71 439 läst · 611 svar
71k läst
611 svar
Beredd på ett strömlöst land?
Hej DilatoD Dilato skrev:
Det kan vara kostsamt om nätdelar havererar på grund av en olämplig 12/230 inverter. Det är ett ännu större bekymmer om det händer vid reservkraftdrift i ”ett strömlöst land”.
Desto mer man kan ”testa” och provköra utrustning innan ett ”skarpt läge” (strömavbrott) inträffar, desto mer marginaler har man att klara reservkraftdrift.
Lite OT kanske....
Den inombordsmotor ja syftade på ovan, är en encylindrig Yanmar dieselmotor YSM12 (12 hp). Finns även YSM8.
Båda med vev- och elstart.
Har inget tändsystem.
Ursprungligen framtagen som bränslesnål motor för att driva vattenpumpar i det vi kallar U-länder. Mycket driftsäkra.
Då monterade horisontella med liggande cylinder.
När dessa motorer monterades i båtar installerades dessa lutande något bakåt, för att anslutas via backslag till propelleraxeln.
Detta tillför ett aber som få tänker på. Nämligen att oljestickan i främre änden på vevhuset inte mäter rätt. Blir allt för mycket olja i vevhuset om man toppfyller.
Vid krängning åt styrbord (höger), så badas kolv inuti cylindern med olja. I värsta fall läcker lite olja upp i förbränningsrummet och motorn rusar okontrollerat. Vilket har lett till allvarliga motorskador.
Lyckligtvis fick jag se den enorma rökutveckling ur avgasröret och rätade upp båten i tid.
Så fyll bara olja till typ 3/4.
BT.
Den inombordsmotor ja syftade på ovan, är en encylindrig Yanmar dieselmotor YSM12 (12 hp). Finns även YSM8.
Båda med vev- och elstart.
Har inget tändsystem.
Ursprungligen framtagen som bränslesnål motor för att driva vattenpumpar i det vi kallar U-länder. Mycket driftsäkra.
Då monterade horisontella med liggande cylinder.
När dessa motorer monterades i båtar installerades dessa lutande något bakåt, för att anslutas via backslag till propelleraxeln.
Detta tillför ett aber som få tänker på. Nämligen att oljestickan i främre änden på vevhuset inte mäter rätt. Blir allt för mycket olja i vevhuset om man toppfyller.
Vid krängning åt styrbord (höger), så badas kolv inuti cylindern med olja. I värsta fall läcker lite olja upp i förbränningsrummet och motorn rusar okontrollerat. Vilket har lett till allvarliga motorskador.
Lyckligtvis fick jag se den enorma rökutveckling ur avgasröret och rätade upp båten i tid.
Så fyll bara olja till typ 3/4.
BT.
Redigerat:
Mitt lilla 2,3 kVA dieselelverk har en sån liten encylindrig Yanmar-motor. Osäker på exakt vilken modell. Lagom stort för att driva det nödvändigaste tänker jag.H Hybro skrev:
Finns många intressanta marinprylar, men problemet är att de dels är vattenkylda och dels svindyra (båtfolk har väl gott om pengar antar jag).
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 081 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 081 inlägg
Troligen så har det funnits en järn transformator i laddaren.D Dilato skrev:
Vanliga transformatorer kan överhettas om man matar dom med fyrkantsvåg.
Det samma gäller motorer.
Moderna elektroniska nätdelar ( switchade nätaggregat ) utan transformator ska inte ta skada alls av fyrkantsvåg.
Köpte en konverter 12/230 och satte in för prov ELFA sa att den skulle vara bra, vad händer laddpumpen för vedpannan lät som att lyfta en katt i svansen, inget bra. Det var hackmatsinverte Så en sväng tillbaka och klagade, fick en annan som var ren sinus i med tillägg 300 kr. Nu har den spunnit som katt efter byte, Så en viss skillnad på inverters är det.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 081 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 081 inlägg
Nja det knorrar väl mer om en motor får fyrkantsvåg.J jonaserik skrev:Köpte en konverter 12/230 och satte in för prov ELFA sa att den skulle vara bra, vad händer laddpumpen för vedpannan lät som att lyfta en katt i svansen, inget bra. Det var hackmatsinverte Så en sväng tillbaka och klagade, fick en annan som var ren sinus i med tillägg 300 kr. Nu har den spunnit som katt efter byte, Så en viss skillnad på inverters är det.
Det låter i alla fall illa även om pumpen går.
Man riktigt hör hur den klagar.
Inget med järn transformator eller motorer ska matas med fyrkantsvåg för dom kan överhettas.
Apparater med större EMC-filter före sina switchade omvandlare kan vara riktigt besvärliga när de matas med modifierad sinus - en liknande ölburksomvandlare tidigare så blev det ganska snart fastsmält 12-Volts propp som inte gick att få ur uttaget längre (som tur var det en lös sådan och inte i fordonets cigguttag, andra fall att det börja ryka under instrumentbrädan när en laddare för en komradion anslöts till en dito modifierad sinus-omvandlare matad via cigguttaget.
Efter det några ytterligare incidenter med modifierad sinus som locktång med elektronisk display/termostat, en stickproppselmätare vars den egna strömförsörjning med kapacitiv spänningsdelning gillade inte alls de vassa flankerna som modifierad sinus ger...
- det är helt enkelt för riskabelt att använda växelriktare med 'modifierad' Sinus och (dyra) saker kan gå sönder, eller växelriktaren själv eller det som matar växelriktaren börja brinna...
... och det är väldigt förundrande att det kan smälta och kablar börja ryka så mycket det gör och ändå går inte säkringen i siggproppen medans proppen håller på att smälta och det närmast glöder om fjädern för mittstiften eller bilens säkring håller envist för ciggarettuttaget när det börja ryka om sladdarna mellan säkringen och växelriktaren...
Efter det några ytterligare incidenter med modifierad sinus som locktång med elektronisk display/termostat, en stickproppselmätare vars den egna strömförsörjning med kapacitiv spänningsdelning gillade inte alls de vassa flankerna som modifierad sinus ger...
- det är helt enkelt för riskabelt att använda växelriktare med 'modifierad' Sinus och (dyra) saker kan gå sönder, eller växelriktaren själv eller det som matar växelriktaren börja brinna...
... och det är väldigt förundrande att det kan smälta och kablar börja ryka så mycket det gör och ändå går inte säkringen i siggproppen medans proppen håller på att smälta och det närmast glöder om fjädern för mittstiften eller bilens säkring håller envist för ciggarettuttaget när det börja ryka om sladdarna mellan säkringen och växelriktaren...
Att säkringen till ciggutaget inte går kan du knappast beskylla växelriktaren för.
Jag förstår tanken med ett elverk, men tänker att tillgången på bränsle (om vi förutsätter ett långt och omfattande strömavbrott) måste vara en faktor som gör att detta bara funkar i ett par dar (om de drar 0,5l-1l/h och därmed ~20l/dygn).
Om man har ordentligt vedförråd och kaminer/kakelugnar torde det vara bättre att använda dem än att köra på bensin? Och bara köra nog värme för att cirkulera och kanske "ljumma upp" vattnet i radiatorerna? Funderar på, om man har så man kan elda huset varmt, kan det räcka att köra cirkpumpen (vissa rör går nog ofördelaktigt nära ytterväggar och kan riskera frysa). för att vattnet ska hålla sig rejält över nollan överallt? I mitt fall har de tyvärr tagit bort alla kakelugnar, jag har en nedmonterad i källaren, men kriget lär vara över innan jag hunnit sätta upp den, men har iallafall en kamin på övervåning och en öppen spis (ej i bruk) på nedervåning. Drömmen är ju att få till två kakelugnar och en insats i öppna spisen på nedervåningen, då tror jag att jag skulle klara mig helt på ved för värmen...
Om man har ordentligt vedförråd och kaminer/kakelugnar torde det vara bättre att använda dem än att köra på bensin? Och bara köra nog värme för att cirkulera och kanske "ljumma upp" vattnet i radiatorerna? Funderar på, om man har så man kan elda huset varmt, kan det räcka att köra cirkpumpen (vissa rör går nog ofördelaktigt nära ytterväggar och kan riskera frysa). för att vattnet ska hålla sig rejält över nollan överallt? I mitt fall har de tyvärr tagit bort alla kakelugnar, jag har en nedmonterad i källaren, men kriget lär vara över innan jag hunnit sätta upp den, men har iallafall en kamin på övervåning och en öppen spis (ej i bruk) på nedervåning. Drömmen är ju att få till två kakelugnar och en insats i öppna spisen på nedervåningen, då tror jag att jag skulle klara mig helt på ved för värmen...
Hej, JohanLunJ JohanLun skrev:Jag förstår tanken med ett elverk, men tänker att tillgången på bränsle (om vi förutsätter ett långt och omfattande strömavbrott) måste vara en faktor som gör att detta bara funkar i ett par dar (om de drar 0,5l-1l/h och därmed ~20l/dygn).
Om man har ordentligt vedförråd och kaminer/kakelugnar torde det vara bättre att använda dem än att köra på bensin? Och bara köra nog värme för att cirkulera och kanske "ljumma upp" vattnet i radiatorerna? Funderar på, om man har så man kan elda huset varmt, kan det räcka att köra cirkpumpen (vissa rör går nog ofördelaktigt nära ytterväggar och kan riskera frysa). för att vattnet ska hålla sig rejält över nollan överallt? I mitt fall har de tyvärr tagit bort alla kakelugnar, jag har en nedmonterad i källaren, men kriget lär vara över innan jag hunnit sätta upp den, men har iallafall en kamin på övervåning och en öppen spis (ej i bruk) på nedervåning. Drömmen är ju att få till två kakelugnar och en insats i öppna spisen på nedervåningen, då tror jag att jag skulle klara mig helt på ved för värmen...
Om man enkelt klarar ett strömavbrott på några dar utan elkraft, då behöver man rimligen inte något elverk.
Men de allra flesta behöver (i alla fall sett över hela året) rimligen tillgång till en viss mängd elkraft t.ex. till kyl/frys, kommunikation, cirkulationspump, etc. Det är ju för årets sämsta period (oftast några vintermånader, när det är mörkt och kallt) som reservkraften är som viktigast.
Har man ett ”ordentligt vedförråd och kaminer/kakelugnar” då är det naturligtvis bättre om man kan värma huset med ved i stället för att använda ett elverk.
Men, om man vill undvika att t.ex. vattenledningar fryser så gäller det att kunna sprida värmen överallt där stillastående vatten kan frysa.
Därav funderar jag på om det skulle räcka med minsta elverket för att köra frys, cirkpump och ladda telefon/ ficklampa...M Martin Lundmark skrev:Hej, JohanLun
Om man enkelt klarar ett strömavbrott på några dar utan elkraft, då behöver man rimligen inte något elverk.
Men de allra flesta behöver (i alla fall sett över hela året) rimligen tillgång till en viss mängd elkraft t.ex. till kyl/frys, kommunikation, cirkulationspump, etc. Det är ju för årets sämsta period (oftast några vintermånader, när det är mörkt och kallt) som reservkraften är som viktigast.
Har man ett ”ordentligt vedförråd och kaminer/kakelugnar” då är det naturligtvis bättre om man kan värma huset med ved i stället för att använda ett elverk.
Men, om man vill undvika att t.ex. vattenledningar fryser så gäller det att kunna sprida värmen överallt där stillastående vatten kan frysa.
Hej HybroH Hybro skrev:
Har du använt en inverter 12/230V i ”snart 10 år typ ca 90 nätter om året” och det fungerar utmärkt, då kommer det rimligen att göra så även framöver. Förutsatt att du inte ändrar på något!
Men, det är inte säkert att du kan koppla in andra (nya) elapparater som du tidigare inte anslutit till invertern utan att det kan bli bekymmer med fyrkant- eller kvasifyrkantsvågen från invertern.
För att klara EMC-kraven vid CE-märkning (bland annat att inte sända ut radiofrekventa störningar i frekvensområdet 0.15-30 MHz, genom att använda elnätet som en antenn) förses switchad kraftelektronik (i princip alla nätdelar) med EMC-filter som, inte alltid, är så tåliga gällande transienter och switchfrekvenser från andra elapparater.
Hej JohanLunJ JohanLun skrev:
Jag håller med.
Jag har valt att värma huset med ved i två spisinsatser och driva kyl och frys, cirkulationspump, bredband och wifi, ladda telefon ordna belysning etc med en batteridriven inverter och ett separat enfas elnät i huset, där batterierna laddas upp under 3–4 timmar dygn med ett elverk.
Då kan jag rimligen klara en vecka med någon kubikmeter ved och 25–50 liter aspenbränsle.
I inlägg #506 i denna tråd, har länkar till det jag skrivit om hur jag gjort.