Min kommun kräver bygglov för att ändra färg på ytterdörr. I Boverkets regler hänvisas till ändring av färg på fasad om det väsentligt ändrar karaktär på hus och omgivning.
Är dörr lika med fasad?
Hur vet man vad som är väsentlig ändring utan att betala 10 000 för bygglovet?

Hur är det i era kommuner? Är det normalt att man måste ha bygglov för att måla om dörren?
min dörr är vit men jag skulle vilja ha den ljusgrå.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag har trott att det är så i alla kommuner. Allt är reglerat i Sverige. Speciellt om det bara angår dig själv och det bara är grannarnas ögon som berörs.
 
  • Gilla
  • Haha
widheg och 10 till
  • Laddar…
Vet kommunen att din dörr är vit? Jag är ingen vän av lagöverträdelse men jag skulle chansa.
 
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 22 till
  • Laddar…
här tycker jag faktiskt att man får nyttja civil olydnad.någon måtta med bygglov får det vara.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
widheg och 34 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Svaret är att man inte vet om en ny kulör på någon del av byggnaden väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär och alltså kräver bygglov inom detaljplan. Det är en bedömningsfråga som slutligen avgörs i rättsapparaten om man byter kulör och byggnadsnämndens tillsyn får kännedom om det och hamnar i en annan bedömning än en själv.

Det man kan göra är ju att fråga byggnadsnämndens medarbetare. De brukar ha nån servicelinje där man får luddiga och intetsägande svar som i regel är sämre än vad du kan läsa på Boverkets hemsidor. Det är svårt att rekrytera högkompetent personal till kommunerna som kan sitta i kundservice. Det som rätt medarbetare kan hjälpa dig med är läsning av aktuell detaljplan, områdesbestämmelser eller eventuella kulturmiljöklassningar av området.

Men notera, svaret du får är inte juridiskt bindande utan är bara en tjänstemannabedömning. Det enda värde det har är att om du i efterhand kan bevisa du fick rådet att inte söka bygglov men trots detta fälls vid en tillsyn så kan du får en nedsatt byggsanktionsavgift. M a o spela in samtalet med tanke på att den som ger rådet knappast kommer ihåg det vid ett senare tillfälle vid en tillsyn. Och räkna inte med att de gör sitt jobb och skriver ordentliga tjänsteanteckningar för diariet.

Det andra du kan göra är att söka bygglov oavsett. Man kan söka bygglov även för åtgärder som inte kräver bygglov och få dem prövade.

Eller så målar man bara om. Finns det inte en kultur i grannskapet att anmäla varandra till byggnadsnämnden så blir det aldrig en diskussion om detta. Finns den kulturen så blir det ett jobbigt tillsynsärende att hantera och överklaga om byggnadsnämnden hamnar i en annan bedömning. Tar något år eller så att vandra hela vägen. Eller så rättar man, genom att måla dörren vit igen om tillsynen knackar på. Då slipper man byggsanktionsavgift och allt är utagerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jehu och 17 till
  • Laddar…
Det värsta som kan hända är väl att man får återställa den gamla kulören? Det lär ju vara billigare än bygglovet...
 
  • Gilla
widheg och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det värsta som kan hända är väl att man får återställa den gamla kulören? Det lär ju vara billigare än bygglovet...
Vi tänker lika. Om man målar själv så är det ju en snabb affär på en em eller kväll. Måste inte ens målas snyggt för att få tillsynsärendet nedlagt efter denna rättning.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
engs
T Thomas_Blekinge skrev:
Vet kommunen att din dörr är vit? Jag är ingen vän av lagöverträdelse men jag skulle chansa.
Street view och sattelitbilder från diverse tjänster online verkar vara bygglovshandläggarnas bästa vän...
Så beror på var man bor hur väl kartlagt det är.

Men ska väl mycket till om man gör en så diskret ändring att det ska komma upp på någons bord. Ändrar man från vit till illgrön är det väl betydligt större risk. Dvs man får klagomål som genererar ett ärende.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi tänker lika. Om man målar själv så är det ju en snabb affär på en em eller kväll. Måste inte ens målas snyggt för att få tillsynsärendet nedlagt efter denna rättning.
Får man måla själv utan att ta in en konsult för en miljökonsekvensutredning verkligen? Och måste man inte upprätta en kontrollplan för att vara säker på att det farliga avfallet hanteras korrekt?
 
  • Haha
  • Gilla
Wric och 32 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Street view och sattelitbilder från diverse tjänster online verkar vara bygglovshandläggarnas bästa vän...
Så beror på var man bor hur väl kartlagt det är.
Man kan maila google och be att dem lägger ett filter på en adress om man inte vill att fasad/privata uppfart ska synas på streetview. Då är bilderna av din fastighet "blurrade".
 
  • Gilla
widheg och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi tänker lika. Om man målar själv så är det ju en snabb affär på en em eller kväll. Måste inte ens målas snyggt för att få tillsynsärendet nedlagt efter denna rättning.
Får måla med barnens vattenfärg och spola av efter besöket... Sen kan grannen anmäla igen så har man nått år eller två till tillsyn dyker upp igen. *repeat*
 
  • Gilla
  • Haha
Hans Johanson och 9 till
  • Laddar…
engs
I InsidersUnited skrev:
Man kan maila google och be att dem lägger ett filter på en adress om man inte vill att fasad/privata uppfart ska synas på streetview. Då är bilderna av din fastighet "blurrade".
Det visste jag inte, tack för informationen!
 
  • Gilla
Hans Johanson och 2 till
  • Laddar…
Finns inte en chans att jag skulle söka bygglov eller ens kontakta kommunen i förväg om jag skulle måla om ytterdörren.
 
  • Gilla
Hans Johanson och 16 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Får man måla själv utan att ta in en konsult för en miljökonsekvensutredning verkligen? Och måste man inte upprätta en kontrollplan för att vara säker på att det farliga avfallet hanteras korrekt?
Livsfarligt att ge dessa tips till Talibanbyråkrater, de kanske också hänger på Byggahus, snart finns detta i din kommun med batikhäxor beväpnade med basebollträn för att efterleva de oerhört väsentliga bygglovsärendena.

Och till TS, det var inte så att du frågade istället för att bara måla?
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Men måla, klagar eller anmäler en granne släng en hundskit på deras tomt. Anmäl sedan för sanitär olägenhet :)
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.