J jonte0 skrev:
Grannens tax?

//
Knappast i ett 110 rör om du avser att följa forumreglerna där det väl fortfarande är uttalat att vi är djurvänner
 
J
F fribygg skrev:
Knappast i ett 110 rör om du avser att följa forumreglerna där det väl fortfarande är uttalat att vi är djurvänner
Njae inte riktigt alla. Vill minnas någon som ville gömma taggtråd över en skogsstig där hästburen ungdom brukade frekventera.
 
J Jocke Best skrev:
Njae inte riktigt alla. Vill minnas någon som ville gömma taggtråd över en skogsstig där hästburen ungdom brukade frekventera.
Möjligt, men det berör väl knappast den här tråden eller nån som skrivit i den hitills?
 
Hur rakt är röret?
 
TRJBerg
F fribygg skrev:
Knappast i ett 110 rör om du avser att följa forumreglerna där det väl fortfarande är uttalat att vi är djurvänner
Öööööhhh...???
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Öööööhhh...???
Missade du grannens tax @TRJBerg?
Jag har föreslagit rörål, vet inte om jag var först i tråden med det förslaget men att tro att en tax skulle kunna få en sladd igenom ett mer en 20 m långt 11cm grovt rör är rätt osannolikt
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
Som sagts.
Endera en kork/pingisboll i tunt snöre som du spolar igenom med vattenslang från högsta punkten.
Eller rensfjäder med bakåtriktat jetmunstycke.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Grisa inte ner röret invändigt med vatten, det är luft som gäller.
Dammsugare i mottagande ände, något lätt som nästan fyller röret men ändå kan komprimeras (delvis uppblåst plastpåse) med fiskelina så sugs det igenom lätt som en plätt.
 
  • Gilla
Diskod och 2 till
  • Laddar…
R
håller med att ingett vatten i röret, men min upplevelse av 110mm rör är att en dammsugare inte orkar med, där av bättre blåsa med en lövblås och en tex.innebandyboll eller en större tuss av något slag med ett tunnt snöre i…
 
  • Gilla
Diskod och 1 till
  • Laddar…
Förutsatt att röret är slätt och fint inuti, inget skräp och skit inuti, så kommer kommer en dammsugare att dra vadsomhelst genom röret som sluter tillräckligt tätt utan att kärva och som är tillräckligt lätt, som en lagom uppblåst plastpåse. Fast förmodligen är det lättare att blåsa påse och lina genom röret med en lövblås.
Vi behövde dra en lång förlängningskabel genom en 200 mm 20 meter lång vägtrumma en gång. Trumman var rak, utan skräp och för tillfället torrlagd så vi band bara fast en fisklina i änden på pinnen på en fyrverkeriraket. Fungerade utmärkt.
 
  • Gilla
anka11
  • Laddar…
D Diskod skrev:
Hej forumet,
Jag har hamnat i en lite prekär situation: längst ner i trädgården har tidigare ägare grävt ner ett rör i jorden, diameter i runda slängar 11 cm, för att kunna förse ett litet pumphus till en liten damm med el och vatten. När vi tillträdde låg det alltså både en vanlig vattenslang och en förlängningssladd i röret.

Eftersom dammen sedan länge var igenfylld och jag såg en chans att få en gratis vattenslang och en gratis förlängningssladd drog jag i min ungdomliga iver ut rubbet och tänkte inte på att det kanske kunde vara en idé att låta det ligga kvar något att använda som draglina i framtiden...

Nu har situationen uppstått att vi gärna skulle vilja få iväg en sladd till trädgårdsbelysningen genom detta nedgrävda rör och jag har slut på idéer.

Jag har försökt med ett 20 meter långt rensband i metall och det fungerade så långt att rensbandet tog slut - det fattas ett par meter för att komma upp i andra änden så att säga. Jag provade med en 25 meter lång 4 mm dragfjäder i nylon men den klarade sig bara ett par meter sen vek den sig i det större röret. Avslutningsvis provade jag med vattenslangen som tidigare legat i röret men naturligtvis hände samma sak där; efter några meter var slangen inte tillräckligt styv för att orka fortsätta framåt...

Nu är frågan om någon har en bättre idé? Skulle exempelvis dammsugartricket fungera på ett så grovt rör (110 mm)?

Tusen tack på förhand för all hjälp!
Ta en bit disksvamp knyt ett tunt starkt snöre runt och ta dammsugaren i andra ändan, tejpa så dammsugaren täts i ändpunkt . Har själv sugit 80 m på det viset i ett 90 rör
 
K Kapsyl skrev:
Hur rakt är röret?
I mitten är det jätterakt men i både början och slutet finns det både 90- och 45-gradersböjar. Tack och lov är 90-gradersböjarna inte så långt in så man kan nå dem och fiska upp något därifrån...
 
F fribygg skrev:
Missade du grannens tax @TRJBerg?
Jag har föreslagit rörål, vet inte om jag var först i tråden med det förslaget men att tro att en tax skulle kunna få en sladd igenom ett mer en 20 m långt 11cm grovt rör är rätt osannolikt
Nej en tax går ju inte, den enda rätta metoden är naturligtvis att övertala en vit dansmus att krypa igenom med snöret.
Man kan med fördel lägga lite ost, helst cheddar i andra änden.👍

En vit hamster hålls varsamt i någons händer utomhus mot en grön bakgrund med blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Grisa inte ner röret invändigt med vatten, det är luft som gäller.
Dammsugare i mottagande ände, något lätt som nästan fyller röret men ändå kan komprimeras (delvis uppblåst plastpåse) med fiskelina så sugs det igenom lätt som en plätt.
Grisa ner med med vatten??? Vad diskar och tvättar du med egentligen.
Vad har det för betydelse om det kommer vatten i ett avloppsrör? Det lär ju knappast bli fuktskador.
Även om det råkar finnas något ställe som saknar fall i röret, så kommer det vara torrt ganska fort ändå. Vatten kommer ändå hamna i röret. Även om det skyddas mot regn, så kommer det det stundvis bli kondens.
Sen kan man naturligtvis prova metoder med luft ändå.
 
  • Gilla
Kjular
  • Laddar…
A AG A skrev:
Grisa ner med med vatten??? Vad diskar och tvättar du med egentligen.
Vad har det för betydelse om det kommer vatten i ett avloppsrör? Det lär ju knappast bli fuktskador.
Tanken har inte slagit dig att röret inte är avsett att användas för annat än att dra elkabel och vattenslang och alltså inte är ett avloppsrör?
D Diskod skrev:
längst ner i trädgården har tidigare ägare grävt ner ett rör i jorden, diameter i runda slängar 11 cm, för att kunna förse ett litet pumphus till en liten damm med el och vatten. När vi tillträdde låg det alltså både en vanlig vattenslang och en förlängningssladd i röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.