Vi behöver inte spekulera så mycket kring orsak och ansvar, NCC har väldigt snabbt tagit på sig ansvaret:
Branden har inte börjat av sig själv utan i samband med ett arbetsmoment. Mer än så kan vi inte säga i nuläget. NCC är i slutskedet av arbetet med bygget men fortsatt ansvariga. Den har alltså inte överlämnats till Liseberg ännu. Alla våra byggprojekt är försäkrade under byggtiden, säger presschef Amelie Winberg till DN.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vi behöver inte spekulera så mycket kring orsak och ansvar, NCC har väldigt snabbt tagit på sig ansvaret:
Branden har inte börjat av sig själv utan i samband med ett arbetsmoment. Mer än så kan vi inte säga i nuläget. NCC är i slutskedet av arbetet med bygget men fortsatt ansvariga. Den har alltså inte överlämnats till Liseberg ännu. Alla våra byggprojekt är försäkrade under byggtiden, säger presschef Amelie Winberg till DN.
Nu har ju dock NCC backat från denna utsaga och säger att undersökningarna får visa vad som har hänt.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har ju dock NCC backat från denna utsaga och säger att undersökningarna får visa vad som har hänt.
Ha ha, ja, det var nog mer än en höjdare på NCC som satte kaffet i halsen i samband med detta "erkännande" från presschefen. 😆
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Smälllen verkar kommit inifrån tornet som banorna länkar till.
Ja, det var dit rökgaserna åkte när det brann. Och när värmen fick glastaket att falla in så kom syret och smällen var ett faktum.

Jag undrar fortfarande varför inte rökgasvädring fanns/fungerade. Finns ingen anledning att inte ha denna aktiv under bygget (särskilt under slutfaserna).
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det var dit rökgaserna åkte när det brann. Och när värmen fick glastaket att falla in så kom syret och smällen var ett faktum.

Jag undrar fortfarande varför inte rökgasvädring fanns/fungerade. Finns ingen anledning att inte ha denna aktiv under bygget (särskilt under slutfaserna).
Inte ovanligt att man stänger av styrningar (t.ex till rökluckor) och har brandlarmet i service vid svetsarbeten för att minimera risken för falsklarm.
Mer regel än undantag faktiskt.
Om nu brandlarmet hunnit bli tagits i skarp drift.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Kollade tillbaka på mina flöden och 10.35 så var hela tornet övertänt, fick en bild från mitt ena barn som passerade från RV40 åkandes norrut på E6. Det stämmer rätt bra med att det exploderade 10.30 eller tidigare. Brandkåren fick larmet 10.06 enligt pressen. Här i tråden fick vi en bild från 10.13 som visade att röret brann kraftigt. Det är nästan så att tiden för explosionen 10.30 snarare behöver justeras bakåt mot 10.25.

Det är extremt snabb utveckling av en brand.

Det är ju osannolikt att rören tar eld, men om de tar eld så är det ju extremt farligt. Detta visar ju på hur man kan utföra effektiva terrordåd med väldigt små medel.

Hade jag varit EU så hade jag krävt självsläckande plast i rören.
 
P P-son83 skrev:
Inte ovanligt att man stänger av styrningar (t.ex till rökluckor) och har brandlarmet i service vid svetsarbeten för att minimera risken för falsklarm.
Mer regel än undantag faktiskt.
Om nu brandlarmet hunnit bli tagits i skarp drift.
Men brandluckor brukar styras av temperatur, det blir inga falsklarm från dem...
 
Är det inte lite lustigt att ett vattenland på nästan 15 000 kvadratmeter, varav 10 000 är badyta, och en kapacitet på 500 000 besökare per år kostar lika mycket som ett sketet badhus i Kiruna?
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 13 till
  • Laddar…
Men badhuset i Kiruna är ju lite mer fancy än det är badlandet för folk som heter Glenn
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
D
Oj då, de verkar inte tänkt på att om ett stort plaströr brinner blir det en skorsten. Så tokigt.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?

Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
Byggnaden var ju inte klar, brandlarmet, brandgasventilation, brandspäll, ventilation och andra funktion tas oftast inte i drift fören besiktning och efter funktionstester.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men brandluckor brukar styras av temperatur, det blir inga falsklarm från dem...
Det är inte alla luckor som sitter med smältbläck, en hel del hålls stängda med spänning (24v).
En del både och.
Det är inte heller ovanligt att luckor är permanent fixerade innan överlämning till kund, för att undvika att det regnar in eller liknande om de skulle öppnas av misstag i samband med tester eller omläggning av elnätet från byggström eller liknande.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
Byggnaden var ju inte klar, brandlarmet, brandgasventilation, brandspäll, ventilation och andra funktion tas oftast inte i drift fören besiktning och efter funktionstester.
Det lär bli ändring på detta framöver...
 
  • Gilla
Johan Lindvall och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det lär bli ändring på detta framöver...
Det kan jag definitivt hålla med om! Kommer med stor sannolikhet ändras i arbetsutförande, i alla fall hos NCC men frågan är om det blir en tillskriven arbetslag eller liknande också.
 
L Liljeros skrev:
Tror inte man ska dra för stora växlar gällande brandspridning kontra andra vattenparker i drift. Denna var ju inte helt klar vilket betyder att att alla automatiska system inte är i drift i kombination med att brandfarliga arbeten utförs.
Detta ska aldrig kunna hända. En publik byggnad avsedd för hundratals människor som nästan exploderar när det blir brand???

Terroristerna sitter och antecknar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.