F fribygg skrev:
"Vansinne" är nog för starkt, den stämpeln vill jag inte sätta på dej då jag saknar formell kompetens att bedömma din mentala hälsa, jag nöjer mig med att påpeka att du verkar ha livlig fantasi och hittar på grejor som saknar verklighetsförankring.
Blev ju bara personangrepp det där.

Nu uppmanade jag dig (och andra) att hitta en alternativ lösning på din rekommendation.
Men du kommer inte med någon.
Du hittar ingen som är bättre.
Och ingen annan verkar göra det heller.
Varför blir det då gnäll och personangrepp?

Men när jag lyfter fram konsekvenserna av din rekommendation skriver du inlägg med personangrepp. Är det så att konsekvenserna av din rekommendation inte får nämnas?

Notabelt är att Dilato och jawen mycket uppskattar rena personangrepp.
 
D daVinci skrev:
Blev ju bara personangrepp det där.

Nu uppmanade jag dig (och andra) att hitta en alternativ lösning på din rekommendation.
Men du kommer inte med någon.
Du hittar ingen som är bättre.
Och ingen annan verkar göra det heller.
Varför blir det då gnäll och personangrepp?

Men när jag lyfter fram konsekvenserna av din rekommendation skriver du inlägg med personangrepp. Är det så att konsekvenserna av din rekommendation inte får nämnas?

Notabelt är att Dilato och jawen mycket uppskattar rena personangrepp.
Anmäl och få det prövat om du känner så.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det stämmer. Men ett kundkollektiv har en väldigt mycket mindre volymrisk än ett vindkraftverk. Dessutom har priset blivit väldigt mycket högre när produktionen är låg. Det gör att dina två exempel är väldigt olika, det är långt ifrån ”samma situation”.
Nu har jag väl påtalat att kundkollektivet uppvisar korrelation i förbrukning. Det gör att variationerna i förbrukning inte är så små.

OCH jag har påtalat att vindkraften och vattenkraften uppvisar variationer av likartad magnitud.

Varför skulle vindkraft uppvisa större variation när mätdata inte ger stöd för det?

D Daniel 109 skrev:
Ja, det är den. Men av en helt annan orsak och på ett helt annat sätt. Vattenkraften producerar mycket när elen är dyr och lite när den är billig. Den variationen är därmed en fördel, inte en nackdel som för vindkraften Där produktionen tenderar att vara hög när priset är lågt och virse versa.

Ligger de på fasta avtal så köper såleds vattenkraften billig el och säljer dyr på spotmarknaden och vindkraften tvärtom.
Jag har nämnt ett antal ggr att orsaken till variationerna inte har med saken att göra.

Om du menar att det är fel och att det har med saken att göra så får du väl visa hur det har betydelse.
T ex kan du visa att motparter på Nasdaq kommer att återbetala delar av terminskontraktet när det visar sig att orsaken var någon speciell.

Dock förstår jag inte hur du skall kunna visa detta.
 
R Rejäl skrev:
Jag tror inte det är så enkelt, vi säger att betongväggen är 200mm tjock och om man då har KL-trä av blandad kompott ca 500kg/m3
Och betongen väger 2400kg/m3 så innebär det att träväggarna skulle behöva vara 4.8 gånger tjockare= 960mm tjock KL-trä vägg. Men värmen kommer inte att kunna nå så djupt in i väggen så att man kan tillgodoräkna sig hela djupet utan det fungerar bara i teorin. Då Periodiskt inträngningsdjup för en temperaturcykel på ett dygn för trä är 70mm per dygn och betongen har 140mm per dygn..
Sedan har trä hyfsad isoleringsförmåga i jämförelse med betong som motverkar uppvärmningen av träväggen även kallad värmekonduktivitet där trä har 0.13 vid en temperatur på +10 grader medan betong har 1.7 vid samma temperatur..

Så sammanfattningsvis så fungerar det inte ens med en 960mm tjock KL-trä stomme jämfört med betongstomme om 200mm att kunna mäta sig med trögheten när det gäller att avge lagrad värme..
Givetvis har båda väggarna samma isolering och vindskydd utvändigt för att kunna jämföras…
Ett gammalt slott byggt i sten har mao stor tröghet, men är grymt dyrt att värma. Men håller värmen en stund vid elavbrott iaf.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Blev ju bara personangrepp det där.

Nu uppmanade jag dig (och andra) att hitta en alternativ lösning på din rekommendation.
Men du kommer inte med någon.
Du hittar ingen som är bättre.
Och ingen annan verkar göra det heller.
Varför blir det då gnäll och personangrepp?

Men när jag lyfter fram konsekvenserna av din rekommendation skriver du inlägg med personangrepp. Är det så att konsekvenserna av din rekommendation inte får nämnas?

Notabelt är att Dilato och jawen mycket uppskattar rena personangrepp.
Du skriver och skriver men dina innehåll har INGEN substans över huvud taget!
Så personligen lägger jag ner att besvara dina inlägg efter detta, då du inte ens kan förmå dig att skriva vad du hävdar folk har påtalat utan att styrka sitt påtalande.

Du har heller inte förmågan att tolka det faktiskt folk skriver här, utan du far "högt & lågt" och bara spyr ut inlägg fortfarande UTAN substans.
Och vill man inte förstå så förstår man inte, men här verkar endast du inte förstå då dom andra inte har några problem att förstå varandra. ( även om viss saker självklart är svåra att förklara)

Är du en bitter norrlänning som hatar 08:surprised:r & tror alla här är från vår huvudstad eller?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kort sagt säger lagen att räntan ska vara marknadsmässig.
Då låter det som att dom här kommer åka dit rejält då. 3.5% är långt under marknadsränta för riskabel näringsverksamhet.

Om det nu var 3.5%.

jawen påstod att: Då visar det sig att systerbolaget har själva lånat till ca 1% ränta, men lånar ut pengar till Markbygden ETT AB för 3,5 % ränta.

Fast nu börjar det låta som att jawen bara satt och lurade i folk de räntesatserna.

I så fall kan det ju visa sig att det varit marknadsmässig ränta.

Men en ränta under marknadsmässig skulle ju vara lika felaktig som en över. Och bör då leda till böter eller vad nu för straff staten delar ut. Men nog lägger sig väl staten i lite väl mycket här.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ett gammalt slott byggt i sten har mao stor tröghet, men är grymt dyrt att värma. Men håller värmen en stund vid elavbrott iaf.
Ja utan utvändig isolering så har du ju en nedkylande effekt från båda sidor oavsett hur tjock väggen är, men tror nog inte orden eller definitionen "tröga hus" nämndes så ofta på den tiden man byggde slott hahaha 😉
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Ett gammalt slott byggt i sten har mao stor tröghet, men är grymt dyrt att värma. Men håller värmen en stund vid elavbrott iaf.
En jordkällare bygd i granit eller betong och täckt/isolerad med jord har också stor tröghet, så önskar man en stabil sval temperatur och inte behöver kosta på uppvärmning för att nå behagligt innomhusklimat är sten i bland ett bra och hållbart byggmtrl.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mata inte trollen. Speciellt inte de norska.
Förstår att du inte har något å bidra med i en ymnig flora av olika ämnen.

Sakfrågorna var aldrig din starka sida
 
G
Just nu verkar Sverige och Danmark tillsammans importerar ca 3600MW, fossilt antar jag, kärnkraft är ju för dyrt och det är ju därför Tyskland ska bygga fler gasdrivna för vems pengar?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Ett gammalt slott byggt i sten har mao stor tröghet, men är grymt dyrt att värma. Men håller värmen en stund vid elavbrott iaf.
Det är ju ofta betongplatta under som står för tröghet.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
https://www.nyteknik.se/energi/experter-batteriparksboomen-kommer-att-ge-jamnare-elpriser/4235963

Experter: Batteriparksboomen kommer att ge jämnare elpriser​

Och så blir det ju. Har jag påtalat tidigare.
Jakob Helbrink,elmarknadsanalytiker på Merlin & Metis, menar att boomen kommer att påverka kundkollektivet på två sätt. Dels i form av lägre kostnader för elanvändningen,dels i form av jämnare elpriser.
Dvs jämnare elpriser och lägre kostnader för elanvändning.

– Närbatterierna går in och tillhandahåller de här tjänsterna betyder det att de konkurrerar bort någon annan leverantör för att batterierna kan göra det billigare. Då sänks Svenska kraftnäts kostnader, vilket motiverar en sänkning av nätavgiften och balansansvarsavgiften. Och det kommer kundkollektivet till gagn, säger Jakob Helbrink.
Marknadskrafterna levererar.
Men det rör sig alltså om ganska lite pengar. Enligt Jakob Helbrinks beräkningar handlar det omen sänkning om cirka 1 eller 2 öre per kilowattimme. Det skulle innebära en sänkning om maximalt 400 kronor per år för en villa som använder 20 000kWh på årsbasis.
Men det är inga stora batteriparker vi talar om, så prispåverkan är ju inte så stor. Men 400 kr/år tackar nog inte folk nej till.
Aggregerar man detta över hushållen så blir det ändå ganska mycket som hushållen kan spendera på annat.
Batterierna väntas alltså konkurrera ut vattenkraften på stödtjänstmarknaden. Det betyder att vattenkraften kan användas för att producera el på spotmarknaden eller intradagsmarknaden.
Batterier som en del uppfattar som dyra (och det är ju korrekt i meningen att dom kommer blir betydligt billigare framöver) är ändå billigare än vattenkraften.

Och mycket billigare Na-jon batterier framöver lär då platta ut priskurvan än mer. Det med elprischocker lär då bli rena amsagor i framtiden.
 
G OMathson skrev:
Just nu verkar Sverige och Danmark tillsammans importerar ca 3600MW, fossilt antar jag, kärnkraft är ju för dyrt och det är ju därför Tyskland ska bygga fler gasdrivna för vems pengar?
När jag tittar nu så kommer Sveriges enda import från Norge.

På vilka grunder antar du att det är fossilt baserad el som exporteras från Norge?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Men nog lägger sig väl staten i lite väl mycket här.
Det är nog bra om rättsväsendet beivrar lagbrott, men det är för mig inte klarlagt att det handlar om ett lagbrott.
Om det presumtiva brottet dessutom är ett angivelsebrott så måste någon anmäla brottet om för att det ska utredas.

Sen kan man förstås ha synpunkter på lagen i sig och tycka att internräntor kan få sättas godtyckligt utan att staten lägger sig i, men för att få en ändring till stånd måste man övertyga staten om att lägga sig i mer och inte mindre. :)
 
https://www.nyteknik.se/energi/fram...vastvarlden-ta-fram-sitt-eget-bransle/4233755
En del verkar tänka sig att kärnkraft är the shit som skall säkerställa att vi inte åker på framtida elchocker.

Och en del lyfter fram SMR.

Men det finns en liten huvudvärk här.
Ryssland är för närvarande världens enda kommersiella producent av den typ av kärnbränsle,förkortat haleu (High Assay Low Enriched Uranium), som Terrapowers reaktor drivs med. Samma problem drabbar liknande företag som utvecklar små modulära reaktorer (SMR).
Som läget är nu har man bara Ryssland som monopol-leverantör av bränsle. Och det är många SMR världen över som planerat använda haleu.

Nyligen meddelade Storbritannien att regeringen investerar 300 miljoner pund för att bryta Rysslands monopol. Beloppet motsvarar nästan 4 miljarder svenska kronor för att bygga upp en europeisk produktion.
Hittills har inga privata investerare varit intresserade. Man undrar lite vem som skall utföra jobbet. Blir det en statlig Trabant-lösning. I så fall lär nog de som jublar att sätta det i halsen.

Och så kan man fråga sig när dom kan leverera. Ca 40 ton per år sägs de olika SMR-projekten behöva. Så det är inget garage-projekt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.