Börjat måla om lite grann med Ovolins 1700-tals gröna variant. Första strykningen ser ju alltid förj#vlig ut men med ett par strynkningar till så...
Renoveringsprojekt; ommålad panelvägg, fönster, kakburk, stegar och maskeringstejp i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Vågade slå ner de tidigare bärande stolparna i den gamla skiljeväggen och jag fick inte taket i huvudet.
Renovering pågår, rörigt, byggmaterial, verktyg, träreglar, källare, kabelhög, oavslutat arbete, konstruktionsbelysning, gråa betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering: grunden öppen, verktyg synliga, trä och isolering ligger omkring, delvis strippade väggar, osäkert byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett skadat rum under reparation eller renovering med synliga verktyg och en röran av sten och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Vermont Castings Intrepid, en underbar kamin.. Saknar min modell ll 😀
Får man med en kokbok även idag? Vill minnas det va en del bra recept för tillagning på kokplatta.
Jag fick med kokboken tillsammans med alla papper och original kvitto var tvungen att gå upp och leta upp den
Blir nog att testa laga mat på den någon gång
 
  • Gilla
  • Älska
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Vad har jag gett mig in på 😮
Det fanns nog en anledning till att jag gav upp med äggoljetempera förra gången jag provade men envis som man är...
Minsta lilla som man stryker för mycket så lyfter man bort föregående lager med färg, precis det som jag läste i målningsrådet men ändå är det så svårt.
Det kommer nog ta några veckor innan det färdiga resultatet är klart eftersom lister, foder och smygar också ska målas 🥳
Ett rum under renovering med nymålade gråa väggpaneler, fönster, målarburkar och målartillbehör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Ja äggoljetemperan har sina egenskaper. Jag har lite erfarenhet av den, och det är bla att man får vänta ut den, och vad det beror på kan vara olika faktorer som den relativa fuktigheten, tidigare färg och kanske rent av hartshalten virket. Samt att det är olika beroende på vilket pigment som är i färgen. Själva målade vi på stockar och det var inga problem tills vi stötte på en annan stock i samma rum. Men den tog ett par veckor att torka tillräckligt för att kunna fortsätta. Andra lagret gick fortare att torka, men först det tredje var som tidigare torrt över natten. Och jag lyfte frågan till tillverkaren men de kunde inte ge någon förklaring. Men slutresultatet nu är till full belåtenhet och en underbar lyster i färgen.
Hoppas att du får till det hur som helst👍
 
Noramasen Noramasen skrev:
Ja äggoljetemperan har sina egenskaper. Jag har lite erfarenhet av den, och det är bla att man får vänta ut den, och vad det beror på kan vara olika faktorer som den relativa fuktigheten, tidigare färg och kanske rent av hartshalten virket. Samt att det är olika beroende på vilket pigment som är i färgen. Själva målade vi på stockar och det var inga problem tills vi stötte på en annan stock i samma rum. Men den tog ett par veckor att torka tillräckligt för att kunna fortsätta. Andra lagret gick fortare att torka, men först det tredje var som tidigare torrt över natten. Och jag lyfte frågan till tillverkaren men de kunde inte ge någon förklaring. Men slutresultatet nu är till full belåtenhet och en underbar lyster i färgen.
Hoppas att du får till det hur som helst👍
Tack för uppmuntrande ord! Det behövs.
Tänker att jag ska vänta lite längre mellan varven så att den kanske sätter sig lite mer och inte flyter med nästa gång.
Gillar också både lyster och nyanser i äggoljetemperan.
 
Byggnadsvård i all ära och fint med gammalt och så.

Men jag är alltid lika glad över mina moderna materialval som är enkla att arbeta med när jag hör om all färg som inte torkar, inte går att måla på och inte täcker och kräver ett underarbete som är 10 gånger mer omfattande än sätta dit mer virke :)

Man undrar hur många byggnadsvårdare som börjar brett med instagramkonto och sen slutar bland oss andra torskar pratande med kranen på reafärg hos Bauhaus :D
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Byggnadsvård i all ära och fint med gammalt och så.

Men jag är alltid lika glad över mina moderna materialval som är enkla att arbeta med när jag hör om all färg som inte torkar, inte går att måla på och inte täcker och kräver ett underarbete som är 10 gånger mer omfattande än sätta dit mer virke :)

Man undrar hur många byggnadsvårdare som börjar brett med instagramkonto och sen slutar bland oss andra torskar pratande med kranen på reafärg hos Bauhaus :D
Jag ger mig aldrig 😉💪
Och något flashigt ig-konto har jag inte 😆
Det jag gillar allra mest med linoljefärg och äggoljetempera är nyanserna som inte riktigt går att få till med andra färger.
Men smaken är som baken och visst skulle jag vilja förenkla för mig men på bekostnad av utseendet.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag ger mig aldrig 😉💪
Och något flashigt ig-konto har jag inte 😆
Det jag gillar allra mest med linoljefärg och äggoljetempera är nyanserna som inte riktigt går att få till med andra färger.
Men smaken är som baken och visst skulle jag vilja förenkla för mig men på bekostnad av utseendet.
Haha. ja jag ville ge perspektiv bara :D

Tycker det är bra jobbat!
Även om jag inte skulle orka 🤪

Svär lite åt väggen från mig så kanske den skärper sig.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Bilat, Grävt och packat ikeapåsar.
Inomhusrenovering: ofärdig källare, verktyg, jordgolv, skräp, pågående byggnadsarbete med synlig isolering och stödsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete, uppbruten betonggolv, verktyg, byggmaterial, stege, jord och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
Bruket tog slut igår så idag fick jag hitta på något annat. Skulle egentligen bara plocka ner elen och lite lister men det slutade med att mitt lilla lönnrum jag byggde för ca 10 år sedan rök det med.
Nu återstår bara att riva taklister och spännpapptaket innan jag helt går in i återuppbyggnadsfasen.

Renoveringsarbete inomhus, exponerat tegel, verktyg, skyddat golv, skadat tak, delvis dold dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Satt klart taket i den nedre hallen.
 
  • Inomhusrum med vit vägg, svartogrande golvlampor, långsmal spegel, trappa och byggmaterial. Speglar en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Hämtat ved och lyssnat när skaren (egentligen underkylt regn) nästan frasar under fötterna
Mysigt trähus med tända lampor och brasa synlig, omgivet av snö i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
abbe_ och 13 till
  • Laddar…
Fördigställde nästan vårt nya sovrum, dörrar till gaderoben, lite målande av fönstersmyg, slipa och måla om dörren osv är kvar bla.

Det har bytts innertak + plastat då det ej är det i huset sen tidigare. Dragits ny el och gjort plats för mer eluttag. Bytt fönster (blev ett två glas för det hittade jag ett nytt i rätt mått på blocket i närområdet), nytt golv och nya ytskickt + platsbyggd gaderob.

innan;
Rum med trägolv, väggpanel, flyttlådor, soffa, lampa, hylla och växt. Avflyttning eller inflyttning. Omärkbara personliga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter;
Ett tomt rum med gröna väggar, trägolv, vita lister, ett fönster och en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oinredd rum med gröna väggar, mörkt golv, fönster och öppen dörr till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cadeex och 9 till
  • Laddar…
Idag blev jag en tvättäkta småbarnsförälder. Barnen skulle till svärföräldrarna för att jag och frugan skulle äta lunch och sedan skulle jag ha lite tid att greja med murstocken hemma för mig själv.
Lite stressigt på morgonen och jag körde igång en tvätt som lagom skulle vara klar när jag kom hem.
Väl hemma så larmar tvättmaskinen att den inte kan tömma. Öppnar in till pumpen i botten och en klet pappersmassa rinner ut. Prövar att tömma igen, inget händer så jag lossar avloppsslangen. Provar att blåsa baklänges, inget händer. Hämtar en dragfjäder och trycker i. Lyckas få loss lite skit. Blåser igen kommer mer pappersmassa. Sätter slangen mot kranen och spolar ur mängder med pappersmassa. Provkör och nu funkar maskinen igen. En 5 mm stor bild på en smartcar avslöjade vad som hade hänt. Lillgrabben hade lagt in sin bilpekbok i ett obevakat ögonblick, den tålde tydligen inte 60 grader.
Positivt är att det blev städat bakom maskinerna och i golvbrunnen, samt att den lilla åderförkalkning maskinen har lidigt av ett tag försvann den med.
Tvättstuga med tvättmaskin, vattenläckage på golvet, tvätt som väntar, fönster med ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hann jag fullskalemäta lite på mitt kaminmontage och konstaterade att jag behöver brandskydda ena vägen.
Ett hörn av ett rum under renovering, tegelvägg, rörledningar, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.