sig att mer än jag trodde är för ruttet för att ta tillvara så totalmängden som finns att ta av är mer troligt kring 150 kubik snarare än 200.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hittills är två lass hemma och två lass avlastade vid stranden på fastlandet för senare hämtning och ungefär två lass är kvistat och kapat färdigt för transport på lördagen.
Jag körde nästan 5 tankar med motorsågen i dag och känner mig ganska trött i kroppen.

Om vi räknar med fyra kubik travat mått på var lass är det altså bara 24 kubik. Nästan ingenting.

Det visade sig att mer än jag trodde är för ruttet för att ta tillvara så totalmängden som finns att ta av är mer troligt kring 150 kubik snarare än 200.
Hum, mycket det med. Men du har en vedprocessor?
 
H heimlaga skrev:
Hittills är två lass hemma och två lass avlastade vid stranden på fastlandet för senare hämtning och ungefär två lass är kvistat och kapat färdigt för transport på lördagen.
Jag körde nästan 5 tankar med motorsågen i dag och känner mig ganska trött i kroppen.

Om vi räknar med fyra kubik travat mått på var lass är det altså bara 24 kubik. Nästan ingenting.

Det visade sig att mer än jag trodde är för ruttet för att ta tillvara så totalmängden som finns att ta av är mer troligt kring 150 kubik snarare än 200.
Men det är fina 24kubik!
Härligt med mera ved, man kan nog aldrig ha för mycket av den varan.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, jag blev trött bara av att läsa mängden. Men har man redan en vedprocessor så kanske.....
@heimlaga Jag gissar att du kommer fraktsåga det bästa och att bakarna och ribben får blir ved.
Att hyra eller låna vedrocessor är väl knappast lönsamt för 150m3?
 
Nej ingen vedprocessor. Vad skall man med en sådan till? De klarar varken grovt eller krokigt och ved är vanligen krokig och blandade grovlekar..
Vi har en hydraulisk vedklyvare för en meters längder. Den klarar upp till 40 cm diameter men det är några klabbar som jag blir tvungen att dela med slägga och kilar innan de går i klyvaren.

Givetvis har jag tagit vara på sågstockar av det bästa. Sågaren är redan vidtalad.
En del sågstockar är litet angripna men jag målar dem röda i båda ändorna före sågningen och sågar dem till formvirke. Betongformar brukar ju ändå bli uppeldade efter en eller två användningar så där har det ingen betydelse om det är blånad eller rentav någon liten fläck brunröta. Bakanen blir ved. Det är självklart.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Är nog inte vanligt i vedtråden😎
Men bevisligen, tror jag utifrån inlägg, så finns de.
 
Fyra vedlass är hemma. Ett halvt vedlass är kvistat och kapat men ligger kvar på holmen. Ett halvt vedlass och ett lass "sågstockar" mestadels av dålig formvirkeskvalitet ligger vid stranden på fastlandet.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
galento
Vad kör du motorsågen på heimlaga , Aspen ? Kör Aspen i Stihlen och tycker nästan det luktar mer än självblandat bränsle som Jonsereden och Huskvarnan går på.
 
galento galento skrev:
Vad kör du motorsågen på heimlaga , Aspen ? Kör Aspen i Stihlen och tycker nästan det luktar mer än självblandat bränsle som Jonsereden och Huskvarnan går på.
Jag håller med dig Aspen luktar illa. Jag har börjat med Huskvarnas bränsle tycker det luktar mindre.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt rapsolja till kedjan på motorsågarna i flera år nu har alltid förvarat den kallt. Skulle börja fälla lite träd nu och grävde fram såg,bensin och olja. Såg då att oljan klumpat ihop sig det är första gången det hänt för mig. Får se om den återhämtar sig när den stått inne och blivit varm.
Den brukar visserligen frysa någonstans runt -15 men då är jag ändå inte ute o leker med motorsågen.
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
De lilla jag jag använder så har jag inte stört mig på Stihls soppa

Fem genomskinliga jerrycan-dunkar med etiketter, två orange, tre grå, på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
M Mikko58 skrev:
Jag håller med dig Aspen luktar illa. Jag har börjat med Huskvarnas bränsle tycker det luktar mindre.
Har en bekant som i flera decennier jobbat med dessa grejerna och hade ett samtal med en representant från Aspen som hade sagt att olje inblandningen ligger på 1,8-1,9 % i Aspenbensinen. Ja man kanske skulle testa Huskvarnas bränsle.
 
Jag kör syntet/Aspen alla märken utom Biltema i sågen. Tycker dom luktar ganska lika. Kör Stihl soppa nu, tror jag. Den är silvrig dunken ialf.
Men hobby sågar bara så det är nog skillnad om man står i avgaserna hela dagarna.
Helgens träd som åkte.
 
  • Nedfallen trädstam i skog, sågad, med snö och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorsåg och yxa ligger på stubbe i skogsmiljö med snöfläckar och redskapsfodral nära. Arbete eller vedpreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.