Düsseldorff Düsseldorff skrev:
TS, vad blir det för golv?
Det här med "ram" runt
Ett repetitivt mönster av hexagoner i svart och beige. Grafisk, abstrakt, bakgrund eller tapetdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Precis det du har :)
 
  • Gilla
JockesBananer23 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Precis det du har :)
Nice!
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Düsseldorff
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Precis det du har :)
Tips! Använd laser när du lägger golvet. Det är lätt att tappa linjerna när man ska ner med liten svart bit på sniskan.

Old school så körde de med snören men numera finns det ju laser...
 
Düsseldorff
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Precis det du har :)
Fler tips: om rummet inte är helt likformigt så kan du inte börja lägga golv från ena väggen för det kommer se skevt ut. Ta ut en linje som ser rak ut för ögat när man står i dörröppningen och kör från den.
 
  • Gilla
strike och 8 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Fler tips: om rummet inte är helt likformigt så kan du inte börja lägga golv från ena väggen för det kommer se skevt ut. Ta ut en linje som ser rak ut för ögat när man står i dörröppningen och kör från den.
Med en ram runt om så går det ju att använda de plattorna för att justera ev. skevheter om rummet skulle vara lite rombformat eller så.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
ClasseClas ClasseClas skrev:
Med en ram runt om så går det ju att använda de plattorna för att justera ev. skevheter om rummet skulle vara lite rombformat eller så.
Nja, det är inte så man traditionellt gör. Man lägger ramen och sen justerar man skevheten med de plattor som hamnar mot ramen.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nja, det är inte så man traditionellt gör. Man lägger ramen och sen justerar man skevheten med de plattor som hamnar mot ramen.
OK, jag tänkte att det vore lättare att lura ögat genom att låta "innerspegeln" vara intakt, men men... Sen beror det väl på om ramen är i en tydligt avvikande kulör vad som syns mest. Intressant OCD-problem. 🙂
Givetvis är OCD-lösningen att spackla upp rummet så att det blir perfekt likformigt. Sedan plattsätta.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nja, det är inte så man traditionellt gör. Man lägger ramen och sen justerar man skevheten med de plattor som hamnar mot ramen.
Jag var tvungen att kolla på ramen på ditt badrum. Har du dubbla rätt smala ram-klinkers?
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag var tvungen att kolla på ramen på ditt badrum. Har du dubbla rätt smala ram-klinkers?
Ja exakt. Sen är diffen i rummet tagen på plattan som ligger närmast ramen. Skiljer ca 15 mm från dörr till bortre vägg.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Klockrent, då går det ju inte att "fila" på rambitarna.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
[bild]
Kom på en grej till. Du ligger väldigt tight mot sidvägg med plattorna (såvitt jag kan bedöma utifrån bilderna iaf). När du kaklar mötande väggar, kom ihåg att lämna nån mm eller två för att tillåta rörelse. Nu är det iofs betong men det är ändå good practice.

Edit: Alltså nån mm mer än fogbredd.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Har försökt att göra lite större fog mot hörnen. De blev inte så raka som jag hoppats, kanske ser bättre ut med fog? I hörnen har jag kapat i 45 gradig vinkel eftersom kaklet är fasat.
Gröna kakelplattor intill en beige vägg, makroperspektiv, detaljer av hantverk och fogmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna kakelplattor med glaserad yta och synlig fog, möjligen i ett kök eller badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är kul att kakla! 😀 Lite som att lägga pussel, fast lite kladdigare.

Behöver införskaffa mig någon typ av hålsåg/diamantborr för att göra hål till uttag. Vad bör jag ha?

Gröna kakelplattor på en vägg med ett hål där elledningar är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har spikat upp foder på dörrkarmen för att kaklet stack ut en del.

Grön glashylla, vit dörrkarm, ofärdig vägg, inomhus, byggarbetsplats eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gröna kakel i ett under-renovering rum med stege, byggmaterial och kaos på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mr.Ola och 16 till
  • Laddar…
Düsseldorff
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Har försökt att göra lite större fog mot hörnen. De blev inte så raka som jag hoppats, kanske ser bättre ut med fog? I hörnen har jag kapat i 45 gradig vinkel eftersom kaklet är fasat.
[bild][bild]

Det är kul att kakla! 😀 Lite som att lägga pussel, fast lite kladdigare.

Behöver införskaffa mig någon typ av hålsåg/diamantborr för att göra hål till uttag. Vad bör jag ha?

[bild]

Jag har spikat upp foder på dörrkarmen för att kaklet stack ut en del.

[bild]
[bild]
Jag tycker kaklet kanske ligger lite tight i hörnen men det är betong och inte trä som sagt, så det är nog lugnt.

För uttaget behöver du en hålsåg för kakel, brukar vara diamant. Det tråkiga är ju att du behöver såga tre plattor eftersom hålet är precis i mitten. Men det går nog bra.
 
  • Gilla
JockesBananer23 och 1 till
  • Laddar…
R
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag tycker kaklet kanske ligger lite tight i hörnen men det är betong och inte trä som sagt, så det är nog lugnt.

För uttaget behöver du en hålsåg för kakel, brukar vara diamant. Det tråkiga är ju att du behöver såga tre plattor eftersom hålet är precis i mitten. Men det går nog bra.
En plattsättare knipsar doshålen om dom sitter i ytterkanterna, dosfräs används om hålet sitter i en platta😊
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.